مدیركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي گفت:مرمت و بازسازی پل های تاریخی استان از مهمترین برنامه های اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛جلیل جباری مرمت و بازسازي پل هاي تاريخي استان را با توجه به اينكه همواره در معرض آسيب ديدگيهاي ناشي از شرايط  جوي و طبيعي قرار دارند، از مهمترین برنامه هاي مرمتي و پژوهشي اداره كل عنوان کرد.
جلیل جباری به پل ميرزا رسول مياندوآب اشاره كرد و گفت: باتوجه به آسيب ديدگيهاي جدي كه براي اين پل بوجود آمده بود، مرمت اضطراري آن در دستور كار قرار گرفت و با پي گيريهاي بعمل آمده، اعتبار نهصد ميليون ريالي از محل اعتبارات تملك سرمايه اي استان براي مرمت آن در نظر گرفته شد.
وي افزود: عمده عمليات مرمتي انجام شده روي اين پل شامل: ريختن سنگ لاشه براي كف سازي، كندن كانال در فاصله 8 متري از پايه هاي پل و آهك پاشي سطح آن، انجام عملیات عمل آوری آهک به صورت لایه لایه به همراه اضافه کردن یک لایه سنگ لاشه تا سطح رودخانه و تراز کردن سطح کانال پر شده با شفته آهک می باشد و فعلاٌ نيز مرحله تقويت پايه هاي پل در دست اجراست.
مديركل استان در ادامه به پل تاريخي مميند نقده اشاره كرد و اظهار داشت: این پل در گذشته مورد مرمت قرار نگرفته بود بنابراین در سال 95 با اختصاص اعتبار 600 میلیون ریال از محل اعتبار استانی طرح مرمت و ساماندهی این پل آماده و به تبع آن عملیات مرمت آن شروع شد.
وي افزود:  عمده عملیات انجام گرفته در این پل شامل خاکبرداری بستر پل به عمق 80 سانتیمتر و به حجم 500 متر مکعب بوده است همچنین تقویت و اجرای زیرسازی بستر پل با سنگ لاشه و ملات باتارد از دیگر اقدامات انجام گرفته است و در ادامه عملیات مرمتی، قسمت¬های فروریخته پل در ابعاد 10در20 مترمربع مرمت و بازسازی خواهد شد.
پل پنج چشمه ماكو نيز يكي ديگر از  پل هاي تاريخي بازسازی شده است كه مديركل استان در همين خصوص اظهار كرد: با توجه به اینکه این سازه تاریخی در معرض تخریب و مشکلات سازه¬ای زیادی قرار داشت، تصمیم گرفته شد که عملیات مرمت و ساماندهی کاملی برای این پل در سال 1395 در نظر گرفته شود تا علاوه بر مرمت و بازسازی آن ساماندهی و طراحی محوطه پیرامون آن نیز صورت گیرد.
وي اشاره كرد: در عملیات مرمتی اين بناي تاريخي با اعتبار 550 میلیون ریال ؛ خاکبرداری و نخاله¬برداری سطح بستر پل به صورت دستی و مکانیکی، تعویض سنگ¬های بدنه و طاق های پل، برداشتن آوار و لایه¬بندی عرشه پل و سایر نخاله¬های انباشته شده حریم پل، اصلاح و بازسازی کفسازی عرشه پل انجام گرفت.
وی افزود: در طرح¬های تکمیلی ساماندهی که در آینده اجرا خواهد شد،آماده¬سازی طرح احیای حریم پیرامون پل و اجرای طرح ساماندهی محوطه و حریم پل جهت ایجاد امکانات رفاهی و گردشگری پیش بینی شده است.
 
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي در پايان به وضعيت پل باراندوز(قلعه جوق) اروميه پرداخت و گفت: در سال 1394 با پیش بینی و طراحی عملیات مرمتی و ساماندهی این پل تاریخی، اعتبار مورد نظر تخصیص داده شد و عملیات ساماندهی و مرمتي آن در تیر ماه سال 1395 با اعتبار 1170 میلیون ریال و با ایجاد فرازبند یا بند انحرافی شروع شد.
 جباری افزود: عمده عملیات مرمتی بر بازسازی قسمت¬های تخریب شده در قسمت پی و شالوده پل متمرکز گردیدكه شامل خاکبرداری، گودبرداری و ایجاد بستر سنگ لاشه برای فونداسیون پایه¬های پل بود و هم اكنون نيز احداث پایه های سنگی و آجری پل در مرحله اجرا قرار دارد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.