بازار مسکن با تکمیل سامانه املاک و اسکان کنترل می‌شود

یکی از اقدامات تاثیرگذار در مدیریت بازار مسکن، تکمیل سامانه املاک و اسکان است که در این زمینه باید هرچه سریعتر اطلاعات مالکان و مستاجران به طور کامل وارد این سامانه شود.

 یکی از  اصلی ترین برنامه های وزارت راه وشهرسازی از دولت گذشته تاکنون،  تکمیل سامانه املاک و اسکان بوده که از روز ۱۹ فروردین سال ۱۴۰۰ با دستور محمد اسلامی وزیر اسبق راه وشهرسازی کلید خورد و بر این اساس درج اطلاعات سکونتی تمامی سرپرستان خانوار اعم از صاحب‌خانه و مستاجر در سامانه املاک و اسکان شروع شد.

در ابتدای امر این شبهه برای برخی مردم ایجاد شد که با ثبت نام در سامانه املاک و اسکان مشمول دریافت مالیات می شوند اما طبق اعلام مسئولان، با درج این اطلاعات هیچ نوع مالیاتی به خانه اول و دوم افراد در شهری دیگر و همچنین خانه‌های واقع در شهرهای کوچک و روستاها تعلق نمی‌گیرد.

در این طرح مقرر شده بود که  تمامی خدمات دولتی شامل یارانه، گواهینامه، انشعابات، افتتاح حساب بانکی و بسیاری از خدمات دیگر مشروط به ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و دریافت کد یکتا باشد اما هنوز بعد از گذشت حدود دو سال کمتر دستگاهی از طریق این سامانه  اقدام به ارائه خدمات به متقاضیان می کند.

کوتاهی دستگاه ها در تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان

اخیرا  وزارت نیرو  اعلام کرده است که  با همکاری وزارت راه وشهرسازی، تعرفه های مشترکانی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکرده باشند را افزایش می دهد که در همین رابطه  ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت  راه و شهرسازی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با هماهنگی صورت گرفته با وزارت نیرو  برای ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، مقرر شد که در ابتدا پیامک به خانوارهای پر مصرفی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکرده اند ارسال  شود؛ بنابراین در مرحله اول پیامک به  یک درصد پر مصرف هایی که در این سامانه ثبت نام نکرده اند ارسال شده و سپس به ترتیب به دو درصد و سه درصد پرمصرف‌ها پیامک ثبت نام ارسال خواهد شد.

به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت  راه و شهرسازی،  در صورتی که  فردی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نکند و کد ملی به کد پستی متصل نشود، مطابق با  قوانین سامانه املاک و اسکان آن کد پستی مشمول بالاترین تعرفه برق می شود.

او می گوید: خدمات دیگری از جمله خدمات بانکی و تعویض پلاک خودرو باید از طریق اتصال اطلاعات به سامانه املاک و اسکان صورت گیرد ولی تا الان هیچ دستگاهی اقدام نکرده و نامه نگاری هم  با سازمان بازرسی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام شده که تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است‌.

 نوروزی  گفت: امکان استعلام آدرس افراد  به صورت برخط در سامانه املاک و اسکان وجود دارد و تاکنون هم سه میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.

 سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت  راه و شهرسازی ادامه داد: تاکنون ارتباط خوبی با کمیسیون اصل ۹۰  داشته ایم و این کمیسیون طبق گزارش‌هایی که ارسال کردیم، جلسات مختلفی را با دستگاه‌های متخلف برگزار کرده است. گزارش‌های عدم اتصال را هم ارسال کردیم و کمیسیون پیگیر موضوع است.

او گفت: سه ضمانت اجرایی داریم که اگر خود اظهاری از طرف افراد صورت نگیرد، با سه نوع جریمه روبرو شوند؛ یک مورد اعمال بالاترین تعرفه برق است که ناظر به آن جلسات زیادی با وزارت نیرو برگزار شد.

سیاست گذاری در حوزه مسکن نیازمند تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان

 همچنین در این خصوص فرشید ایلاتی کارشناس مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده است: در صورت عدم راه اندازی دقیق سامانه املاک و اسکان، سیاست گذاری ها در یک فضای تاریک انجام می شود در حالی که برای کنترل بازار نیاز به اطلاعات جامع داریم.

ایلاتی گفت: گام اول برای سیاست گذاری در بازارهای مختلف اطلاعات مربوط به آن حوزه است و نیازمند آن است که اطلاعات به طور کامل در اختیار سیاست گذار قرار بگیرد.

او می گوید: اطلاعات بازار مسکن شامل اطلاعات مالکان، مستاجران و تمامی ذینفعانی که در این حوزه در حال فعالیت هستند، اعم از مشاوران املاک و سازندگان مسکن می شود. در حوزه مسکن نیازمند سامانه‌ای هستیم که رفتار تمامی فعالان این حوزه را  تحت نظر داشته باشد که بتوان بر مبنای مجموع داده‌ها تحلیل و سیاست گذاری کنیم.

کارشناس حوزه مسکن در خصوص سامانه املاک و اسکان گفت: در رابطه با این سامانه همانطور که از اسمش مشخص است اطلاعات مالکان و همچنین اطلاعات ساکنان یا مستاجرها را در اختیار ما قرار می‌دهد که از طریق آن بتوان اطلاعات گوناگون این حوزه را بررسی کنیم.

وی گفت: شرایط کنونی بازار مسکن مربوط به عدم راه اندازی سامانه املاک و اسکان بوده است و ما عملا  در گذشته در یک فضای تاریکی سیاست گذاری کرده‌ایم به طوری که اطلاعات دقیقی در دست نداشتیم.

براساس این گزارش ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir در حال انجام است و  تمامی  سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی، مالکان واحدهای مسکونی و مستاجران مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه) و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را در این سامانه ثبت کنند.

تکمیل اطلاعات  در سامانه املاک و اسکان یکی از مهم ترین اقداماتی است که در حوزه مسکن  باید در دستور کار قرار گیرد و در حال حاضر برای برنامه ریزی بهتر در حوزه مسکن باید هرچه سریعتر اطلاعات  در این حوزه تکمیل شود تا در تابستان امسال این بازار به سمت ثبات قیمتی هدایت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲
سایت املاک اسکان سخت و پیچیده است ویرایش اطلاعات سخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
کی باشید که چیزی رو کنترل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
اگه قراره کنترل کنن چرا تا حالا نکردن امان از مافیایی قدرت و پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
این کنترل یعنی هشدار به ملت اما ملت که سیستم جلو چشمش نیست که وضعیت اقتصادی مملکت را ببینه و راه نجات را تشخیص بده رک و راست و پوست کنده به ملت بگید واقعیت را تا بشه یه فکری کرد نه از منافع شخصی خودتون بترسید و همه چیز را کتمان کنید وو قتی توی منجلاب گیر کردید اون موقع تقصیر را گردن همدیگه بندازید
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۲:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
شما اگر بتونید نرخ مرغ رو ثابت نگهدارید لطف کردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
هرچی میکشیم از این املاکی های از خدا بی خبر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مشکلات زیادی وجود داره مطمئنن از اونها خبر ندارین که اصراربی مورد دارین مردم ثبت نام کنن نمونش اینکه مثلا آدرس تو سند خونه باآدرس معمول خونه تفاوت داره حتی پلاک ساختمان غیر از اینها مردم گرفتاری کم ندار ن یکی دیگه بهش زیاد میکنید یه مستاجر ویاموجر هرسال با جابه جایی باید اطلاعات رو تعقیربدن بهتره خود دولت از اطلاعات خودش استفاده کنه در ضمن خونه های خالی دست مردم معمولی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
مثل آبخیزداری باید از طریق مبارزه با تکاثر باید جلوی سیل طمع افراد را گرفت و الا دیگ و چاه طمع افراد پر نخواهد شد و عده ی زیادی از مردم در سیل گرانی غرق خواهند شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
دوای درد تورم و گرانی مبارزه با تکاثر هست. محدود و مشروط شدن مالکیت و دارایی افراد. هر ایرانی یک مسکن و یک ماشین و ..‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام من شبها در خیابان بدون چادر میخوابم وقیمت چادر2میلیون تومان شده و اینکه خدالعنتشان کندواینکه قیمت مرغ 100هزارتومان کیلویی شده وقیمت پراید400میلیون تومان شده وقیمت سکه 45میلیون تومان شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
براساس کدپستی؟تو اپارتمان ما یه کدپستیه همه اونو میزنن خخخ
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۹:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
همه جای دنیا شهرداری ها بوسه میزنن به دست سازنده ها که فقط خانه بسازند اینجا تازه 2 تا 20 میلیادر میگیرن که پروانه ساخت بدن بنگاه ها هم مسابقه گذاشتن که بیشتر تو پاچه مردم کنن مالک ها هم یه خونه اضافی دارن میخوان کار نکنن فقط پول بیاد حسابشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
5 سال گذشته که هنوز نه تکمبل شده و نه کنترل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بازار هیچی کنترل نمی شود چرا که بازار بی صاحب را کی باید کنترل کنه ۲ سال از عمر دولت گذشته جز تورم چیزی. ندیدیم فقط وعده گشایش کی کی
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
آقایون مسولین لطفا به سوال من بیسواد پاسخ بدین، چرا پراید ۲۰ میلیونی ظرف سه چهار سال شده ۴۰۰میلیون؟ چرا خوردو تویوتا راوفور از ۲۲۰میلیون شده هفت میلیارد و پانصد؟ چرا طلا از گرمی دویست هزار تومن شده دومیلیون وهفتصد و بیست تومن؟ چرا فولاد از کیلویی سه هزار تومان شده بیست ونه هزارتومان چرا قبض گاز مصرفی منزلی که قبلا صد وهفتاد هزار بوده شده سه میلیون و هزاران چراهای دیگر... بنابراین افزایش قیمت مسکن نیز به تبعیت از افزایش قیمت سایر مولفه ها بوده واین یک امر بدیهی است. اگه شما واقعا به فکر رفاه وآسایش مردمید باید ارزش پول ملی را به وسیله چاپ پولهای بی پشتوانه به پایین ترین سطح رسانده اید با اقدامات سنجیده و منطقی ارتقا دهید. وگرنه به غیر این تمام راهها به بیراهه ختم خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۰:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
مسکن ازهمه اینها بیشتر گرون شده ودلالها و بنگاهیها و مالکها به بهانه های مختلف قیمتها روبالا میبرن ،بله همه چیز گرون شده ولی مسکن ازهمه اینها بیشتر وسریعتر گرون شده و پرچمدار گرونیهاس
Iran (Islamic Republic of)
مجید نجفی
۱۵:۲۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
هر ملک و واحد آپارتمانی و ویلایی و یا واحد تجاری دارای کنتور برق مجزا می باشد که می توان برنامه ریزی کرد که هر شخصی که این واحدها را دراختیار دارد و مالک آن می باشد (که در این حالت یا ساکن است یا اجاره داده و یا ملک خالی از سکنه می باشد)، فلذا با کنتور برق آمار آن نیز در سامانه املاک و اسکان ثبت و قابل رصد است و هیچ راه دورزدنی برای فرار مالیاتی نیست. با وزارت نیرو هماهنگ شود می توان کنتور برق به نام مالک زده شود حتی اگر ملک یا واحد آپارتمانی سند داشته باشد یا بدون سند باشد.
در این حالت ثبت ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک از طریق قبض کنتور برق و توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بالاجبار انجام شده و دولت التماس مالکین را نخواهند کرد که بیایند در سامانه ثبت املاک، ملکان را ثبت کنند. دولت و سازمان ثبت خودش مو را از ماست بیرون خواهد کشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سامانه املاک اسکان ایراد دارد من خونه فروختم میخوام بزنم بفروش رفته اصلا قبول نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بازار مسکن با این سامانه ها کنترل نمیشه.این طرح شکست خورده هستش.بانک ها کلی ملک احتکار کردن رفته.قبلا هم این جور طرح ها بود ولی هیچ فایده ای نداشته
Iran (Islamic Republic of)
ک.م
۱۲:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
این سامانه ها دکان کاسبی و کسب مالیات و پرکردن خزانه و شناسایی زندگی مردم هست و ربطی به بازار مسکن نداره‌.مردم رو فریب ندید.مسکن فقط با افزایش تولید آنهم داخل شهر ها آرام میشه که متاسفانه دولت و شهرداری ها در این خصوص سکوت عجیبی دارند و گرانی های دولتی مجوزها هم که حتی از تورم جلوتر زده به تغافل مسئولین ذی ربط، می تازد.پس خدا بداد ما برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
بهترین راه اعمال اشد مجازات برای برهم زنندگان این بازار( و البته سایر بازارها مانند ارز و اقلام خوراکی و .. ) است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تو بازار مسکن همان اندک افرادی که برای مصرف خرید میکردن لز سال نود و شش از این بازار خارج شدن و مافیای حکومتی که قبلا بودن اما با حجم بیشتر وارد این بازار شدن و حودشون میخوان با خودشون مبارزه کردن
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر زاگرس
۱۱:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سلام من پیشنهادات جالبی برای کنترل قیمت مسکن و حذف دلالان دارم خودم مشاور املاک دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
ملت هر چی میکشن از مشاورین املاک میکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
غالباً همین املاکی های بی سواد و پیمانکاران شیاد بازار مسکن خون مردم را مکیده اند که با اخذ کمیسیون های هنگفت میلیونی و حرامی که در شکمشان رفته همه به نفع مسئولین بی درد و مرفهین بی درد که مال روی مال گذاشته و قیمت ملکشان به میلیاردها تومان رسیده و بقیه مردم و مستاجران هم مثل برف در این روزگار ظلم و ستم آب شده تا به نابودی برسند. این ها جنایتکارانی مثل آمریکا و اسراییل هستند که خون مردم را می ریزند. دلال مسکن = حرام لقمگی = دشمن این مرز و بوم و دشمن مردم مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
لطفا پیگیری کنید خودِ وزرات مسکن چند کارمند دارد و از این تعداد چند درصدشان در سامانه املاک و اسکان نام نویسی کرده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۵:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
وقتی دولت محترم از عهده کنترل قیمتها و تورم وحشتناک بر نمی آید مطمئنا در همه امور تاثیر خواهد گذاشت نمیشود رشد قیمت همه چیز را آزاد گذاشت فقط به اجاره مسکن گیر داد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
با سلام دولت و مجلس شریف اجازه تراکم ساختمانی بیشتر از دو طبقه را در تهران ندهد زیرا باعث خیلی از مشکلات می شود
آخرین اخبار