ارزش مبادلات ایران و افغانستان از طریق مرز دوغارون سالانه به بیش از سه میلیارد دلار می‌رسد.

فرماندار شهرستان مرزی تایباد در جریان بازدید جمعی از مسئولان استان فارس از مرز زمینی دوغارون گفت: دوغارون مهم‌ترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است که کالاهای صادراتی ایران و استان خراسان رضوی به این کشور، تامین کننده بازار ۳۰ میلیون نفری همسایه شرقی است.

مهدی شیردل افزود: از همه توان و ظرفیتهای شهرستان برای رفع موانع پیش روی منطقه اقتصادی دوغارون استفاده کرده ایم که این خود منجر به رضایتمندی طرف حاکمیت افغانستان شده است.

 وی عنوان کرد : اکنون روزانه افزون بر هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون ایرانی و افغانستانی از این مرز بین دو کشور رفت و آمد می کنند که توسعه این بخش نیاز به هم‌افزایی همه دستگاه‌های ملی و استانی دارد.

 شیردل گفت : برای ایجاد امنیت پایدار در مرز نیازمند اشتغال پایدار در منطقه هستیم که این خود فرصتی برای تامین قسمتی از معیشت و اقتصاد خانوارهای ساکن در این خطه مرزی است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید از همجواری تایباد در شرق خراسان با افغانستان، به عنوان یک فرصت طلایی برای اقتصاد کشور یاد کرد که توسعه آن به رونق و پویایی اقتصاد منطقه و نیز کشور منجر می شود.

 جعفر قادری افزود: گذرگاه دوغارون مهمترین دروازه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان است که نقش زیاد و تاثیرگذاری در اقتصاد استان خراسان رضوی و کشور دارد.

او اظهار کرد: از همه ظرفیت های کشوری، استانی و منطقه ای باید برای شکوفایی این مرز رسمی که افزون بر ۱۱۰ سال قدمت دارد، بهره گرفت و این امر منجر به برقراری تعاملات ۲ کشور در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد.

 وی با اشاره به اینکه دوغارون پل ارتباطی ایران با کشورهای آسیای میانه است، ادامه داد: با فراهم شدن بستر و زیرساخت های لازم در این کانون اقتصادی می توان بازار افغانستان و بازارهای هدف این کشور را نیز به دست گرفت که این خود اقتصاد ایران را متحول خواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلان کرد: توسعه روابط با کشورهای همسایه یکی از مهمترین سیاست های دولت سیزدهم بود که در این بخش موفق عمل کرد و دستاوردهای خوبی را نیز به دنبال داشت. 

قادری یکی از ظرفیت‌های مهم تایباد را گردشگردرمانی بیان کرد و گفت: فعال شدن حوزه گردشگری سلامت در این شهرستان برای درمان بیماران افغانستانی یک ضرورت و نیاز است، چرا که علاوه بر جذب درآمد برای کشور و منطقه، توسعه بخش سلامت در این منطقه مرزی را نیز به همراه دارد.

نماینده شیراز در مجلس، معاون اقتصادی استاندار فارس و شماری از مسوولان این استان در این سفر از بازارچه مرزی دوغارون، منطقه ویژه اقتصادی و نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان بازدید کردند.

بیشترین حجم کار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی کشور است. شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.