دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: میانگین پروژه‌های نهضت ملی مسکن ١١٠ متر و قیمت ساخت آن‌ها به طور میانگین متری ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌ است.

روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرین آمار اجرایی پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: ساخت یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده‌ است. طبق گزارش دیوان محاسبات پروژه مسکن اقدام ملی در دولت گذشته را با ١٢ درصد پیشرفت فیزیکی به این دولت تحویل دادند و کار ساخت کمتر از ٣٠٠ هزار واحد مسکونی آغاز شده‌ بود. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که از آنجایی که پروژه اقدام ملی طولانی شده، مردم هزینه‌ای داده‌اند و کار هم باید ٢۴ ماهه انجام می‌شد اما به دلیل تاخیر در اجرا با تعدیل مواجه شد. درحالیکه افراد در سال ٩٨ ثبت نام کردند اجرای پروژه سال ١۴٠٠ بوده که در این مدت تورم سنگینی به این پروژه وارد شده‌ است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در پروژه های ملی درباره تاخیر در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن گفت: تفاوتی ندارد که این آسیب به پروژه‌ها در چه دولتی وارد می‌شود و باید تلاش کنیم این آسیب را به حداقل برسانیم چراکه در نهایت این آسیب به پروژه و مردم وارد می‌شود. سیاست ما این است که تنها در شرایطی که زمین آماده است پروژه را علمیاتی کنیم نه اینکه اول از مردم پول بگیریم و قدرت خرید مر م کاهش پیدا کند و بعد از آن پروژه را شروع کنیم.

وی گفت: طبق وعده داده شده قرار بر این بود که ٨٠٠ هزار واحد از واحد‌های نهضت ملی مسکن در روستاها ساخته شود که در حال حاضر علمیات اجرای ٣٨٠ هزار واحد آغاز و ١٩٠ هزار واحد به مردم تحویل شده‌ است و از طرح عقب نیستیم. در پروژه‌های ملی در مقایسه با عمرانی‌ترین دولت یعنی دولت نهم و دهم در بحث پروژه مسکن در دولت اول زمین‌ها آماده شد و در دولت دهم شروع علمیات ساخت بود. علمیات اجرایی پروژه را از همان ابتدا و فرآیند تامین زمین ببینید. وعده ساخت ۴ میلیون مسکن قابل تحقق است اما زمان اجرای پروژه را از زمان تملک زمین نه از آغاز ساخت باید دید. 

وی افزود: درباره مسکن مهر در اواخر پروژه ٨۵٠٠ هکتار زمین نیاز شد که الحاق انجام شد اما در این دولت تا به امروز ۵١ هزار هکتار زمین تامین شده که این فرایندی داشته است. در حال حاضر نه تنها اراضی تامین شده بلکه ساخت یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد را هم آغاز کرده‌ایم. عرف مدت زمان ساخت ٢۴ ماهه است اما از آنجایی که تامین مالی از طریق آورده مردمی به ویژه اقشار مخاطب هدف این پروژه است، این عدد متفاوت است. البته به عواملی از جمله تعداد طبقات و آورده اولیه بستگی دارد و در برخی از پروژه‌ها به ۴ سال هم می‌رسد.

اکبری در پاسخ به این سوال که یک میلیون و ٩٠٠ هزار واحد در حال ساخت به چه میزان اعتبار و آورده مردمی نیاز دارد و چه زمانی به مردم تحویل داده می‌شود، افزود: ميانگين این پروژه‌ها ١١٠ متر و قیمت ساخت آنها برای هر مترمربع به طور میانگین ١٠ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌ است. البته قیمت بستگی به سال شروع و خاتمه پروژه دارد و ممکن است برخی از پروژه‌ها با قیمت هر مترمربع ۵ میلیون تا ٧ میلیون تومان شروع شده باشند و برخی ها هم با ١٠ میلیون تومان شروع و با ١٢ میلیون تومان تمام شوند. عزم دولت این است که وعده مسکن رئیس جمهور حتما محقق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۲
تو بیست سی متری 500 تومنی بده صد و ده متری یه تومنی پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۴ آذر ۱۴۰۲
مستضعفا یه میلیارد از کجا بیارن ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
سال ۹۹ ثبت نام کردیم تا الان 5 مرحله پول ریختم 240 میلیون هنوز که هنوزه در حد اسکلته تازه مدام دارن ثبت نام میکنند برای افراد جدید و جاهای مختلف اسکلت بندی را شروع می‌کنند یک نفر نیست بگه ما که سال 99 ثبت نام کردیم لااقل این پروژه ها را تکمیل می‌کردند و تحویل میدادند نه اینکه فقط دارن جاهای مختلف فقط ثبت نام میکنند و کسی به فکر ما مستأجر های بد بخت نیست
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۳۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
سه ساله ساری ۲ تا ۴۰ میلیون گرفتن همون اول گفتن ۲ ساله یعنی پارسال عید می‌بایست تحویل بدن متری ۲/۵ متر گفته بودن تحویل دادن انقدر این دست آن دست کردن تا رسوندن به متری ۱۰ میلیون هنوز هم نصف کاره امسال هم تحویل نمیدن میشه متری ۲۰ میلیون و ۳۰ میلیون آخرش هیچ کاری نمی‌کنند چرا ساری همون اول سال تمام تیرچه بلوک زده بود انقدر طول دادن چرا دولت در ساری پیگیری نمیکنه
مازندران ساری جاده دریا لطفا پیگیری کنید چرا تا الان طول کشید .ممنون میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
آخه مگه مردم چقدرحقوق میگرن ک ماهی ده تومن باید بدن چ خبرهتونه؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
سلام
الان سه ساله ثبت نام کردیم و تا الان هفت بار و هر دفعه چهل میلیون پول گرفتن هنوز خبری از واحدها نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۲
۴ میلیون واحد مسکن هم دیدیم
همین ۴ ۵ هزارتا هم به یک باد بنده

زمستان که میشه آب میاد واحد های پایینی و سقف و گچ ریزش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۲
واسه حرف هایی که میزنی سندی هم داری؟ اگه سند داری منتشر اگه نه حرف الکی نزن.
آخرین اخبار