با توجه به فرارسیدن روز‌های پایانی سال، مراقب مسمومیت با شوینده‌ها در خانه تکانی در آستانه ایام نوروز باشیم.

محمدی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به فرارسیدن روز‌های پایانی سال و آغاز خانه تکانی، رعایت نکات بهداشتی برای پیشگیری از بروز مسمومیت با شوینده ‎ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی ضروری است.

وی افزود: در سال‌های اخیر مسموم شدن با شوینده‌های خانگی روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.


بیشتر بخوانید


محمدی به رعایت برخی اصول ایمنی هنگام استفاده از انواع فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها به شرح زیر تاکید کرد:

- همیشه قبل از استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده‌ها برچسب روی بسته‌بندی را بادقت مطالعه کنید.

- از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در مکان‌های قابل دسترس کودکان خودداری کنید.

  • محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلی شان نگهداری کنید. هرگز این فرآورده ‎ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید. ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.
  • -بازکردن پنجره‌ها یکی از اصول مهم و اولیه در استفاده از شوینده‌ها است؛ با توجه به اینکه بسیاری از ترکیبات مانند وایتکس (مواد بر پایه کلر) و جوهر نمک بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند، در هنگام استفاده از این مواد، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

-در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و درصورت امکان ماسک استفاده کنید. باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچگاه جلو بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن ماسک، خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی قرار دهید.

- مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده‌های خانگی مانند جوهر نمک (جرم بر و لوله باز کن)، مواد سفیدکننده و لکه بر (مانند وایتکس) بسیار خطرناک است و گاز‌های ناشی از این ترکیب بسیارسمی و خفه کننده است. برخی افراد که از این خطر اطلاعی ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم گیر، اثرات پاک کنندگی آن را افزایش می‌دهند. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت ناپذیر در ریه منجر می‌شود؛ بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات، پودر‌ها و مواد مایع شوینده، جرم گیر و سفیدکننده نباید با هم مخلوط شوند.

-در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آن‌ها در کنار شعله آتش خودداری کرد. حتی توصیه شده است در هنگام ضدعفونی تلفن همراه، گوشی خود را ابتدا خاموش و سپس سطح آن را با محلول الکلی ضدعفونی کنید. هنگامی که دست و سطوح به محلول الکلی آغشته شد، باید صبر کنید تا خود به خود خشک شود.

-استفاده از پاک کننده‌هایی مثل جوهرنمک، مواد شوینده و لکه بر، لوله بازکن، لاک پاک کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک بوده و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند.

-در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید. هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی برای خنثی سازی استفاده نکنید.

-در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.
-در صورت بلعیده شدن ماده‌ای غیرخوراکی و سمی و یا استنشاق بخارات آن، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار