آمادگی ایران برای ارتقای آموزش پزشکی منطقه

وزیر بهداشت گفت: ایران ظرفیت بالایی در توسعه گردشگری سلامت در منطقه دارد.

 بهرام عین اللهی اظهار داشت: نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در تمام ابعاد و شاخص‌ها در ۴۴ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شده، پیشرفت‌های بسیاری کرده است و هم اکنون در منطقه و جهان از جایگاه و اعتبار بالایی برخوردار است.

وزیر بهداشت افزود: وجود ۲۲ هزار استاد و عضو هیات علمی و ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی که ۶۵ هزار نفر از آنان در رشته پزشکی عمومی در ۷۰ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی ایران تحصیل می‌کنند، نشان از این پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: وجود ۲۰۹ دانشکده و ۲۰۵ گروه پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران با سالانه ۹ هزار فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی، هزار فارغ التحصیل در کارشناسی ارشد و ۸۵ فارغ التحصیل در دکترای پرستاری، وجود ۲۲۸ رشته محل در رشته‌های فوق تخصص علوم پزشکی، ۶۲۸ رشته محل در رشته‌های تخصصی، ۵۹۴ رشته محل در مقطع پی اچ دی ۱۰۷۹ رشته محل در کارشناسی ارشد، ۱۵۵۹ رشته محل در مقطع کارشناسی و ۷۳۶ رشته محل در مقطع کاردانی علوم پزشکی، بخش دیگری از دستاورد‌های حوزه آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر بهداشت یادآور شد: مطابق قانون، آموزش مداوم علوم پزشکی در ۳۰ سال گذشته همواره وجود داشته و استادان الزاما باید در دوره‌های کوتاه مدت علوم پزشکی شرکت کنند.

 عین اللهی خاطر نشان کرد: با مشورت و همفکری فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته آموزش پزشکی در ایران ایجاد شده است. همچنین مراکز توسعه آموزشی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی که فقط وظیفه آموزشی دارند، ایجاد کرده ایم.

وی اظهار داشت: ایجاد شبکه بهداشتی در تمام روستا‌ها و شهر‌های ایران دیگر از دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران است؛ به نحوی که در اقصی نقاط کشور شبکه گسترده‌ای از خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت برای ارائه خدمات اولیه مراقبت‌های بهداشتی به مردم وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که ایران ظرفیت بالایی در توسعه گردشگری سلامت در منطقه دارد، گفت: از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی برای واگذاری اعتباربخشی پزشکی عمومی به ایران قدردانی کرده و برای تبادل استاد و دانشجو در منطقه اعلام آمادگی می‌کنیم.

 عین اللهی با بیان این که فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، سازمانی علمی و قوی (WFME)، در سطح جهان است، ابراز داشت: ایران خود را همکار این سازمان می‌داند و برای اجرای برنامه‌های ارتقای آموزش پزشکی در منطقه اعلام آمادگی می‌کند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران در حوزه آموزش پزشکی کار‌های زیرساختی فراوانی انجام داده و به اعتباربخشی به عنوان یک اصل پایه‌ای توجه دارد. بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده، هم اکنون برنامه‌های درسی و امتحانات علوم پزشکی در ایران سطح قابل قبولی دارد.

عین اللهی افزود: مهم‌ترین شاخص ارزیابی آموزش پزشکی ایران، خروجی برنامه‌های ماست. به عنوان نمونه امروز سن امید به زندگی از ۵۴ سال در اوایل انقلاب اسلامی به بیش از ۷۵ سال ارتقا یافته است. بسیاری از بیماری‌های واگیر در ایران کنترل شده و از طرف سازمان بهداشت جهانی، گواهینامه حذف سرخک و سرخجه در ایران صادر شده است. همچنین بیماری فلج اطفال در کشورمان ریشه کن شده و بیماری مالاریا در مرحله ریشه کنی است.

وزیر بهداشت یادآور شد: ضوابط اعتباربخشی علوم پزشکی در ایران بسیار بالاتر از حداقل شاخص هاست. همچنین اعتباربخشی ملی با ضوابطی بیشتر و اعتبار بخشی دانشگاهی با ضوابطی سختگیرانه‌تر از اعتباربخشی ملی در ایران انجام می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.