به باور کارشناسان آمریکایی، حذف ترامپ از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در ایالت‌های مین و کلرادو نشانه «فروپاشی دموکراسی» است.

کارشناسان آمریکایی کنار گذاشتن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در ایالت‌های مین و کلرادو را «مسخره و فروپاشی دموکراسی» توصیف کردند.

دن لازار، مورخ و مفسر سیاسی، به ریانووستی گفت: «نکته اصلی این است که دموکراسی آمریکایی در حال فروپاشی است.

به گفته او «وضعیت هر طور که به آن نگاه کنید منفی است.» لازار ادامه داد: «اگر دادگاه عالی ایالات متحده تصمیمات کلرادو و مین را تایید کند، این امکان وجود دارد که سایر ایالت‌ها از این روند پیروی کنند و ترامپ، نامزد اصلی را کنار بگذارند. چند آمریکایی شکست انتخاباتی او را می‌پذیرند؟ یا اینکه دن پاتریک، معاون فرماندار تگزاس تهدید خود را انجام خواهد داد.»

او در واکنش به اقدام دادگاه کلرادو پیشنهاد کرد که بایدن باید از رای گیری سال ۲۰۲۴ ایالت خود حذف شود. پاتریک گفت: «با دیدن آنچه در کلرادو اتفاق افتاد به این فکر می‌کنم – به جز اینکه ما به دموکراسی در تگزاس اعتقاد داریم – شاید باید جو بایدن را از صندوق رای در تگزاس حذف کنیم چراکه از زمانی که او رئیس‌جمهور شده است به هشت میلیون نفر اجازه داده است از مرز عبور کنند، و ایالت ما را مختل کرده است.»

لازار ادامه داد: اگر دیوان عالی تصمیمات ایالت‌ها را لغو کرد بدین ترتیب به ۴۸ ایالت دیگر سیگنالی می‌فرستد که چنین دستکاری غیرقابل قبول است. دموکرات‌ها از این که دادگاه برخلاف اصلاحیه چهاردهم عمل می‌کند خشمگین می‌شوند و این اقدامات را یک کنفدراسیون جدید می‌نامند و از آنجایی که ترامپ قبلاً سه قاضی از شش قاضی محافظه کار را به دیوان عالی منصوب کرده بود، در صورت پیروزی در انتخابات، ضربه به مشروعیت بسیار زیاد خواهد بود و بی ثباتی سیاسی بدتر خواهد شد.

پیش از این، ایالت مین آمریکا روز پنجشنبه حکم داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، واجد شرایط شرکت در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیست.

شینا بلوز، مقام دموکرات در ایالت مین، که مسئول سازماندهی انتخابات است، در بیانیه‌ای گفت که ترامپ طبق اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی «واجد شرایط برای پست ریاست جمهوری» نیست.

این تصمیم یک هفته پس از آن اتخاذ شد که دادگاه عالی در کلرادو تصمیم گرفت در واکنش به حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، ترامپ را رد صلاحیت کند.

به نوبه خود، دادگاه عالی در ایالت میشیگان ایالات متحده، چهارشنبه گذشته، از حذف دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از شرکت در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه در این ایالت، خودداری کرد.

نیویورک تایمز پیشتر گزارش داده بود که شکایت‌هایی در حداقل ۱۶ ایالت تشکیل شده است که خواستار ممنوعیت شرکت دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار