آتش دوباره به جان جنگل‌های زاگرس افتاد

آتش از روز جمعه ۱۱ خردادماه به جان جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق مختلف افتاده، ولی منابع طبیعی قادر به پاسخگویی نیست.

بارش‌های بیشتر از نرمال در بهار امسال تقویت پوشش گیاهی و مرتعی را به همراه داشته که در صورت بی توجهی مردم این نقطه قوت به آسیب تبدیل خواهد شد کما اینکه در روز‌های اخیر می‌بینیم در جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد آتش به جان جنگل‌ها و مراتع افتاده و اگر همت و حمیت نیرو‌های مردمی نباشد تاکنون شاهد فاجعه در این دیار بوده‌ایم.

بدون شک منابع طبیعی و آبخیزداری باید از قبل با انجام یکسری اقدامات پیشگیرانه فکر چنین روزی را می‌کرد و بدون شک باید در حوزه آموزش همگانی و تبدیل حفاظت و صیانت از مراتع و جنگل‌ها به یک دغدغه عمومی و مردمی گام برمی‌داشت نه اینکه همه چیز را به امان خدا رها کند و البته در دو سال اخیر حال و روز جنگل‌های این دیار رو به ناخوشی رفته و هر روز بدتر می‌شود که در صورت ادامه این دست فرمان کمتر از دو دهه دیگر چیزی از جنگل و مرتع و اراضی ملی نخواهد ماند.

محراب عبدی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان باشت می‌گوید: آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع شلال‌دان باشت در چند نقطه آغاز شد و هنوز دلیل آتش سوزی مشخص نیست و این موضوع در دست بررسی است و البته مشکوک به نظر می‌رسد و وقوع آتش در چندین نقطه فرضیه عمدی بودن این آتش‌سوزی را قوت می‌بخشد.

ناکارآمدی منابع طبیعی و در مجموع سازمان جهادکشاورزی در مدیریت بحران سبب شد که غلام رضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بنویسد: کوه‌های شلال دان باشت دارد می‌سوزد و امیدوارم مسئولان که دخالت در امور خود را قبول ندارند، کاری کنند قبل از اینکه همه چیز بسوزد.

تاجگردون با تاکید بر اینکه از همه نیرو‌های مردمی که دلسوزانه دل به آتش زدند به سهم خودم سپاسگزاری می‌کنم، افزود: در این زمینه با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و معاون عمرانی وزیر کشور صحبت کرده‌ام و ان‌شاالله همه با هم تلاش شود که حل شود و دیگر تکرار نشود.

فرماندار شهرستان کهگیلویه از آتش‌سوزی گسترده در مراتع و جنگل‌های حومه غربی کهگیلویه خبر داد و گفت: توپوگرافی و سخت‌گذر بودن منطقه دچار آتش‌سوزی امکان دسترسی نیرو‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.

سید حمزه محقق‌زاده خواستار اعزام تجهیزات ویژه و بالگرد به این منطقه برای مهار آتش شد و ادامه داد: سنگینی و شدت وزش باد و پوشش گیاهی خشک، سبب گسترس آتش سوزی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.