اتهام به تهیه‌کننده معروف فرانسوی از سوی ۹ زن

۹ زن در نشریه فرانسوی «Elle»، تهیه کننده پرکار فرانسوی «آلن سارد» را به تجاوز جنسی متهم کردند.

اتهامات مطرح شده از سوی این ۹ زن علیه این تهیه‌کننده ۷۲ ساله در آستانه آغاز جشنواره فیلم کن منتشر شده، جشنواره‌ای که این تهیه‌کننده ۵۰ اثر از جمله فیلم برنده نخل طلای «پیانیست» ساخته «رومن پولانسکی» و «جاده مالهالند» از «دیوید لینچ» را نمایش داده است.

این اتهامات به سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۳ بازمی‌گردند و همگی از سوی بازیگران زنی مطرح شده که عمدتاً به غیر از «آنلیس هسمه» و «لارنس کوت» هویت آنها فاش نشده است. موضوع مشترک در میان اتهامات این است که زنان با «آلن سارد» به بهانه بحث در مورد نقش‌های احتمالی در دفتر، خانه و سایر مکان‌های غیرمجاز ملاقات کرده‌اند.

«ژاکلین لافونت» وکیل این تهیه‌کننده پرکار فرانسوی بیانیه‌ای رسانه‌ای صادر کرد و مجله «Elle» را متهم کرد که از «سارد» خواسته بدون افشای نام یا جزئیات زنانی که او را متهم می‌کنند، نسبت به این اتهامات که بیشتر آنها به ۴۰ سال پیش بازمی‌گردد، پاسخگو باشد.

«لافونت» اعلام کرده که «آلن سارد» از این اتهامات دروغین، خشمگین و ویران شده چرا که رفتار‌هایی که به او نسبت می‌دهند را نمی‌پسندد و برای او کاملاً بیگانه است».

فعالیت حرفه‌ای «آلن سارد» به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد و او فیلم‌هایی از «ژان لوک گدار»، «کلود سوته»، «آندره تشینه»، «آلن کورنو»، «برتراند بلیه» و «برتراند تاورنیه» را تهیه کرده است. او شرکت تولید فیلم خود با عنوان «Les Films Alain Sarde» را در سال ۲۰۰۴ فروخت و حدود یک دهه پیش تهیه‌کنندگی را رها کرد.

این خبر در در حالی منتشر شده که مجله «Mediapart» فرانسه مقاله‌ای با عنوان «#MeToo: قدرت آرام اطلاعات» منتشر کرده و در آن شایعه انتشار فهرست ۱۰ چهره مرد صنعت سینما و متهم به آزار و تجاوز جنسی را در جشنواره کن، تکذیب کرد.

پیش‌تر اعلام شده بود قرار است فهرستی محرمانه از ۱۰ کارگردان و بازیگر مرد متجاوز در صنعت سینما در جریان جشنواره کن به صورت علنی معرفی شود، اتفاقی که می‌تواند جشنواره را با چالش بسیار بزرگی رو به رو کند.

بر اساس گزارش‌های فیگارو و مجله «Le Canard enchaîné»، برگزارکنندگان جشنواره کن یک تیم مدیریت بحران را برای پاسخ به اتهامات تشکیل داده‌اند و اگر نام‌هایی که قرار است فاش شود در فیلم‌ها حضور داشته‌باشند، ممکن است، مسئولان کن مجبور شوند برخی فیلم‌ها را از جدول نمایش جشنواره حذف کنند. البته «تیری فرمو» در نشست خبری آغاز جشنواره کن درباره ایجاد چنین تیم بحرانی پاسخگو نبود.

فیلم کوتاه فرانسوی به نام «Moi Aussi» (#من هم) در مورد سوء استفاده در صنعت سینما روز چهارشنبه و روز افتتاحیه کن به نمایش گذاشته خواهد شد. این فیلم کوتاه که توسط «جودیت گودرش» بازیگر و فعال فرانسوی ساخته شده، از سخنان بسیاری از مشارکت کنندگان زن استفاده می‌کند و روایت‌های شخصی متفاوتی را در هم می‌آمیزد.

«گودرش» ۵۲ ساله برای اولین بار در ماه فوریه سینمای فرانسه را تکان داد، زمانی که «ژاک دویلون» و «بنوا ژاکو» کارگردانان فرانسوی را متهم کرد که در دهه ۱۹۸۰ و زمانی که نوجوان بود به او تجاوز کردند. «گودرش» اتهامات خود را مدتی بعد با سخنرانی در مراسم جوایز معتبر سزار فرانسه دنبال کرد و در آن مدعی شد صنعت فیلم پوششی برای استثمار بازیگران زیر سن قانونی است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
آنجا واقعا زن، زندگی و آزادیه.
آخرین اخبار