معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: برای نخستین بار از تلفیق سازه مدرن در ساماندهی و حفظ اصالت پل تاریخی میرزارسول میاندوآب استفاده می شود.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: طرح مرمت و سامان‌دهی پل تاریخی میرزارسول میاندوآب و ایجاد دستک‌های پل برای اتصال به سواحل کناری تصویب شد.

داوود فرازی اظهار کرد: سواحل کناری پل به مرور زمان و در اثر آب‌شستگی از اطراف پل حدود ۱۵ متر فاصله گرفته که این وضعیت یک ناهماهنگی بصری و دید نامطلوبی را برای بیننده ایجاد کرده و همچنین می‌تواند استقامت پل را در برابر سیل‌های مهیب فصلی ناپایدار کند. 
 
وی تصریح کرد: برهمین اساس توسط مشاور ذی‌صلاح چند طرح پیشنهادی تهیه و ارائه شد که پس از بررسی در شورای فنی میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی و نیز کمیته فنی دفتر حفظ و احیای وزارت متبوع، یکی از طرح‌ها که بنای تاریخی پل را تحت شعاع قرار ندهد انتخاب و مصوب شد. 
 
معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی می گوید: این طرح که با مصالح مدرن و سازه فولادی طراحی شده احتمالا نخستین باری است در کشور که در ساماندهی و حفظ اصالت یک پل تاریخی از تلفیق سازه مدرن در طراحی استفاده می‌شود.

 پل تاریخی تاتائو (میرزا رسول)که چهار سال پیش از سیلاب آسیب جدی دیده بود، در ۵ کیلومتری میاندوآب بر روی رودخانه سیمینه رود یا تاتائو بنا شده است و قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و در حال حاضر، در کنار جاده میاندوآب به ارومیه واقع شده است. طول این پل ۵۲ متر و تعداد دهانه‌های آن ۷ دهانه است و مصالح بکار رفته در این بنا در قسمت پایه‌ها و سیل شکن‌ها، سنگ و در بقیه قسمت‌ها آجر می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.