توسعه روابط تجاری ایران و افغانستان از مرز میلک

نشست مشترک مقامات و هیئت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با افغانستان در مرز میلک برگزار شد.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در بازدید از پایانه مرزی میلک شهرستان هیرمند گفت: بعد از سفر ملا برادر معاون اقتصادی رئیس الوزاری کشور افغانستان به ایران، این تیم از سه مرز دو قارون، ماهیرود و میلک بازدید‌هایی کرده است.

جوانمرد افزود: همچنین در این جلسه به تمامی نواقص و تسهیل و توسعه تجارت بین دو کشور پرداخته شد و راه کار‌های عملیاتی برای اجرای آن تدوین شده و به عنوان یک سند راهبردی در مرز‌های دو کشور به تایید دو هیئت رسید.

وی در خصوص نشست هیئت اقتصادی در مرز میلک گفت: در این جلسه در خصوص احداث پل دوم میلک یا جاده خاکی در بستر رودخانه به منظور توسعه بیشتر روابط دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: در این نشست برخی از مسائلی که در گمرک میلک و گمرک ولایت نیمروز وجود داشت بحث و بررسی و تاکید شد که از امروز تا اول بهمن ماه روزی ۶۰۰ کامیون وارد و ۶۰۰ کامیون خارج شود.

نماینده و مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: هماهنگی لازم با مرزبان جمهوری اسلامی ایران با کمیسار طرف افغانستان انجام شده و با توسعه این روابط مطمئنا قیمت هزینه حمل را در کالا‌های صادراتی ما با کشور افغانستان نیز کاهش خواهد یافت.

شهرکی معاون اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: توافقات بسیار خوبی بین مقامات دو کشور شده و بسیاری از موانع بین دو کشور رفع شده و ظرفیت‌های تجاری جدیدی ایجاد شده است.

شفیع اعظم مدیرکل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان هم در این نشست گفت: هدف اساسی ما در این نشست‌ها بهبود روابط تجاری بین دو کشور است.

مدیرکل روابط اقتصادی وزارت امور خارجه افغانستان افزود: در هر سه مرز مشترک ایران با افغانستان تعداد پذیرش کامیون‌ها به ۱۲۰۰ کامیون بین دو کشور رسیده و این تعداد بعد از گذشت بیست روز به ۱۵۰۰ کامیون افزایش خواهد یافت و بعد از سه ماه به بالای دو هزار کامیون خواهد رسید.

وی گفت: همچنین ساعت کاری در این مرز‌ها از ۷ صبح تا یازده شب افزایش یافته است و در خصوص تمام مواردی که می‌تواند تجارت و ترانزیت بین دو کشور را توسعه دهد بین ادارات دو کشور تفاهم شده است تا زمینه ساز توسعه این روند باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.