خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت تغییر کاربری می شود

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت:خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت تغییر کاربری می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛محمد فتحی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه های مرمتی میراث فرهنگی ارومیه به کاربرد بنا بعد از مرمت کامل اشاره کرد و گفت: خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک تغییر کاربری خواهد داد.

 قدمت خانه اربابی دیزج سیاوش اواخر قاجار بوده و در سال ۸۷ جز آثار ملی به ثبت رسیده است که متاسفانه قسمت باغی عمارت در اثر احداث خیابان شورای کنونی از بین رفته است که احیای این بنای  دو طبقه با همکاری بانک مسکن و میراث فرهنگی آذربایجان غربی صورت گرفت.

وی گفت: تاکنون ۴۰۰ میلیون تومان از سوی بانک مسکن و اعتباری بالغ بر ۳۰میلیون تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برای برای مرمت واحیای بنای خانه اربابی دیزج سیاوش هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۷۰میلیون تومان اعتبار برای احیا و بازسازی بنا مصوب شده است افزود: مابقی مرمت بنا با تزریق اعتبار مصوب به میراث فرهنگی استان صورت می گیرد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی در خصوص بازسازی و مرمت راسته امیر نظمی افشاربازارارومیه گفت:راسته امیر نظمی افشار از بخش های متروکه بازار قدیمی ارومیه بود که با همکاری کسبه راسته مرمت و باز سازی محل صورت گرفت.

وی با بیان اینکه بازار ارومیه با احداث خیابان امام در سال ۱۳۱۰ به ۶ قسمت تفکیک شد افزود: این راسته دارای  ۲۰ حجره  بوده و جز بازار قدیمی ارومیه محسوب می شود که با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارت ملی مرمت و باز سازی شد.

فتحی به اتمام مرمت مدرسه ۲۲ بهمن اشاره کرد و گفت: قدمت این مدرسه به دوران پهلوی اول می رسد که مرمت و نم زدایی بنا از سال ۹۳ با همت میراث فرهنگی اذربایجان غربی انجام شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مرمت مدرسه ۲۲ بهمن با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است گفت: این بنا به اولین موزه مدرسه ایران فعالیت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه ۲۲ بهمن جز بناهای سالم مربوط به دوران قاجار است افزود: این بنا در ۲ طبقه احداث شده بود که از زیر زمین بنا در آن دوران به عنوان آزمایشگاه محصلین استفاده می شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.