میز اقتصاد امروز به بررسی راه آهن رشت - آستارا با حضور محمد منجمی مدیرکل ساخت وتوسعه راه آهن منطقه دو کشور و صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه بحث و بررسی شد.
سوال: در خصوص توافق راه آهن رشت -آستارا توضیح میفرمایید؟
صفری: پروژه راه آهن رشت - آستارا یک پروژه مهم استراتژیک است که از لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش است چراکه پیش از این تنها بخشی که از بندرعباس به شمال ایران خطوط ریلی وجود نداشت، مربوط به منطقه رشت - آستارا بود که امروز با توافق صورت گرفته با کشور روسیه این خط ریلی به زودی ساخته میشود.
سوال: میزان سرمایه گذاری روسیه در این پروژه ریلی چه میزان است؟
صفری: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این پروژه ریلی ۱.۶ میلیارد یورو است که با ساخته شدن این پروژه ریلی ما شاهد افزایش ارتباط با کشورهای از جمله هند، روسیه، آذربایجان، چین خواهیم بود و این خط ریلی نقش بسیار موثری در تکمیل کریدورهای کشور دارد و اکنون با تکمیل این خط ریلی ما ۴ مسیر جنوب - شمال و شرق و - غرب کشور تکمیل خواهدمی شود.
سوال: نحوه ساخت و مراحل فنی این پروژه به چه شکلی است
منجمی: مراحل فنی این پروژه به زودی اجرا میشود و امیدوار هستیم ظرف مدت یک ماه اقدامات در خصوص تهیه نقشه و مراحل ساخت اجرایی شود و البته پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاست، بخشی از این پروژه را اجرا کرده است و امیدوار هستیم ظرف مدت سه سال با فشردگی که کار دارد با حضور پیمانکاران ایرانی ساخته شود.
سوال: این پروژه چقدر چه میزان ارزآوری دارد؟
منجمی: ظرفیت حمل بار ۱۵ میلیون تن است که در صورت رسیدن به این میزان از ظرفیت جابه جایی بار ما شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلار خواهیم بود. ظرفیت حمل بار این راهآهن در سال نخست بهرهبرداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد.همچنین راهآهن رشت_ آستارا ظرفیت جابهجایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهرهبرداری خواهد داشت.
سوال: این پروژه ریلی چه مزایای دارد؟
منجمی: راهاندازی این خط ریلی و آسانتر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی میتواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود. به طور کلی حملونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته میشود و احداث راهآهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا میکند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات میشود. از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راهها نیز تاثیر گذار است.
سوال: مشخصات فنی این پروژه را اعلام میکنید؟
منجمی: برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است. عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راهآهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریلگذاری است. راهآهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.
این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.
سوال: از لحاظ زیست محیطی این پروژه برای جنگل و مراتع مشکلی ایجاد نمیکند؟
منجمی: بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگلها از جمله جنگل گیسوم وارد میشود.
این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
سوال: تاپایان سال چه میزان این پروژه پیشرفت میکند؟
پروژه در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد و در سال سوم ۵۰ درصد و در سال سوم و پایانی باید ۲۵ در صد باقی مانده به اتمام برسد.
سوال: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای سایر کشورها چه میزان اهمیت دارد؟
منجمی: از لحاظ امنیت اقتصادی این پروژه برای بسیاری از کشورها با مهم است و با توجه به وارد شدن سرمایه مضاعف از این طریق این پروژهها میتواند سرمایه بسیار زیادی را هم برای کشورهای اطراف ایجاد کند.
سوال: از لحاظ مسافت این پروژه چه میزان اهمیت دارد؟
منجمی: سیر ریلی رشت_ آستارا میتواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالیکه حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.
حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان میبرد، در حالیکه با تکمیل راهآهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت. همچنین مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب میشود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار میرود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.
تکمیل کریدور شمال-جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم میکند که با افزایش درآمدهای ترانزیتی در رشد شاخصهای اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی است و حدود ۱۰ هزار کیلومتر بعد از انقلاب اسلامی ایجاد میکند.