سه آفت در کمین مزارع کهگیلویه و بویراحمد است

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه آفت کرم برگخوارپاییز، زنگ زرد و ملخ‌های بومی مزارع استان را تهدید می‌کند و نیاز است تا بهره برداران مزارع خود را به صورت روزانه پایش کنند.

حسین لایقی مطلق مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد در صورت مشاهده نشانه‌های سه آفت کرم برگخوارپاییز، زنگ زرد و ملخ‌های بومی در مزارع خود به اداره جهاد کشاورزی شهرستان‌های محل فعالیت خود اطلاع دهند تا نسبت به مبارزه به موقع و پیشگیری از خسارت به محصولات آنان اقدام‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه مزارع استان در وضعیت نارنجی آفت کرم برگ خوار پاییز قرار دارد تاکید کرد: نیاز است تا کشاورزان پایش این آفت را انجام دهند.

لایقی مطلق خاطرنشان کرد:با توجه به مشاهده آفت کرم برگ خوار پاییز دراستان‌های مجاور مانند فارس، بوشهر و هرمزگان مزارع کهگیلویه و بویراحمد در معرض حمله این کرم قرار دارد.

این آفت قدرت آسیب رسانی و از بین بردن بیش از ۷۰ خانواده (نوع) و ۳۷۵ گونه گیاهی از جمله ذرت، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سویا، سیر، پیاز، یونجه، بادام زمینی، پنبه، یونجه، لوبیا و چغندر قند را دارد.

وی بیان کرد: از ابتدای دی ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون ۴۰ هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد برای بررسی آفت کرم برگخوار پاییز پایش شده و تاکنون موردی از این آفت پایش نشده است، اما با این وجود نیاز است تا بهره برداران مراقب حمله این آفت باشند.

لایق مطلق تاکید کرد:این آفت قدرت تخریبی بالایی دارد و به گروه وسیعی از محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، گندم، چغندرقند، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان، خیار و سایر محصولات حمله می‌کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: حمله ملخ‌های بومی از دیگر آفت‌هایی است که با توجه به بارندگی‌های اخیر احتمال حمله آنان به مزارع و مراتع استان به ویژه در شهرستان‌های سردسیری بویراحمد، دنا و مارگون بیشتر شده است.

عنوان کرد: آفت زنگ زرد نیز از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و با توجه به این که بارش‌ها در استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.


وی افزود: با افزایش بارندگی‌های اخیر، رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب شده است و کشاورزان باید به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

لایقی مطلق تصریح کرد: در سال زراعی جاری مبارزه به آفات و بیماری‌های محصول گندم در۱۲ هزار هکتار از مزارع گندم استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: در سال زراعی جاری همچنین مبارزه با علف‌های هرز در ۴۳ هزار هکتار از مزارع گندم و ۸۳۰ هکتار از مزارع محصول کلزا در استان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: علف‌های هرز در استفاده از آب، رطوبت خاک، نور و غذا با گیاه رقابت می‌کند و به دلیل سازگاری در رقابت نیز برنده خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.