کم کاری و ترک فعل مسئولان مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد

معاون دادگستری کرمان گفت: کم کاری و ترک فعل مسئولین مبنی بر تعیین تکلیف درخواست‌ها در پنجره واحد مدیریت زمین، مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

سید مهدی قویدل معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان امروز در نشست با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان کرمان درخصوص عملکرد و رسیدگی به درخواست‌ها در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، افزود: گفت: آنچه که در وضعیت کنونی شاهد هستیم؛ موضوع تصرفات اراضی ملی و دولتی در کل کشور و مبحث محیط زیست و موارد مربوطه به این حوزه است که وضعیت خوبی نیست.

او با اشاره به اینکه تصرفات اراضی ملی و دولتی روز به روز افزایش دارد، افزود: آماری که ما در این زمینه دریافت می‌کنیم، متاسفانه خوشایند نیستند و جای بسی نگرانی دارد.

قویدل با بیان اینکه باتوجه به فناوری‌های جدید و با پیشرفت علم و راه اندازی سامانه ها، ما هنوز نتوانسته ایم به آن مرحله برسیم که از این ظرفیت‌های جدید استفاده مطلوب داشته باشیم و در بحث پیشگیری وضعی، اقدامات خوبی را شاهد باشیم، اظهارداشت: این سامانه‌ها از مهمترین ابزار پیشگیری و به نوعی ساماندهی وضعیت هستند و برای عملکرد خوب سامانه تلاش‌های بسیاری  صورت گرفته و برنامه ریزی‌های جامعی در این باره انجام شده است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و طرح این موضوع در جلسات متعدد اعم از جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم، مصوباتی ارائه شد که به کلیه دستگاه‌های مربوطه این امر نیز ابلاغ شد.

قویدل با اشاره به دریافت گزارشات از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، تصریح کرد: در راستای دریافت گزارشات، جای نگرانی وجود دارد؛ چراکه گزارشات خوب و مطلوبی نیستند و با این موضوع، ما چاره‌ای جز اعلام جرم در این باره نداریم و برای دستگاه‌هایی که در راستای رسیدگی به گزارشات کوتاهی کرده اند پرونده‌ای تشکیل خواهد شد.

این مقام قضایی به رصد مستمر سامانه پنجره واحد اشاره و تاکید کرد: تغییرات ایجاد شده در حوزه تصرفات، تغییر کاربری‌ها و سایر اتفاقاتی که در این زمینه رقم خورده، نشان دهنده این است که به خوبی از ظرفیت سامانه نتوانسته ایم بهره ببریم.

قویدل با بیان اینکه سامانه پنجره واحد در سال ۱۴۰۱ باحضور مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه وکلیه مدیران کل دستگاه ها، راه اندازی شد و مصوبات آن نیز به تمامی دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، گفت: آنچه که خیلی نگران کننده و ناخوشایند است این بوده که ۴۰۰ تغییر از طریق سامانه شناسایی شد که در اراضی تحت پوشش سامانه، ۱۱۶ مورد به عنوان تخلف شناسایی و به دستگاه‌های متولی ارجاع شده است که با کمال تاسف فقط ۵ مورد پرونده اقدام حقوقی شده است.

قویدل افزود: باتوجه به اینکه اکثر پرونده‌ها مربوط به منابع طبیعی و امور اراضی است، میانگین زمانی بررسی گزارش تخلف منابع طبیعی ۶۲ روز و امور اراضی ۱۵۷ روز اعلام شده که این رسیدگی خیلی طولانی است و به نظر می‌آید توجه ویژه به این موضوع نمی‌شود.

این‌مقام قضایی به اشاره به اینکه در جلسات قبلی بیان شده که ضمانت اجرای این سامانه نظارت دستگاه‌های نظارتی و امنیتی است، تصریح کرد: با توجه به نظارت و دسترسی کامل دستگاه‌های نظارت کننده، ما چاره‌ای جز اعلام جرم درخصوص این گزارشات نداریم.

او با اشاره به اینکه در پاسخ به استعلامات با مشکل مواجه هستیم، افزود: استعلاماتی که در بحث واگذاری، تغییر کاربری و... اعلام می‌شود باید رسیدگی شود که این امر رسیدگی ضعیفی را در بر داشته است.

قویدل با بیان این مطلب که هزار و ۵۰۰ نفر در استان کرمان در بستر این سامانه ثبت نام کرده اند، بیان داشت: هزارو ۱۵۰ درخواست به دستگاه‌های متولی ارسال شده که به ۶۰۰ درخواست متقاضیان، پاسخ داده شده و تاکنون برای مابقی درخواست‌ها اقدامی صورت نگرفته است.

معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصریح کرد: نداشتن اراده، اهتمام، ضعف و اهمال کاری دستگاه‌ها در رسیدگی به درخواست ها، باعث شده که استان کرمان در کل کشور رتبه خوبی را در استفاده از سامانه نداشته باشد.

قویدل افزود: تکلیف داریم که محدوده و حریم و حدود را در سامانه بارگذاری کنیم؛ ولی این مهم انجام نشده، لذا به همین علت، در استان کرمان و در سطح کشوری، یک عقب ماندگی چشمگیر و ملموس احساس می‌شود که چاره‌ای جز اعلام جرم در این باره نیز برایمان نمانده است.

پنجره واحد زمین در ۲ حوزه طراحی و ۲ماموریت ویژه اعم از پایش تصویری از اقدامات دستگاه‌ها برای رسیدگی، ثبت گزارش و پاسخ به درخواست‌های متقاضیان به منظور استعلام مربوط به حوزه اراضی بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
یکی از موارد کم کاری مسولان ،همین دریاچه ارومیه س!میتونن با حفر ۱۰،۲۰رشته قنات به صورت حفر مکانیزه از پایین دست سدی که زدن آب رو به سمت دریاچه ارومیه ببرن!اینجوری هم آبهای سطحی کنترل شده،هم ملت کشاورزیشونو میکنن،هم دریاچه ارومیه احیا میشه