در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری ادامه دار خواهد بود؟

به گفته مسئولان، در راستای برگزاری مجامع جلسات بررسی، تببین و تشریح روند اجرایی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پیگیری می‌شود.

۷ آذر ماه سال گذشته بود که سرانجام نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی و چشم انتظاری تصویب و اعلام شد.

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: نمی‌توان برای مجامع سهام عدالت اینگونه برنامه ریزی داشت که مثلا در خرداد ماه مجامع ۴ استان برگزار شود جلسات توجهی را با ۱۰ استان قبل از شروع سال جدید برگزار کردیم یعنی به ۱۰ استان مراجعه و مصوبات شورای عالی بورس در رابطه با برگزاری مجامع را برای آنها تشریح و نقطه نظرات آنها را هم شنیدیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: سال گذشته مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت استان زنجان و خراسان شمالی برگزار شد و در فروردین‌ماه نیز مجامع استان گیلان را داشتیم.

اما چرا روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت متوقف شده بود؟ موضوعی که مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خصوص آن مطرح کرد: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اشکالاتی در ساماندهی برگزاری مجامع شرکت‌ها اتفاق افتاد که باعث شد روند برگزاری مجامع این شرکت‌ها متوقف شود. از سال ۹۹ هیئت مدیره این شرکت‌ها تجدید نشده و همان هیئت مدیره که مدت ماموریت‌شان تمام شده در این شرکت‌ها حضور دارند. بعد از آن‌که مردم در سال ۹۹ روش مدیریت سهام عدالت خود را انتخاب کردند در انتخاب اعضای هیئت مدیره هیچ نقشی نداشته‌اند. سال ۱۴۰۰ تصمیماتی توسط شورای عالی بورس و وزارت اقتصاد اتخاذ شد که از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که اعضای هیئت مدیره آنها توسط دولت تعیین می‌شود جلوگیری شد و به درستی جلوی این کار گرفته شد و مجامع اینها برگزار نشد.

در ادامه مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با آخرین جزئیات از برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اظهار کرد: در راستای برگزاری مجامع سهام عدالت جلسات بررسی، تببین و تشریح روند اجرایی برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت را پیگیری می‌کنیم و تاکنون به ۱۶ استان هم سفر کرده ایم و اقدامات مربوطه را انجام داده ایم.

او افزود: اتفاقی که در این جلسات رخ می‌دهد مانند سه استان که مجامع آنها برگزار شد روند‌ها را تشریح و وظایف هر یک از دستگاه را مطرح می‌کنیم و آخرین اقدامات که تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در راستای برگزاری مجامع استان خود انجام دادند و حسابرسی صورت‌های مالی را بررسی می‌کنیم.

او می‌گوید: عمده شرکت‌ها و تعاونی‌ها نیاز دارند صورت‌های مالی خود را بروز کنند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌ها هم نیاز دارند که صورت‌های مالی خود را حسابرسی کنند یک مقداری این موضوع زمان بر است ولی فکر می‌کنم تا اواخر تیرماه جلسات هماهنگی برگزار شود و به امید خدا به مرور که شرکت‌ها آماده شدند آگهی خود را درج و مجامع آنها برگزار می‌شود.

حاجی‌وند در پاسخ به این پرسش که استانی وجود دارد که در اولویت برگزاری مجامع باشد؟ گفت: یکسری از استان‌ها مانند خراسان جنوبی، قم و اراک هستند که شرایط بهتری را نسبت به سایر استان‌ها دارند ولی تا زمانی که شرکت‌ها آگهی دعوت به مجمع را درج نکرده باشند نمی‌توانیم زمان دقیق را اعلام کنیم.

در ادامه هم مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس تا ابتدای شهریور امسال کل مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باید برگزار شود.

بر اساس آمار اعلامی از سوی سازمان بورس در حال حاضر بالغ بر ۵۰ میلیون نفر، سهامدار سهام عدالت هستند که حدود ۲۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، سهام عدالت خود را مدیریت می‌کنند.

گفتنی است، مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برای سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را برگزیده‌اند؛ سهامداران مستقیم می‌توانند در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر حضور داشته باشند و اعمال رای کنند در نهایت باشگاه‌ خبرنگاران جوان پیگیر برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت خواهد بود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۳ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
ممنون از پیگیری های باشگاه خبرنگاران،لطفا در مورد فروش سهام عدالت مستقیم هم تحقیق کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
آفرین و هزاران آفرین بر خاندوزی ، فرزین و عشقی که تصمیم بر نابودی اقتصاد مملکت و موتور محرکه ی آن یعنی بورس گرفتند و موفق شدند. باید مدال طلا را به این ۳ نفر بدهند. باید این ۳ نفر کاندید شوند برای ریاست جمهوری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
بر شرکت هایِ بورس و فرابورس نظارت کنید
سودهای شرکت ها را مخفی میکنند و از جیب سهامداران خرد عملا دزدی میکنند
شواری عالی بورس قطعا باید مجازات کند متخلفین را تا شرکت ها حواسشون رو جمع کنند و دست در جیب سهامدارمظاوم نکنند و سودها را درست شفاف اعلام واعمال کنند
آخرین اخبار