سینا قربانی تحلیلگر رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران با اشاره بر ضرورت توانمند شدن مدیران در تمامی سطوح برای بکارگیری هوشمندانه از ابزار رسانه، گفت: ۷۰ درصد اخباری که در رسانههای فارسی زبان خارجی با کلید واژه مازندران منتشر میشود بر اساس جمعآوری از اظهارات رسمی مدیران است.
او افزود: رسانههای خارجی بر اساس اهداف ضد ایرانی خود، اظهارات مسئولان را به تناسب سوژگی از بستر رسانههای داخلی جمعآوری کرده و این اظهارات را با تکیه بر تاکتیکهای خبری در بسته بندی جدید و با جهتگیریهای سلب اعتماد عمومی، کاهش سرمایه اجتماعی، کاهش توان بسیج اجتماعی، عملیاتهای ادراکی، تضعیف انسجام ملی، مرجعیت یافتن پیام بیگانگان منتشر میکنند.
این کارشناسارشد مطالعات رسانه ادامه داد: این تهاجم روانی و شناختی مختص استان مازندران نیست و بر اساس نمونههای موجود از دادههای مشابه در بستر رسانههای ضد ایرانی، استفاده از این الگو به تناسب موقعیتهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی هر استان از سوی رسانههای خارجی پس از ناکامی در حوادث ۱۴۰۱ تشدید شده است
سینا قربانی هدف از عملیات رسانههای ضد ایرانی را ادراکسازی، تحریک احساسات و نهایتا کنترل رفتاری دانست و گفت: دولت سیزدهم در سند تحول مردمی برای مسئله مهم افکارعمومی، اطلاعرسانی و امنیت روانی چالشها و کمکاریهایی را از گذشته احصا نمود و راهبردهایی را تعیین کرد
او افزود: استاندار مازندران نیز در همین راستا در سطح کشور پیشروی اتفاقات جدیدی در حوزه افکارعمومی شده است و مجموعه استانداری در حال طراحی و زمینهسازی برای رسیدن به وضعیتمطلوب است و عبور از وضعیت نامطلوب فعلی نیازمند رواداری بیشتر و همکاری همه بخشها است.
سینا قربانی با بیان اینکه در سطح کلان ۶ دسته کنشگر در اغتششات ۱۴۰۱ در کف میدان حضور داشتند، ادامه داد: حدود ۶۰ درصد افرادی که بر اساس تحریکات روانی و شناختی در حوادث سال گذشته در ابتدا از سوی رسانههای خارجی فارسیزبان تحریک رفتاری شدند، نوجوانان ۱۷ الی ۲۱ ساله، گروههای موسیقی زیرزمینی و نسبتا گیمرها بودهاند.
او افزود: برای حل آسیبهای اجتماعی چند دسته از کنشگران، باید با برنامهریزی و با افزایش روا داری به سمت راهحلها و ایدههای نوی مبتنی بر ارزشهای جمهوری اسلامی حرکت کرد.