مهرداد بذرپاش امروز با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قارهای شمال-جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: موقعیتِ جغرفیاییِ منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، همچنین دارا بودن زیرساختهای حملونقل و لجستیکی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب و دانش فنی و مهندسی و تجربیات ارزشمند در طراحی و احداث پروژههای زیرساختی، فرصتهای برجسته و بی بدیل برای جذب سرمایهگذاری در طرحهای تکمیل و توسعه زیرساختها اعم از جادهای، ریلی، دریایی و هوایی، محسوب میشوند به نحوی که کلیه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و حملونقل در منطقه و در سطح بینالمللی نیز، از این مزیتهای پرشمار، بهرهمند شوند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران، به عنوان سرزمین فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفهی اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد نمود. در زبان فارسی، این ابتکار، ایران راه (IRAN-RAH) نامیده میشود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است و تمامی کشورهای منطقه میتوانند با استفاده از راهها و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
در این پنل که علاوه بر وزیر حمل و نقل، نماینده و دستیار ویژه رئیس جمهور و دیگر مقامات کشور روسیه، وزرای کشورهای پاکستان، آذربایجان، نماینده اتحادیه بین المللی حمل ونقل جادهای IRU در اوراسیا، مدیر اجرایی انجمن بین المللی حمل ونقل جادهای حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی کشورمان بیان کرد: فعالسازی مزیتهای جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز مبادلات و خدمات تجاری، انرژی، ارتباطات و حملونقل با روانسازی مقررات و ایجاد و توسعه زیرساختهای لازم، به عنوان یکی از سیاستهای اصلی و مهم محسوب میشود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر، سیاست همسایگی، به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی کشورم محسوب میشود. البته در مقوله حملونقل و لجستیک، تعریف همسایگی، لزوما به دارا بودن مرزهای مشترک با کشورها محدود نمیشود و ایران به گواه تاریخ، تمامی کشورهایی که در شبکههای ترانزیتی مشترک با خود هستند را همسایه ترانزیتی خود میداند. البته پیشبرد این برنامههای همگرایی، صرفاً با توسعه زیرساختها صورت نمیگیرد؛ به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران همگام با توسعه زیرساختهای حمل و نقل، تسهیل قوانین و مقررات تجاری خود را در دستور کار دارد.
بذرپاش یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان دو رکن اساسی کریدور شمال – جنوب؛ همکاریهای دوجانبه و چندجانبه را در دستور کار قرار دادهاند. این نوع همکاریها و تعاملات، به ویژه در دو سال اخیر با اراده طرفین شتاب بیشتری گرفته است، که تبلور این تعاملات سازنده و هدفمند اخیر، امضای موافقت نامه مشارکت در پروژه رشت-آستارا، به عنوان حلقه تکمیل کننده حملونقل تمامریلی از بنادر جنوبی ایران تا شمال روسیه، در تاریخ ۱۷ میسال جاری در تهران بود. تا بدین ترتیب، فصل نوینی در کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب گشوده شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از رسیدن به گفتمان و تصویری مشترک در حوزه حمل و نقل و لجستیک بین دو کشور و تعمیم این گفتمان مشترک به سایر کشورهای ثالث استقبال میکند؛ بدیهی است؛ افزایش مطلوبیت مسیرهای شرقی، مرکزی و غربی دریای خزر و در ادامه آن، تا خلیج فارس و دریای عمان و جنوب، جنوب شرق و شرق آسیا از دستاوردهای این گفتمان و تصویر مشترک است.
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در حال حاضر کشورهای دیگری نیز، تمایل خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب و دیگر برنامههای مشترک ایران و روسیه اعلام کردهاند که این درخواستها، مورد استقبال و حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده و در اولویت بررسی قرار گرفتهاند.
بذرپاش در ادامه سخنانش پیشنهاد مشارکت سرمایهگذاران طرف روسیه از جمله صاحبان بار، شرکتهای حملونقلی و لجستیکی در پروژههای تکمیل و توسعه بنادر جنوبی ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان را مطرح و تصریح کرد: تشکیل شرکتهای مشترک لجستیکی و بنگاههای کوچک و متوسط، توسعه فناوریهای هوشمند و دیجیتال در مناسبات حمل ونقلی و ترانزیتی، ایجاد سامانههای رصد بار، استفاده یکپارچه از اسناد الکترونیک حمل و نقل بین المللی از دیگر پیشنهادها است.