سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت ملی ۱۲۵ اثر معنوی در استان کرمانشاه خبر داد.

داریوش فرمانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه یکی از غنی‌ترین استان‌های کشور از نظر جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و آیین‌های سنتی بوده لذا در رتبه شاخصی قرار دارد.

سرپرست میراث فرهنگی و صنایع دستی استان کرمانشاه افرود: تعداد چهار هزار و ۶۲۳ مورد آثار در استان شناسایی شده است.

وی گفت: از این تعداد شناسایی شده سه هزار و ۹۷۳ اثر غیر منقول و ۴۵۰ اثر منقول، ۱۴۰ اثر معنوی و ۶۰ اثر طبیعی است.

فرمانی با بیان اینکه تعداد دو هزار و ۲۹۵ اثر به ثبت ملی رسیده، تصریح کرد: تعداد دو هزار و ۱۰۲ اثر غیرمنقول، ۳۳ اثر منقول و ۳۸ اثر طبیعی به ثبت ملی رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه تعداد ۱۲۵ اثر معنوی (ناملموس) به ثبت ملی رسیده، عنوان کرد: آیین‌های سنتی مذهبی همچون مولودیخوانی و تعزیه، بازی‌های بومی محلی، و غذا‌ها جزو این آثار بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با ثبت ملی شدن آثار، زمینه حفظ، نگهداری و احیای آن‌ها بهتر فراهم می‌شود، تاکید کرد: میراث فرهنگی بستری مهم برای توسعه است و این استان به دلیل آنکه در این حوزه دارای بیشترین ظرفیت است می‌توان از این فرصت گرانبها و ظرفیت موجود بخوبی استفاده کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه، کرمانشاه با مناظر طبیعی چشم‌نواز از قبیل آبشار‌ها و چشمه‌ها به استانی چهار فصل معروف است، خاطرنشان کرد: تنوع در خوراک باعث شده از طرف یونسکو به عنوان شهر خلاق شناخته شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق‌وند، تکایای بیگلربیگی و معاون‌الملک، بازار سنتی، سراب‌های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری‌قلعه، غار پراو، کاروانسرا‌های شاه‌عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.