پس از ناآرامی‌هایی که از میانه سال گذشته کشور را در برگرفت نقش و شیوه عمل سلبریتی‌ها و پیامد فعالیتشان بسیار پررنگ‌تر از گذشته مورد توجه قرار گرفت.

رسانه‌ها از سده گذشته با تحولات فراگیر و روزافزون خود، نقش مهمی در تولید و دوام فرهنگ سلبریتی در جهان داشته‌اند؛ فرهنگی که به تدریج از کشور‌های غربی به ویژه آمریکا شکل گرفت و کم کم جای خود را در دیگر کشور‌ها از جمله ایران نیز باز کرد.

سال‌هاست در جامعه ایرانی رسانه‌های تصویری برخی چهره‌های هنری و ورزشی را بدل به سلبریتی‌هایی با هواداران پرشمار کرده‌اند و به دنبال آن ظهور و گسترش شبکه‌های اجتماعی مجازی به فضای عمومی، موجب ایجاد فضای رسانه‌ای غیررسمی و افزایش قدرت مخاطبان شده و فرصت قابل توجهی برای رشد فرهنگ سلبریتی ایجاد کرده است.

در این زمینه، اینستاگرام نقش قابل توجهی داشته است. در اینستاگرام سلبریتی‌ها خودشان را به دیگران معرفی و با مخاطبان و دنبال‌کنندگانشان ارتباط مستقیمی برقرار می‌کنند. همچنین آن‌ها تصاویر و مطالب خود را منتشر و درخصوص مسائل مختلف اظهارنظر می‌کنند.

اهمیت سلبریتی‌ها تنها از این روی نیست که نزد تعداد زیادی از مردم شناخته‌شده‌اند، بلکه از آن جهت دارای اهمیت هستند که اقدامات سلبریتی‌ها پیامد‌های عاطفی قابل توجهی بر تعدادی از مردم به جای می‌گذارد؛ بنابراین با توجه به راه یافتن شبکه‌های اجتماعی به زندگی روزمره مردم و تاثیرات قابل توجه آن‌ها، مطالعه و شناخت چیستی و ابعاد پدیده هواداری مجازی ضروری به نظر می‌رسد.

همین ضرورت سبب شده مطالعات مختلفی پیرامون فرهنگ سلبریتی صورت بگیرد که از جمله آن‌ها مطالعه حسن اسدزاده شهیر و همکارانش با عنوان «تبیین فرهنگ هواداری مجازی در شبکه اجتماعی اینستاگرام» است. این محققان با بهره‌گیری از روش کیفی از طریق استخراج مقولاتی سعی کرده‌اند به دلایل و زمینه‌های تاثیرگذار بر هواداری مجازی از چهره‌های مشهور در شبکه اجتماعی اینستاگرام بپردازند که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:


بیشتربخوانید


تعریف سلبریتی

از نظر لغوی، سلبریتی یعنی شخصی که در رشته یا فعالیت خود برتر بوده و به عنوان سخنگو در تبلیغات شناخته شده و برای ترویج محصول/خدمت استفاده می‌شود. سلبریتی در واقع فردی است که عملکردی شناخته شده در انظار عمومی دارد؛ علاقه مخاطبان و رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌است و می‌تواند شامل افرادی همچون موسیقی‌دانان، ورزشکاران، روزنامه‌نگاران، بازیگران، سیاستمداران، مذهبیون، نویسندگان و افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی مجازی باشد؛ بنابراین سلبریتی می‌تواند هر کسی در هر جایگاه و حوزه‌ای باشد به شرط آنکه از سوی رسانه‌های جمعی به شکل متمایزی بازنمایی شود.

یکی از مهمترین مشخصه‌های فرهنگ سلبریتی مخاطبان یا هواداران هستند. واژه fan به معنای مشوق و مختصرشده کلمه Fanatic یعنی متعصب است. هواداران به طور جدی از کردار‌های سلبریتی‌ها به عنوان فعالیت‌های معنادار و با اهمیت دفاع می‌کنند. اما باید این را نیز لحاظ کرد که هواداران فرهنگ رسانه‌ای با هواداران افراد مشهور در اشکال سنتی شهرت متفاوت هستند. در فرهنگ سلبریتی، عواطف دو سویه عموما بدون تعاملات فیزیکی ایجاد می‌شوند. به عبارتی شکل عمومی تعامل بین هوادار و سلبریتی در قالب مصرف‌کننده‌ای شکل می‌گیرد که تصاویر واسطه‌گری شده را جذب می‌کند.

علت‌های تمایل به فرهنگ هواداری در فضای مجازی

اکنون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عرصه جولان سلبریتی‌ها و امواج هواداری آنان تبدیل شده است. برخی دلایل این وضعیت عبارتند از:

دیجیتالی شدن زندگی جوانان

در سبک زندگی دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی موبایل محور، منبع همه چیز شده‌اند. همچنین این سبک زندگی موجب افزایش دسترسی‌ها و کاهش محدودیت‌های کاربران شده، زمان و مکان را برای آن‌ها منعطف ساخته و با استفاده از قدرت ارتباطات، اطلاعات و قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را توانمندتر و قدرتمندتر کرده‌است.

به علاوه این شبکه‌ها با تبدیل شدن به وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت موجبات اتلاف وقت و کاهش تمرکز نیز شده‌اند. در واقع، سبک زندگی دیجیتال موجبات درگیری شدید افراد با شبکه‌های اجتماعی مجازی شده و آن‌ها اوقات خود را در این فضای مجازی سپری می‌کنند. این در حالی است که با افزایش مدت زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی مجازی، صفحات و پست‌های افراد مشهور تبدیل به خوراک افراد برای گذران زمان می‌شود.

مصرفی شدن جامعه

برخی مصرفی‌شدن جامعه را از شرایط علّی تاثیرگذار بر گرایش هواداران به دنبال کردن سلبریتی‌ها دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند فعالیت سلبریتی‌ها در فضا‌های مجازی هم عامل و هم معلول مصرفی‌شدن جامعه است. به عبارتی مصرف متظاهرانه مصرفی است که برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران از طریق به دست آوردن و نمایش چیز‌های گران قیمت تعریف می‌شود.

سلبریتیزه‌شدن جامعه

سلبریتیزه شدن جامعه فرایندی است که در آن سلبریتی جایگاهی فراتر از صرف جلب توجه و مصرف پیدا کرده و خود را به عنوان یک «گروه منزلتی» در جامعه مطرح می‌کند. این گروه جدید به عنوان نمای فرهنگی جامعه مدرن مورد توجه و تحسین قرار گرفته و به جهت‌دهی ارزش‌های فرهنگی می‌پردازد.

همین مساله موجب می‌شود که اشتیاق نسل جدید به خودبیانگری و مورد تحسین و توجه قرار گرفتن افزایش یابد و جایگاه شهرت به عنوان یک ارزش غایی و مستقل برجسته‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ اجتماعی حیات انسان شود.

از سویی سانسور در برنامه‌های رسانه‌های داخلی و عدم پوشش برخی از واقعیت‌ها و وارونه نشان دادن آن‌ها در رسانه ملی و از سوی دیگر، کوتاهی برخی از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی در انجام وظایف خود، باعث شده عموم افراد دنبال جایگزینی برای این نهاد‌ها و رسانه‌ها باشند

نقش آفرینی رسانه‌های عصر اول

یکی از عوامل موثر بر تمایل به هواداری از سلبریتی‌ها در فضای اینستاگرام تاثیر رسانه‌های عصر اول همچون رادیو و تلویزیون است. در واقع، بسیاری از افراد مشهوری که به عنوان سلبریتی در اینستاگرام شناخته می‌شوند، اولین بار در برنامه‌های رسانه داخلی چهره شده‌اند و امروزه با حضور در اینستاگرام بر میزان محبوبیت و شهرتشان افزوده شده است.

فرسایش اعتماد نهادی

فرسایش یا کاهش اعتماد نهادی که متشکل از بی‌اعتمادی افراد به عملکرد برخی از مسئولان و سوءکارکرد‌های رسانه‌های داخلی است نیز از جمله عواملی است که منجر به فرهنگ هواداری مجازی از سلبریتی‌ها شده است. در واقع، از سویی سانسور در برنامه‌های رسانه‌های داخلی و عدم پوشش برخی از واقعیت‌ها و وارونه نشان دادن آن‌ها در رسانه ملی و از سوی دیگر، کوتاهی برخی از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی در انجام وظایف خود، باعث شده عموم افراد دنبال جایگزینی برای این نهاد‌ها و رسانه‌ها باشند. این در حالی است که سلبریتی‌ها با استفاده از قابلیت‌های اینستاگرام نظیر سرعت انتشار اطلاعات و اخبار توانسته‌اند نقش ارزنده‌ای در افزایش فرهنگ هواداری مجازی داشته باشند.

شرایط زمینه‌ای تاثیرگذار بر شکل‌گیری فرهنگ هواخواهی مجازی

دلایلی که از آن یاد شد بر بستر زمینه‌هایی نقش‌آفرینی می‌کنند که به آن‌ها اشاره‌ای گذرا می‌شود.

تغییر در الگو‌های اوقات فراغت

یکی از شرایط زمینه‌ای تاثیرگذار بر شکل‌گیری فرهنگ هواخواهی مجازی، تغییر در الگو‌های اوقات فراغت جوانان است. امروزه از کارکرد‌های مهم شبکه‌های اجتماعی پرکردن اوقات فراغت انسان‌ها است. در واقع، در عصر حاضر رشد و گسترش فناوری‌های نوین اطلاعاتی ارتباطی، بر الگوپذیری جوانان برای انتخاب سرگرمی و تفریح تاثیر گذاشته است. این تحولات تکنولوژیک گذران اوقات فراغت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. بطوریکه اوقات فراغت بیش از پیش رسآن‌های شده و افراد به ویژه جوانان و نوجوانان اوقات فراغت خود را با گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی مجازی سپری می‌کنند.

سرعت رسیدن به شهرت به شیوه سلبریتی‌ها به مدد شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاتر از اشکال سنتی رسیدن به شهرت است. همچنین فرهنگ سلبریتی توهم سریع رسیدن به موفقیت و کسب پول را به افراد یاد می‌دهد

استحاله شهرت

در گذشته شهرت افراد به سه شیوه انتسابی، اکتسابی و اعطایی به دست می‌آمد. اما شهرت سلبریتی‌ها از نوع دیگری است و ویژگی‌های خاص خود را از طریق واسطه‌های فرهنگی همچون رسانه‌های ارتباط جمعی، شبکه‌های اجتماعی مجازی، سینما و. به دست می‌آورند.

همچنین شهرت سلبریتی‌ها وابسته به تصدیق یا بازشناسی هواداران یا کاربران است و سلبریتی‌ها تا زمانی معروف هستند که هواداران به آن‌ها علاقه داشته باشند. علاوه بر این، سرعت رسیدن به شهرت به شیوه سلبریتی‌ها به مدد شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاتر از اشکال سنتی رسیدن به شهرت است. افزون بر این، شهرت متکثر شده و فقط محدود به برخی از خاندان‌های سلطنتی و برخی از افراد در اجتماع محلی نیست. در واقع، امروزه فقط سوپراستار‌های سینما سلبریتی نیستند، بلکه یک سیاستمدار، استاد دانشگاه و یا فردی که زندگی معمولی دارد، مثل یک جهانگرد نیز می‌تواند به سلبریتی تبدیل شود.

وجود نابرابری در جامعه

در جوامعی که در آن‌ها نابرابری‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زیاد است، راه‌های دستیابی به موفقیت‌های مادی و اجتماعی دشوار و محدود هستند. این در حالی است که فرهنگ سلبریتی توهم سریع رسیدن به موفقیت و کسب پول را به افراد یاد می‌دهد. در واقع، در این نوع جوامع، سلبریتی‌ها همچون یک ایدئولوژی توهم‌زا عمل می‌کنند، به نحوی که به این افراد تلقین می‌کنند که تحرک عمودی در جامعه امکانپذیر است و نمونه بارز آن سلبریتی‌ها هستند که خیلی سریع به موفقیت، درآمد، منزلت و پرستیژ دست پیدا کرده‌اند.

رواج مدرنیزاسیون و یا نوسازی

مدرنیزاسیون یکی از عوامل زمینه‌ای مهم در ظهور فرهنگ هواخواهی مجازی است. این مقوله متشکل از فردگرایی، رشد نگرش‌های لیبرالیستی، عرفی شدن باور‌های دینی و بازاندیشی است. فردگرایی و سلبریتی در قلب فرهنگ غرب قرار دارند و بنیان‌های ایدئولوزیک آن را تشکیل می‌دهند. با رشد افراط‌گونه فردگرایی، تمام پیوند‌های اجتماعی در جامعه، از هم گسیخته و افراد مستعد پذیرش اسطوره‌های جدید (سلبریتی) می‌شوند. از منظر نگرش لیبرالیستی نیز، رواج فرهنگ هواخواهی مجازی از سلبریتی‌ها به منطق بازار و تولید رسانه بازمی‌گردد و فضای دموکراتیک معاصر اجازه می‌دهد تا هر فردی، رسانه و مخاطبان خود را داشته و بتواند شعارها، سبک زندگی و سلیقه خود را به مخاطبان عرضه کند.

یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری فرهنگ هواخواهی مجازی از سلبریتی‌ها، تضعیف باور‌ها و ارزش‌های مذهبی و دینی در جامعه است

همچنین یکی از مهمترین عوامل شکل‌گیری فرهنگ هواخواهی مجازی از سلبریتی‌ها، تضعیف باور‌ها و ارزش‌های مذهبی و دینی در جامعه است. از یک منظر تاریخی-جامعه‌شناسانه افول جامعه درباری در قرن‌های هفدهم و هجدهم منجر به تفویض سرمایه فرهنگی به زنان و مردان خودساخته شد و به میزانی که جامعه توسعه یافت، سلبریتی‌ها خلا ایجاد شده در نتیجه افول باور عامه به حق الهی پادشاهان و مرگ خدا را پر کردند. به زعم او در عصر جدید، سلبریتی‌ها به عنوان نماد‌های جدید «شناخت و تعلق»، جایگزین نظام‌های سلطنتی شده‌اند و با افول ایمان به خدا به جاودانگی دست یافته‌اند.

راه‌های کنترل فعالیت سلبریتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

برای کنترل حدود فعالیت سلبریتی‌ها پیشنهاد می‌شود برنامه‌سازان تلویزیونی و رادیویی استفاده بیشتری از نخبه‌های فرهنگی، روشنفکران و فعالان عرصه مدنی در برنامه‌هایشان داشته باشند.

همچنین با توجه به اینکه سلبریتی‌ها در مورد همه چیز نظر می‌دهند، و از این طریق هواداران خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند، لازم است که برنامه‌سازان رسانه ملی، تلاش بیشتری برای افزایش سواد رسانه‌ای و تفکر انتقادی مخاطبان در مواجهه با سلبریتی‌ها داشته باشند. در واقع، ارتقای دانش تشخیص جایگاه، حوزه فعالیت و میزان اعتماد یا بی‌اعتمادی به سلبریتی‌ها و اینکه در مواجهه با آن‌ها چه حد و حدودی از تاثیرپذیری را باید رعایت نمود یا یک سلبریتی در چه حوزه‌هایی می‌تواند اظهارنظر تخصصی کند، از جمله وظایف رسانه ملی در ارتباط با مخاطبان است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ژاکلین
۱۷:۱۳ ۰۵ بهمن ۱۴۰۲
نظرات افراد سلبریتی مسلک فقط در همان حیطه بازیگری خودشان آن‌هم اگر واقعاً سوادش را داشته باشند، قابل توجه است و در زمینه‌ای که تخصص ندارند نباید اظهار نظر عمومی کنند.
(تشکر بابت درج)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
سلبریتی در ایران یعنی همه چیز دان، متخصص در امور سیاسی، اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی و...
نون به نرخ روزهای بی غیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
آهای سلبریتیِ دوهزاری
چسب بزن بر دهنت، نواری
Iran (Islamic Republic of)
رسول زهرائی رئوف
۰۰:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
اساسأ در تقسیمات چند نوع سلبریتی وجود دارد
۱) سلبریتی
۲) دولبریتی
۳)یلبریتی
۴) سلبریدی
Iran (Islamic Republic of)
حامی عادل
۱۵:۵۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
عادل فردوسی پور حذف شدنی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
مرگ بر سلبریتی های وطن فروش.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
سگ جو هم یک سلبریتی است هنرپیشه خوبی هم هست جو دنبالش کن فیلم سگ جویادتون هست؟شرافت اون سگ از این سلبریتی های وطن فروش بیشتر بود .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
صدا و سیما باید بداند اگر انتن را به دست افرادی که تفکراتشون با ارمان های انقلاب فاصله دارد ممکن است دوباره در فتنه های اینده همصدا با ضد انقلاب بشوند
باید صدا و سیما از تجربیات گذشته درس بگیرد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاریوند
۱۵:۲۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
افکار ما سلبریتی را بزرگ و به آنها بها دادند سلبریتی واقعی آن است که برای این خاک خونش و عمر و وقت و زندگی و جان و مالش را داده
ما سلبریتی نداریم جز شهیدان و مدافعان وطن
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۵:۲۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
در اصل سلبریتی شهیدان و حافظان دین و امنیت این کشورند و بس ما سلبریتی جز وطن پرستان پاک و دیندار نداریم
آنکه وطنش را مفت و برای یک ویزا بفروشد سلبریتی نیست و مزدور و خودفروشی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۱۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
سلبریتی یعنی ستاره قهرمان که ما سلبریتی وقهرمانذماشاالله کم نداریم
اول شهدای ما بعد جانبازان بعد آزادگان بعد مخلصین نظام بعد هم شهدای سلامت امنیت حرم و آتش‌نشان وهرکس که جانش رو در طبق اخلاص برای دین ناموس وملت وکشوری میزاره وشبانه روز امنیت مملکت رو در هر قشری به عهده دارن
اما سلبریتیهای ما که سلبریتی و ستاره ومهربان واز جان گذشته نبودن ونیست هنرمندان وطن فروش ومنافق وغربگدا وخود تحقیر ها رو میگم یک مشت بیسواد بودن وهستند که در اغتشاشات خداوند چهره نفاقشون رو آشکار کرد دوستشون رو رسوا کرد اینا جای شکر داره این اغتشاشات اگه شر بوده خیرش همین بود که نفاق درونی این هنرمندان رو خداوند آشکار دوستشون رو رو کرد
خدایا شکرت حکمتی داری که ما نمی‌دانیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
هر کی اعتراض کرد منشوری نکنید که اوضاع مملکت رو درست کنید همه حق اعتراض دارن یعنی باید همینجوری باشه مسئول باید باید باید پاسخگو باشه از مدیر کوچک تا بزرگ فرقی نداره حقوق میگیرن که وضع مردم خوب باشه نه پست و مقام داشته باشند و پز مقام بدن مسولیت سخته باید جوابگو باشه فرد مسئول ...اینقدر خورد و خوراک دارن که نامزد نمایندگی مجلس دیگه حد و مرز رو گذشته ...اگه واقعا مسئول باشن و بدونن کارشون چقدر سخته اینهمه دیگه نمیان ثبت نام اون که لیاقت و شجاعت داره میاد و با فساد و بد بختی مبارزه میکنه اما اگه خوردن باشه خوب همه میان
Netherlands
امیرحسین
۱۴:۵۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
گروهی که کارشان فقط تشویش اذهان عمومی است و در عوض ، درآمد وطن فروشی و مزدوری زیادی دارند. این چند راس سلبریتی باید توسط شکارچیان وطنی به شکل قابل قبولی در باغ وحش نگهداری شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
حکومت در تقابل با سلبریتی ها

بهتره باهم کنار بیان همینجوری مملکت به اندازه کافی دو قطبی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
از ماست كه بر ماست به يه عده بي سواد و وطن فروش ميدون دادن تهش همينه حالا ديكه شلغم برا ما شده سالار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
یک مشت نمک نشناس احمق و نادان که پول پارو میکنن و مست شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
اکثر هنرمندا شریف هستند اما اگه از همون اول اغتشاشات میومدن صفشون رو از چندتا ارذال بازیگر دلقک جدا میکردن هی نمگفتن هنرمندا حمایت کردن از اغتشاشات دیگه میگفتن چندتا ادم رذل بی مایه خودشونو نشون دادن خدارو شکر الان دیگه زباله هایی که لباس هنرمند تنشون کردن مشخص شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
در فرهنگ ما سلبریتی‌ وجود ندارد
ما قهرمان داریم
ما پهلوان داریم
ما شیرمرد و شیرزن داریم

وقتی اینها رو می گوییم در دلش معنایش هم وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
عزیز سلبریدی یعنی چه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۰ ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
سلبریتی کدام است یک عده مفت خور تن لش که برای جلب مشتری تن به هر کاری میدهند امروزه شده اند الگو جوان نااگاه مملکت که اگر پرونده اینها را بازبینی کنید از بدبخت ترین افراد جامعه می باشند که با کمبود شدید عاطفی و غیره مبادرت به این رفتار ها کرده اند