گل سوسن چلچراغ داماش رودبار + تصاویر

سوسن چلچراغ منطقه طبیعی ملی داماش رودبار یکی از کمیاب‌ترین گل‌های جهان است.

علی فرهی تکرمی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست رودبار با اشاره به گلدهی سوسن چلچراغ گفت: این گل زیبا از نادرترین گل‌های جهان است که هر ساله از نیمه دوم خرداد تا اوایل تیر ماه در منطقه طبیعی ملی داماش این شهرستان شکوفا می‌شود.

این گل با نام علمی Lilium lederbourii نخستین بار در سال ۱۳۵۴ توسط یک گیاه شناس فرانسوی در منطقه داماش شهرستان رودبار شناسایی شد و در سال ۱۳۵۵ از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک اثر ملی طبیعی با پراکنش محدود و ریسک بالای انقراض به ثبت رسید.

محدوده ۷ هکتاری گل نادر سوسن چلچراغ در ارتفاعات داماش عمارلوی شهرستان رودبار در جنوب گیلان به عنوان اثر طبیعی ملی مورد حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد و در ۲ دهه اخیر به یکی از مراکز پرجاذبه و گردشگری استان تبدیل شده است.

این گل ابتدا در ۲ منطقه داماش و منطقه‌ای در لنکران جمهوری آذربایجان در جهان شناسایی شده بود ولی در دهه ۷۰ بوته‌های آن در اکثر ارتفاعات قله درفک شهرستان رودبار و چندین نقطه دیگر در استان گیلان از جمله ارتفاعات شهرستان املش دیده شد. 

گل سوسن چلچراغ داماش رودبار + تصاویر

سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های تیره سوسنیان به رنگ سفید و گلبرگ‌های واژگون است که دیدگان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

گل سوسن چلچراغ داماش رودبار + تصاویر

ساقه این گل تا ارتفاع ۵۰ تا ۱۵۰ سانتیمتری رشد می‌کند که معمولا ۷ سانتیمتر آخرش پوشیده از ۴ تا ۱۰ گل است.

گل سوسن چلچراغ داماش رودبار + تصاویر

کندن سوسن سفید یا سوسن چلچراغ جُرم محسوب می‌شود.

گل سوسن چلچراغ داماش رودبار + تصاویر

رویشگاه این گُل منحصر به فرد در روستای داماش محصور است و با نصب دوربین و ایجاد پاسگاه محیط بانی به صورت شبانه روزی حفاظت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.