یک نشریه آمریکایی گزارش داد جنبش حماس به آتش بس پایبند است، اما پیشنهاد آتش بس موقت اسرائیل برای یک هفته را رد می‌کند.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات مصری گزارش داد که جنبش حماس پیشنهاد آتش بس موقت یک هفته‌ای اسرائیل در ازای آزادی زندانیان را رد کرد و بر پایبندی خود به آتش بس دائمی تاکید کرد.

بر اساس گزارش این روزنامه، اسرائیل به دنبال آزادی ۴۰ زندانی اسرائیلی از جمله زنان، کودکان و سالمندانی است که در اسارات حماس مانده‌اند و در مقابل، ضمن توقف عملیات زمینی و هوایی در نوار غزه به مدت یک هفته مانع جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه نمی‌شود.»

به گفته منابع این روزنامه، نتیجه مذاکرات را نباید شکست ارزیابی کرد، بلکه تلاش جنبش فلسطین برای گرفتن امتیازات بیشتر از رژیم اسرائیل است.

وال استریت ژورنال همچنین اشاره کرد که نمایندگان جنبش حماس گفته‌اند که آن‌ها مایلند در مورد بازگشت اسرای اسرائیلی تنها پس از آتش بس گفت‌وگو کنند. علاوه بر این، جنبش جهاد اسلامی فلسطین از رژیم اسرائیل می‌خواهد که در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ اسیر اسرائیلی، تمامی اعضای جنبش را که به هزاران نفر می‌رسند از زندان‌های خود آزاد کند.

صلاح عبدالشافی، سفیر فلسطین در وین نیز به نوبه خود گفت: مذاکرات اسرائیل و حماس در مورد آتش بس در نوار غزه از سر گرفته شده است، اما موضع‌گیری‌ها بسیار متفاوت است. همچنین پیش از این رویترز به نقل از منابعی در نیرو‌های امنیتی مصر گزارش داده بود که اسرائیل و حماس آماده گفت‌وگو درباره آتش بس در نوار غزه هستند، اما هنوز اختلافات بین دو طرف در مورد جزئیات وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس روز چهارشنبه وارد قاهره شد تا درباره آتش بس در غزه بین جنبش و اسرائیل و تبادل اسیران مذاکره کند.

یک منبع در جنبش جهاد اسلامی به خبرگزاری فرانسه گفت که هیئتی به ریاست زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، با محور گفت‌وگو درباره جنگ و تجاوز، آتش بس و توافق مبادله جامع با اسرائیل اوایل هفته آینده به دعوت مصر به قاهره می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار