امیر سرکندی دبیر شورای راهبردی کارخانههای نوآوری با اشاره به توسعه بازار محصولات دانش بنیان در نمایشگاه نوآوری و فناوری امارات ۲۰۲۳ گفت: شرکتهای دانش بنیان هرساله با ارائه محصولات خود در این نمایشگاه حضور داشتند، اما امسال کارخانههای نوآوری سراسر کشور سهمیهای داشتند برای حضور در این پاویون و تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان انگیزه خوبی به آنها داد. شرکتهای نوپا و استارتآپها با حضور در این نمایشگاه توانستند قرادادهایی را با شرکتهای بزرگ و خارجی انعقاد کنند.
او افزود: ۷۰ شرکت دانش بنیان و شرکتهای نوپا ایرانی در این نمایشگاه حضور داشتند. این پاویون شامل شرکتهای توسعه یافته و استارتآپها و شرکتهای نوپایی بودند که در شبکههای نوآوری کشور فعالیت داشتند. اهمیت حضور شرکتهای دانش بنیان در این نمایشگاه، ایجاد بازارهای جدید و توسعه فناوریهای جدید آنها در عرصه بینالمللی بوده است. شرکتها با ۳ موضوع هوش مصنوعی، فناوریهای زنجیرهای و هوشمند سازی انتخاب شدند و در نمایشگاه نوآوری و فناوری امارات ۲۰۲۳ شرکت کردند.
سرکندی ادامه داد: با توجه به نخبگانی که در کشور وجود دارد، به کمک علم آنها میتوان نوآوریهای خوبی را در سطح علمی کشور ایجاد و در بازارهای داخلی و خارجی از آنها استفاده کرد. برخی از نخبگان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل میکنند و ما توانستیم ارتباطی بین نخبگان ایرانی و خارجی ایجاد کنیم. پتانسیل بسیار خوبی در کشور وجود دارد تا بتوانیم ۷ درصد حوزه GDP را در کشور افزایش دهیم. صادرات و خدمات شرکتهای دانشبنیان به جلوگیری از خام فروشی نفت کمک خوبی میکند.
دبیر شورای راهبردی کارخانههای نوآوری و فناوری اظهار کرد: در ۳۰ الی ۴۰ سال اخیر سعی شده است که دانش و علم و فناوری در کشور بومی شود که به کمک دانشگاهها و دانشجویان همچنین پژوهشکدهها و در نهایت کارخانههای نوآوری ما توانستیم به این مرحله برسیم که بومی شویم. صنعت کشور نیز به صنعت دانش بنیان تبدیل شده و قیمتهای ما در بازارهای بینالملل کاملا رقابتی است.
سرکندی در پایان تصریح کرد: اگر بازار نباشد حتی اگر حمایتهای همه جانبه باشد باز هم کمبود بزرگی است برای همین بازار یابیهایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است. اگر محصول و ایدهای ایجاد و ساخته شود که نمونه خارجی دارد، اما کیفیت بهتری از آن را به جا میگذارد، طبق قانون باید از آنها حمایت شود.