تنها ۲ درصد تالاب گاوخونی اصفهان مرطوب است 

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت: فقط ۲ درصد سطح تالاب بین‌المللی گاوخونی در زمان حاضر مرطوب است و با شروع فصل گرما، خشکی آن تشدید می‌شود.

اکبری گفت: تالاب گاوخونی زمستان پارسال چهار تا پنج درصد مرطوب بود اما میزان رطوبت آن در زمان حاضر کاهش یافته است.

اکبری، اضافه کرد: آبی در زمان حاضر در تالاب گاوخونی وجود ندارد و روان‌آبی که از سیلاب اردیبهشت امسال وارد آن شده بود نیز تبخیر شده است.

به گفته وی، روان‌آب حاصل از سیلاب اواسط اردیبهشت امسال، مقدار ناچیزی حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رساند و زمان و حجم زیادی نداشت.

اکبری خاطرنشان کرد: کوشیدیم پس از رهاسازی آب برای کشاورزی شرق اصفهان که از اواخر فروردین امسال آغاز شد و تا پنجم خرداد جاری ادامه داشت، حقابه‌ای نیز برای تالاب گاوخونی و حمایت از پرندگان مهاجر، جاری شود اما رایزنی‌های ما با شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیرو در این زمینه بی‌ثمر بود.

وی ادامه داد: در مدت زمانی که آب ِزاینده‌رود برای کشاورزی رها شد به‌دلیل بسته بودن سد «رودشتین»، آبی به تالاب گاوخونی نرسید.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: حیات تالاب گاوخونی در درجه اول، مستلزم استمرار جریان آب است یا اینکه اگر قرار باشد در طول سال آب به صورت مقطعی رهاسازی شود این اتفاق باید حداقل ۲ نوبت با میزان قابل توجه باشد.

اکبری افزود: تاکید اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان، استمرار جریان آب برای تالاب گاوخونی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.