وزارت صحت عامه طالبان وضعیت بخش صحت را اضطراری و بحرانی اعلام کرده است.

متخصصان صحی در افغانستان وضعیت بخش درمانی در این کشور را بحرانی توصیف کرده و افزودند تنها ۲۸۸ متخصص چشم در سراسر افغانستان مشغول ارایه خدمات صحی‌اند. با توجه به نفوس سی‌و‌پنج میلیونی کشور، هر متخصص چشم به ۱۳۸ هزار تن خدمات صحی چشم ارایه می‌کند. در حال حاضر ۹ مرکز صحی دولتی و ۶ مرکز خصوصی چشم در سراسر کشور فعالیت دارند.

بی‌توجهی به عرصه صحت‌، سبب شده است پس از قطع کمک‌های جامعه جهانی، این سکتور نیز با بحران جدی مواجه‌ شود.

با فروپاشی جمهوریت، سازمان صحی جهان نیز وضعیت صحت در افغانستان را «بحرانی و وخیم» خوانده است.

مراکز صحی در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، ننگرهار و کندز موقعیت دارند و ۲۵ ولایت و بیش از ۳۰۰ ولسوالی در کشور به مراکز و مراقبت‌های صحی چشم دسترسی ندارند.

شفاخانه ملی و تخصصی چشم سال گذشته اعلام کرد مراجعان این مرکز صحی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش یافته است.

به گفته مسئولان این نهاد، در این سال ۱۰۳ هزار و ۱۴۶ بیمار در این شفاخانه معاینه شده‌اند. این شفاخانه سال گذشته مدعی شد ۶ هزار و ۷۵ عملیات چشم را انجام داده است.

از سویی دیگر، کمیته بین‌المللی نجات، پس از سلطه طالبان بر کشور از احتمال فروپاشی سیستم صحی در افغانستان هشدار داده است. به گفته مسئولان این سازمان، اگر به بخش صحت‌ در افغانستان توجه نشود، بیش از ۹۰ درصد مراکز صحی این کشور بسته خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار