رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران بی احتیاطی افراد را دلیل نیمی از آتش سوزی‌ها در مزارع این شهرستان عنوان کرد.

مجید نظری به وقوع ۴۱ فقره آتش سوزی از ابتدای امسال تاکنون در مناطق مختلف گچساران از جمله علفزار‌های حومه شهر و اراضی شهرستان اشاره کرد و گفت:  نیمی از این آتش سوزی‌ها بر اثر بی احتیاطی افراد انجام گرفته است.

او افزود: برخی از افراد برای فرار دادن حشرات و جانوران علفزار‌های اطراف محل زندگی خود را آتش می‌زنند که این امر موجب سرایت آتش به دیگر نقاط خواهد شد.

نظری به وقوع ۲ فقره آتش سوزی در روز گذشته ۲ فقره آتش سوزی در گندمزار و مزارع امامزاده جعفر و سراب ننیز گچساران و مهار آن‌ها با تلاش چندساعته اشاره مرد و ادامه داد: در این آتش سوزی بیش از ۱۵ هکتار از گندمزار‌های امامزاده جعفر در آتش سوخت که اغلب آن‌ها پسماند مزارع بود، همچنین درآتش سوزی سراب ننیز مزارع و مقداری مرتع طعمه حریق شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران می‌گوید: شهروندان هرگونه آتش سوزی در منابع طبیعی و مراتع و علفزار‌ها را با شماره ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع دهند.

او با اشاره به بارندگی‌های امسال و پر پشت بودن مراتع از گردشگران، شکارچیان و کشاورزان خواست تا برای حفظ عرصه‌های طبیعی از خطر آتش سوزی با طبیعت مسئولانه رفتار کنند.

نظری اضافه کرد: به منظور جلوگیری از گسترش آتش به جنگل‌ها و مراتع این شهرستان امسال ۴۰۰ کیلومتر آتش بُر در این مناطق ایجاد شده است که این میزان آتش بُر در بیش از ۹۶درصد مناطق حادثه خیز این شهرستان ایجاد شده است.

او ادامه داد: این میزان آتش بُر در ضلع شمالی شهر دوگنبدان، اطراف جنگل‌های دست کاشت گچساران، تلخاب شیرین، ماهور باشت، خنگ بنار، گر گنجه ای، کمربندی، رادک، انبار شاهی، پلاک باغ انار و اسلام آباد ایجاد شد.

۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است و ۳۲۰ هزار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.