رئیس آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعضای بدن زنده یاد حسین معادی دانش‌آموز این شهر پس از تشخیص پزشکان و رضایت والدین، به بیماران نیازمند عضو در بیمارستان اهدا شد.

حسین دولت دوست رئیس آموزش و پرورش استثنایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: زنده یاد حسین معادی دانش آموز پایه دوازدهم رشته "کمک کار خیاطی" مرکز آموزشی با نیاز‌های ویژه توانا دهدشت که به علت بیماری تیروئید و گواتر در بیمارستان یاسوج تحت عمل جراحی قرار گرفته بود به علت پارگی عروق گردن دچار مرگ مغزی شد.

دولت دوست ادامه داد: خانواده معادی با ایثار، گذشت و نوع دوستی و با اهدای اعضای فرزندشان حیاتی دوباره به بیماران نیازمند بخشیدند.

سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می‌کنند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می‌کنند و این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می‌تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمار‌ها در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

قانون پیوند اعضا، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آن‌ها آشکار و مسلم شده را می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت، ولی دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیات شان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوند‌های متداول است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.