حسین تاریخی در نشست خبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با انتخاب روزی به نام امور تربیتی، رویکرد خوب را واضح و روشن اعلام کرد، گفت: نامگذاری این روز به این معنا است که پرورش برای ما خیلی مهم است و تفاوت ما با ایدئولوژیهای غربی، در مواجهه با تربیت است.
او افزود: امسال، یازدهمین دوره نمایشگاههای مدرسه انقلاب را تجربه کردیم و بعد از ۲ سال کرونا، حضور فیزیکی دانش آموزان را در مدرسه داشتیم و با توجه به اتفاقات یکی، ۲ ماهه اول سال تحصیلی در کشور، تلقی این بود که با چالشهایی مواجه شویم؛ اما دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم پررنگتر وارد میدان شدند و علاوه بر استفاده از خلاقیت و نوآوری، صلابت در روایت دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار جالب بود.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با بیان اینکه امسال اتفاقات نوینی را تجربه کردیم، بیان کرد: امسال برنامه تاما را داشتیم که اجرای برنامههای گروهی، مهارتی و تشکیلاتی بود و به دنبال گسترش و تنوع بازیها هستیم و هدف ما تقویت بازیهای جمعی و گروهی است که بدین منظور مرکز تخصصی مهارتی تشکیلاتی تاما تا آخر امسال در کرمان افتتاح میشود.
او به برنامه کافه ۵۷ اشاره کرد و افزود: در این طرح به دنبال این بودیم که در یک محفل صمیمانه، امکان گفتگو بین دانشآموزان را فراهم کنیم.
تاریخی با بیان اینکه به دنبال رونق بخشی اردوهای دانشآموزی هستیم، بیان داشت: از جمله برنامهها فتح قله سبلان، جنگل نوردی دانش آموزان دختر برای اولین بار، برگزاری اردوهای طلایه داران و کاردوی ویژه مربیان است.
او افزود: یکی دیگر از فعالیتهای ما، سامانه عقیق است که ۴ هزار مدرسه و ۱۵ هزار دانشآموز، کاربر فعال آن هستند و امکان بارگذاری تجربههای مدرسهای فراهم است که بچهها به هم نمره میدهند و انجمنهای برتر مشخص میشوند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان به تهیه الگوی تعالی دختران اشاره کرد و افزود: در الگوی تعالی دختران، مبانی خوبی در قالب ۲ کتاب تهیه شده است و دورههای آموزشی نیلوفرانه طراحی شد تا هم دانش آموزان و هم شبکه مربیان از محتوای برنامهها مطلع شوند و بدین منظور، ۱۴ عنوان کتاب به عنوان نیلوفرانه تولید شد.
او با بیان اینکه تلاش ما این است که تمرکز جدی بر فعالیتها در بستر مدارس داشته باشیم و اعتقاد ما این بود که دهه هشتادیها توانایی مشارکت در محیط مدرسه را دارند، افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام داده است که اردوهای یک روزه و زیارت اولی اثر خوبی داشته است.
تاریخی با اشاره به لزوم پیگیری ۲ موضوع در آموزش و پرورش، گفت: موضوع اولی، احیای امور تربیتی است که از قوانین بر زمین مانده است و آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و همچنین منشأ یک سری از مشکلات در این حوزه توجه نکردن به احیای این قانون است.
او با بیان اینکه اختصاص زمان ویژه برای فعالیت فرهنگی و پرورشی از دیگر موضوعات است که باید به آن توجه شود، افزود: دانش آموزان میگویند به انجام فعالیتهای فرهنگی علاقه داریم؛ اما زمان نداریم که باید فرصتی برای حضور دانشآموزان فراهم کنیم. همچنین زنگ پرورشی در گذشته بود که میتواند احیا و تقویت شد. ضمن اینکه زنگ نماز فرصتی است که میتواند تقویت شود.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درباره کتاب «من معترضم» بیان کرد: کتاب من معترضم درباره بحث حجاب است که ۳ دوره چاپ و توزیع شد و فایل آن هم در دسترس قرار گرفت؛ اما ما ۱۰۸ هزار مدرسه داریم و اینکه این کتاب در اختیار همه مدارس قرار گیرد از عهده ما خارج است و در تکمله آن، کتاب «این پرسشها واقعی است» تدوین شد که ناظر به شبهات سیاسی و اجتماعی است میباشد یک دوره چاپ آن انجام شده است.
او درباره برنامه این اتحادیه در ایام نوروز گفت: نوروز امسال برنامههای جهادی داشتیم؛ اما امسال متقارن با ایام ماه رمضان است و فعالیتهای قرآنی با موضوعات حفظ موضوعی و حفظ سوره انجام میشود و طرح تدبر در قرآن و قصه آیهها برای مراجعه به قرآن اجرا میشود.
تاریخی درباره بسترسازی برای فعالیتهای دانش آموزی، بیان کرد: آن چیزی که مشاهده میشود در برخی مدارس دانش آموزان جلوتر از مسئولان و دست اندرکاران هستند و وقتی روایت بچهها را میشنویم میبینم که شاید برخی محافظه کاریها و نداشتن فهم دقیق از مسأله، دست و کار بچهها را ببندند؛ البته با موضوع حذف مطالب کم فایده از کتب درسی و رویکرد نظام درباره مسئولیت سپاری به دهه هشتادیها، این مشکل حل میشود.
او افزود: البته نگرانیهایی را اولیای مدرسه دارند که فعالیتهای فرهنگی به درس بچهها لطمه بزند یا برخی از آنها موجب التهاب شود؛ اما نشان دادیم که درس و مدرسه برای آنها اهمیت بیشتری دارد و حتی در کنکور هم این بچهها رتبههای خوبی کسب کردند؛ البته نیاز به مدیریت زمان است و بچهها قابلیت این مدیریت را دارند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان بیان داشت: امیدوارم فهم دقیق از مسأله و پشتوانه تربیت ۶ ساحته فراهم شود تا تربیت را از شعار خارج کرده و به اجرا در آوریم.