به نقل از نیو اطلس، هر کسی که فکر میکند همه قایقهای برقی اساساً وسایل نقلیه کندی هستند، باید تجدید نظر کند، چرا که به تازگی یک تیم دانشجویی از دانشگاه پرینستون با میانگین سرعت ۱۸۳.۸ کیلومتر در ساعت، رکورد سرعت جهانی قایقهای برقی را شکسته است.
این رکوردشکنی در تاریخ ۲۶ اکتبر در کورس قانونی انجمن قایقهای قدرتی آمریکا (APBA) در دریاچه «تاونسند» در نزدیکی گرینزبورو واقع در کارولینای شمالی انجام شد. این رویدادی بود که در آن، این قایق اجازه داشت قبل از ورود به یک پیست آبی به طول یک کیلومتر، به حداکثر سرعت خود برسد.
برای ثبت چنین رکوردهایی مرسوم است که قایق، دو بار پشت سر این مسیر یک کیلومتری را طی میکند تا بالاترین سرعت ثبت شده آن محاسبه شود.
ملوان این قایق یک راننده حرفهای هیدروپلین (hydroplane) به نام جان پیترز بود که حداکثر سرعت ۱۷۸.۸ کیلومتر در ساعت را در اولین دور و سرعت ۱۸۹ کیلومتر در ساعت را در دور دوم به ثبت رساند و به میانگین ۱۸۳.۸ کیلومتر در ساعت رسید.
به نقل از ویکیپدیا، هیدروپلین نوعی قایق موتوری سریع است که با توجه به طراحی بدنه و سرعت آن، وزن قایق توسط نیروی هوابری تحمل میشود، نه آنکه شناور شدن وزن قایق را تحمل کند. نکته اساسی در هیدروپلینها آن است که آب تامین کننده نیروی برآر برای آنهاست، نه شناوری. همچنین نیروی پیشران و سکان آنها از طریق شناوری تامین نمیشود.
برای مقایسه بد نیست بدانید هنگامی که یک قایق تندروی برقی ساخته شده توسط شرکت جگوار پنج سال پیش یک رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد، حداکثر سرعت آن فقط ۱۴۲.۶ کیلومتر در ساعت بود.
در اوایل سال جاری، ویژن مارین کانادا رکورد ۱۸۶.۷ کیلومتر در ساعت را به خود اختصاص داد، اگرچه در یک رویداد تک مسیری و بدون گواهینامه APBA ثبت شد که در آن قایق در یک مسیر ۱۲۰۷ متری برای شتاب گیری از سرعت ۶۴.۴ کیلومتر در ساعت تا حداکثر سرعت خود سرعت گرفت.
بدنه قایق Big Bird توسط یک سازنده قایقساز مشهور به اِد کارلسن در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. زمانی که این بدنه قبلا به موتورهای بنزینی مجهز بود، رکوردهای قایقرانی چند کیلومتری را ثبت کرده بود.
اکنون این بدنه توسط یک نسخه ویژه از پیشران الکتریکی FM ۱۰۰ Flux Marine که برای تولید قدرت بیشتر (۲۰۰ اسب بخار/۱۴۹ کیلووات) و در عین حال سبک وزن شدن، اصلاح شده است. در واقع، وزن کلی این قایق با احتساب وزن جان پیترز فقط ۴۴۲ کیلوگرم است. این در حالی است که برخی دیگر از قایقهای برقی که برای ثبت رکورد سرعت تلاش میکنند تا ۱۸۱۴ کیلوگرم وزن دارند.
این قایق به دلیل شکستگی میل پروانه در ماه گذشته قادر به انجام هیچ تلاش دیگری نبود. اما تیم سازنده اکنون امیدوار است که پس از تعمیر بتواند حداکثر سرعت متوسط ۱۹۳ کیلومتر در ساعت را به ثبت برساند.
ادریک ژانگ از تیم قایقهای تندروی برقی پرینستون میگوید: ما انتظار داریم این فضا در سالهای آینده منفجر شود، زیرا تیمهایی مانند ما رقابتپذیری خود را ثابت میکنند. قایقرانی برقی به طور کلی با شتابی سریع در حال رشد است و بخشی از این صنعت فوقالعاده است. علاوه بر این، تلاش زیادی برای قایقهای مسابقهای برقی بیشتر وجود دارد. صحبت از سرعت حدود ۱۶۱ کیلومتر در ساعتی قایقهای برقی تا پایان سال ۲۰۲۴ است.