نکات مهم در استفاده از آب معدنی در روزهای تابستان

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه گفت : از قرار دادن ظروف پلاستیکی آب‌های آشامیدنی و معدنی در دمای فریزر (دمای زیر صفر درجه) و از یخ‌زدگی آب در این ظروف اجتناب شود.

نسرین ذوالنوریان، معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه گفت : هر ساله دردنیا روز ایمنی غذا به عنوان یک روز جهانی، با هدف جلب توجه و الهام بخشیدن به فعالیت‌هایی برای جلوگیری، شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از غذا، کمک به امنیت غذایی، سلامت انسان، رونق اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، گردشگری و توسعه پایدار، در ۷ ژوئن گرامی داشته می‌شود.

وی ادامه داد: در همین راستا بکارگیری استاندارد‌های مواد غذایی نقش مهمی را در ایمن نگهداشتن مصرف‌کنندگان و همچنین در ایمنی غذا در طول زنجیره تامین مواد غذایی ایفا می‌کنند.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ایمنی غذا یعنی اینکه غذا عاری از هر نوع آلودگی باشد، این آلودگی شامل میکروارگانیسم‌ها، باقی‌مانده سموم، آفت‌کش‌ها، رنگ‌های غیر‌خوراکی، فلزات سنگین و باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها و هورمون‌ها حتی رادیو‌اکتیو است.

وی با بیان اینکه «ایمنی غذایی» به سلامت و بهداشت ماده غذایی می‌پردازد، تصریح کرد: اندیشه «ایمنی غذایی» فراهم‌سازی شرایط و روش‌هایی است که از طریق آن کیفیت ماده غذایی حفظ شود تا بتوان از بیماری‌های منتقل‌شده بوسیله مواد غذایی پیشگیری کرد. ذوالنوریان ادامه داد: یکی از مهمترین استاندارد‌هایی که می‌تواند به تولید غذای ایمن کمک کند، استاندارد‌های مدیریت ایمنی مواد غذایی سری ISO ۲۲۰۰۰ است که واحد تولیدی صنایع غذایی می‌توانند با پیاده‌سازی آن در واحد تولیدی خطرات ایمنی مواد غذایی را شناسایی و کنترل کنند.

وی با توجه به شروع فصل گرم سال و افزایش مصرف آب‌های بسته‌بندی شده، خاطرنشان کرد: در هنگام خرید آب‌های آشامیدنی و معدنی بسته‌بندی شده در ظروف پلاستیکی به شرایط نگهداری نوشته شده بر روی برچسب محصول دقت شود.

ذوالنوریان با توصیه به پرهیز از خرید بطری‌های آب بسته‌بندی بیرون از مغازه، کنار پیاده‌رو‌ها و زیر تابش نور مستقیم آفتاب، تصریح کرد: آب‌های بسته‌بندی شده در این ظروف، باید در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور آفتاب نگهداری شوند.

وی متذکر شد: از قرار دادن ظروف پلاستیکی آب‌های آشامیدنی و معدنی در دمای فریزر (دمای زیر صفر درجه) و از یخ‌زدگی آب در این ظروف اجتناب شود.

معاون استانداردسازی، آموزش و ترویج اداره‌کل استاندار استان کرمانشاه اظهار کرد: انواع آب بسته‌بندی شده (آب معدنی و آب اشامیدنی) مشمول مقررات استاندارد اجباری است و همواره سازمان ملی استاندارد ایران تولید، تمرکز، توزیع و فروش فراورده‌های مورد نظر را از منظر ویژگی‌های کیفی، ایمنی، بهداشتی و بسته‌بندی با الزامات مندرج در استاندارد‌های ملی مربوطه مورد پایش، کنترل و نظارت قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: طبق مفاد استاندارد‌های ملی ایران مرتبط با ویژگی‌های انواع ظروف پلیمری مورد مصرف در بسته‌بندی مواد غذایی و آشامیدنی، تمامی مواد مصرفی جهت تهیه بطری‌های آب‌های بسته بندی شده، باید بکر و مجاز برای تماس با مواد غذایی بوده و دارای مجوز تولید از مراجع ذی‌صلاح کشور باشد.

ذوالنوریان تصریح کرد: استفاده از مواد پلاستیکی بازیافتی در تهیه بطری آب‌های بسته‌بندی شده مجاز نمی‌باشد. ضمن اینکه علاوه بر الزامات تعیین شده در استاندارد‌های ملی ظروف پلیمری، سازمان ملی استاندارد ایران به منظور صیانت و حفاظت از سلامت مصرف‌کنندگان کالا‌های دارای نشان ملی استاندارد ایران، آزمون مهاجرت آلاینده‌های شیمیایی بر روی بطری‌های مورد مصرف در بسته‌بندی انواع آب بسته‌بندی شده را به صورت مستمر در آزمایشگاه‌های تأیید صلاحیت شده خود انجام می‌دهد.

وی در پایان از مصرف کنندگان انواع آب بسته‌بندی شده خواست، برای اطمینان از محصولات خریداری شده، کد ۱۰ رقمی زیر نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال نمایند تا از اعتبار و اصالت پروانه نشان ملی استاندارد ایران اطمینان حاصل کنند. در صورت مشاهده هرگونه مغایرت به ادارات‌کل استاندارد استان مربوطه مراجعه یا از طریق سامانه ۱۵۱۷ یا پورتال سازمان به نشانی http://www.inso.gov.ir اعلام نمایند تا اقدام لازم به عمل آید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.