پسینی شدن نظارت ها بر شرکت های دانش بنیان بر رشد اقتصاد دانش بنیان تاثیر گذار است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اثرات اصلاح نظام مجوزدهی و اعتبار سنجی شرکت های دانش بنیان بر رشد اکوسیستم دانش بنیان کشور پرداخت.

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح نظام مجوزدهی و اعتبار دهی پذیرش شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اصلاح نظام مجوز دهی و ارزیابی شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی یکی از اقدامات موثر در رشد اقتصاد دانش بنیان و ورود شرکت های بیشتر به عرصه زیست بوم دانش بنیانی کشور است.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس این نظام مجوزدهی و ارزیابی جدید، نظارت ها بر نحوه فعالیت شرکت های دانش بنیان پسینی می شود در حالی که در شیوه قبلی نظارت ها پیشینی بود و این مسئله باعث می شود که خیلی از شرکت های دانش بنیان پشت سد گرفتن مجوز بمانند و نتوانند به این عرصه وارد شوند. 

بابایی کارنامی ادامه داد: مشکلاتی که شرکت های دانش بنیان در صدور مجوزها  داشتند در گذشته خیلی زیاد بود به همین دلیل هم مجلس در قانون جهش تولید دانش بنیان بسیاری از زیر ساخت های لازم برای توسعه و رشد شرکت های دانش بنیان را فراهم کردیم و معاونت علمی هم مکلف به ایجاد این زیر ساخت ها و تدیون آئین نامه های لازم شد. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان ایران در سال‌های اخیر کانون قابل توجهی برای توسعه اقتصادی کشور بوده است، زیرا هدف آن ایجاد فضایی است که در آن شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند شکوفا شوند و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند. 

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اقدامات زیست بوم دانش بنیان کشور در بلند مدت و کوتاه مدت بر سر سفره اقتصادی خانواده ها و مردم است به همین دلیل باید از طرح های اقتصادی شرکت های دانش بنیان حمایت ویژه کنیم. تدوین آئین نامه مجوزدهی و ارزیابی شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی ابتکاری بوده که قطعا بر رشد و توسعه زیست بوم فعال و توانمند دانش بنیان کشور اثر می گذارد.

وی به بیان اینکه حمایت ها نباید منطو به رشد و توسعه آنها شود افزود: البته در این آیین نامه قید شده که هر چه شرکت ها رشد و توسعه بیشتری داشته باشند، حمایت ها به مراتب از آنها بیشتر می شود سیستم تشویقی مناسبی است. 

وی ادامه داد: هر چه ظرفیت های شرکت های دانش بنیان را متکی به رشد و توسعه  آنها کنیم طبیعی است که اثرات آن را در سفره اقتصاد دانش بنیان می بینیم. نظام ارزیابی جدید طیف گسترده‌تری از عوامل و شاخص‌ها مانند مطلوبیت‌های منطقه‌ای، اشتغال نخبگان و طیف وسیعی از نوآوری‌ها را در نظر می‌گیرد تا ماهیت واقعی توانایی‌های دانش‌محور و فن‌آوری یک شرکت را بهتر ارزیابی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.