سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اجرای طرحی خبر داد که در آن دانش آموزان پاسداران و حافظان میراث فرهنگی استان می‌شوند.

داریوش فرمانی، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در مراسم گرامیداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی، با اشاره به موقعیت استراتژیک و اهمیت کرمانشاه در حوزه‌های مختلف، گفت : وجود همین ویژگی‌ها باعث شده تا این سرزمین در طول تاریخ مورد توجه پادشاهان ادوار مختلف قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از هزاره‌های دور تاکنون بسیاری از پادشاهان بنا‌های یادبودی را از فتوحات و حکمرانی‌های خود در کرمانشاه به یادگار گذاشته‌اند تا به دست آیندگان برسد و از آن مطلع باشند.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: امروزه با توجه به اینکه بسیاری از کشور‌های پیشرفته دنیا، بنا‌های یادبود و آثار تاریخی برجای مانده در کشورشان را به یک جاذبه گردشگری مهم تبدیل می‌کنند و از آن درآمدزایی بالایی دارند، ما در کرمانشاه رویکرد حفاظت و توجه به این ظرفیت‌ها را در دستورکار داریم.

وی تاکید کرد: البته برای تحقق این مسئله نیاز است که جایگاه و نقش میراث فرهنگی را در در بین مردم و در نزد مسئولان تبیین کنیم، چرا که اگر بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی درآمدزایی بالایی داشته باشیم، روی سایر حوز‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

فرمانی با تاکید بر اینکه برای بهره گیری از ظرفیت محوطه‌های باستانی در ابتدا باید با مشارکت مردم از آن‌ها حفاظت کرد، گفت: در این زمینه، از ماه‌های گذشته راه اندازی انجمن‌های میراثی را در سطح شهرستان‌ها و بخش‌های استان آغاز کرده ایم و بزودی در سطح روستا‌ها هم این انجمن‌ها را راه اندازی می‌کنیم.

به گفته فرمانی در حال حاضر ۴۵۰ نفر عضو انجمن‌های میراثی استان هستند.

وی تاکید کرد: از طرفی در مناطقی که تعداد بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی آن زیاد است، تلاش داریم که از ظرفیت آموزش و پرورش هم برای حفاظت از آن‌ها استفاده کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه تصریح کرد: در این راستا کلاس‌های توجیهی و آموزشی برای دانش آموزان این مناطق برگزار می‌کنیم که در آن اهمیت محوطه‌ها و آثار تاریخی برایشان تبیین می‌شود و در ادامه از این دانش آموزان می‌خواهیم که پاسداران و حافظان میراث فرهنگی استان باشند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.