۱۳۵ پرونده میراث فرهنگی فارس ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: ۱۳۵ پرونده آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و میراث معنوی این استان در فهرست ملی به ثبت رسید.

محمد ثابت اقلیدی در پایان ۲ روز برگزاری نشست شورای ملی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تعیین جرائم کشور به میزبانی فارس، به خبرنگاران گفت: با ثبت این ۱۳۵ اثر، شمار آثار ثبتی این استان در فهرست ملی به بیش از سه هزار و ۲۵۰ اثر رسید.

او گفت: از ۹۳ پرونده آثار تاریخی و فرهنگی ارائه‌شده فارس، ۷۹ پرونده در فهرست ملی قرار گرفت و ۱۰ پرونده نیز واجد ارزش شناخته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اضافه کرد: در این نشست چهار پرونده تعیین حریم آثار این استان نیز مشخص شد و چهار پرونده بازنگری حریم مجموعه تخت جمشید، تعیین حریم یک تپه تاریخی در کازرون و کاخ سروستان و همچنین بازنگری حریم محور تاریخی فرهنگی عرفان شیراز نیز تایید شد.

او عنوان کرد: ۲۲ میراث طبیعی فارس ثبت ملی شد که از این شمار می‌توان به ثبت دریاچه مهارلو، غار شاپور و تنگ چوگان، مجموعه درختان کهن‌سال نی‌ریز، سپیدان، استهبان، اقلید، بختگان، فیروزآباد، فسا و لامرد نام برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اشاره به ثبت ۲۰ میراث معنوی فارس در فهرست ملی، گفت: پرونده کلم‌پلو و قهوه شیراز، آش کازرون، پوشاک، حلوای سنتی و بارگاه گردانی در بیرم، پوشاک لامرد و مهر، غذای محلی چش کُده در خنج و اوز، داروی محلی بُخالو و غذای سِوِگبا خنج، مسابقه کله‌قند لطیفی لار، مراسم نان پوش در جنوب فارس، اجاق بوسی عروس در ترکان قشقایی، نان پیدا ایزدخواست، فرش گیان یا جیان بوانات، تخت حنا آباده، مراسم دیگ جوشان روستای فشان خفریادمان یاس کبود خفرقنات روبی سرچهان و مهارت پالان دوزی استهبان در فهرست ملی جای گرفت.

او اضافه کرد: ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در فهرست ملی و جهانی تاثیر به سزایی در معرفی حفاظت و نگهداری این آثار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.