فرماندار کلات گفت: ۳۸ درصد مساحت کلات خراسان رضوی از نظر وقوع سیل در شرایط فوق بحرانی قرار دارد و این شهرستان بسیار آسیب پذیر شده است.

علی صلاحی فرماندار کلات گفت: یکی از مشکلات و نگرانی‌ها در این شهرستان موضوع سیلاب‌های بهاری و فصلی است، موضوعی که همه ساله تکرار می‌شود.

او افزود: مهار سیلاب‌های مخرب کلات در توان این شهرستان یا خراسان رضوی نیست و این موضوع نیاز به اعتبارات ملی دارد.

فرماندار کلات ادامه داد: با توجه به شرایط جغرافیایی و شیب‌های تند زمین در منطقه، خسارت دیگری که سیلاب‌ها و بارش‌ها به کلات تحمیل می‌کند، مساله فرسایش خاک است.

صلاحی میزان فرسایش خاک در کلات را بسیار بالا دانست و بیان کرد: ۵۵ درصد سطح این شهرستان در معرض فرسایش بسیار زیاد خاک قرار دارد.

او تصریح کرد: کنترل سیلاب با ساخت دیوار‌های ساحلی، مخازن ذخیره سازی آب و سد به ویژه در مسیر ژرف رود نیازمند اعتبارات ملی است.

فرماندار کلات تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهارسیلاب‌ها "ژرف رود" است که از مسیر طولانی روستای حمام قلعه و سپس جلیل آباد شروع شده و پس از گذر از شهر کلات وارد ترکمنستان می‌شود.

صلاحی اظهار کرد: گاهی دبی آب و در حقیقت سیلاب‌ها در این رودخانه به حدود ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه می‌رسد که علاوه بر ایجاد خسارت‌های سالانه، موجب فرسایش جدی خاک کشاورزی منطقه می‌شود.

او افزود: مسیر‌های آبریز در لایین، ایده لیگ، چرم و سینی نیز نیازمند زیرساخت‌های کنترل سیلاب است که تامین منابع آن در توان آب منطقه‌ای استان نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.