قطعنامه روسیه درباره جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا رای نیاورد

قطعنامه پیشنهادی روسیه در مورد جلوگیری از استقرار و استفاده از هرگونه تسلیحات، در شورای امنیت سازمان ملل رای نیاورد.

به گزارش رویترز، در رای‌گیری دوشنبه شب هفت عضو شورای امنیت از جمله چین رای مثبت، هفت عضو همچون انگلیس و آمریکا رای منفی و سوئیس نیز رای ممتنع دادند.

رابرت وود معاون نماینده و سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل پیش از رای‌گیری در شورای امنیت گفت: ما امروز اینجا هستیم، زیرا روسیه تلاش می‌کند که توجه جهانی را از تلاش خود برای توسعه یک ماهواره جدید حامل سلاح هسته‌ای به چیز‌های دیگری معطوف کند.

وی همچنین روسیه مدعی شد که روسیه پنجشنبه ماهواره‌ای را به مدار زمین فرستاد که بر اساس «ارزیابی آمریکا احتمالا سلاحتی است که می‌تواند به سایر ماهواره‌ها در مدار پایینی زمین حمله کند.»

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به اظهارات وود گفت: اصلا نمی‌دانم او درباره چه چیزی حرف زد. قطعنامه پیشنهادی روسیه هم تسلیحات کشتار جمعی و هم سایر تسلیحات را شامل شده و هدف آن متوقف کردن مسابقه تسلیحاتی در فضاست.

روسیه پنجم اردیبهشت قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرده بود.

آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

دولت آمریکا پیش از این، به کنگره و همچنین متحدان خود در اروپا درباره توانمندی استقرار جنگ‌افزار‌های هسته‌ای روسیه در فضا، که می‌تواند یک تهدید بین‌المللی به شمار آید، اطلاع داده بود.

وزیر دفاع روسیه ساخت چنین سلاحی را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دهم اسفند در پارلمان این کشور گفت: مسکو هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد.

روسیه یکی از طرف‌های معاهده «فضایی ماورای جو» سال ۱۹۶۷ است که از قراردادن «هرگونه اجسام حامل سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر در مدار زمین» جلوگیری می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار