مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: با وجود پروژه ها و طرح‌های بزرگ تعادل بخشی و پروژه های اجرایی سد و خطوط انتقال آب در استان و مشهد امیدواریم بحران آب را سپری کنیم.

علیرضا طاهری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در جلسه بازگشایی پاکات مالی مناقصه احداث سد مخزنی شوریجه، گفت: امسال با توجه به وضعیت جوی استان و کمبود بارش، سال سختی را پیش رو داریم.
وی با اشاره به میزان بارش در استان، افزود: در سال آبی جدید تااین تاریخ در استان ۲۲.۸ میلیمتر بارش داشتیم که این آمار در طول ۳۰ سال گذشته ۳۹.۵ میلیمتر بوده که با کاهش ۴۲.۲ درصدی بارش مواجه هستیم.

او افزود: مقدار بارش در مشهد طی سال آبی جاری ۲۱.۲ میلی متر است که این آمار در بلند مدت ۳۹.۷ میلی متر میباشد که نشانگر کاهش ۴۷ درصدی بارش بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: منابع تأمین آب مشهد بیش از۴۵۰ حلقه چاه و چهار سد است که اصلی‌ترین آن سد دوستی با حجم ۱۲۱۱ میلیون مترمکعب است که با وجود کاهش نزولات آسمانی مقدار آب ذخیره شده فعلی در سد دوستی ۱۹۲ میلیون مترمکعب می‌باشد و تنها ۱۶ درصد حجم سد آب دارد.

طاهری با اشاره به حجم مخزن ۳۳.۱ میلیون مترمکعبی سد طرق، بیان کرد: این سد درحال حاضر ۷.۷۳ میلیون مترمکعب آب دارد یعنی فقط ۲۳ درصد از کل حجم سددارای آب است. همچنین حجم مخزن سد کارده ۲۸.۱ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۵.۵۸ میلیون مترمکعب آب دارد که نشانگر ۲۰ درصد پر بودن سد است و سد ارداک نیز با حجم ۳۰ میلیون مترمکعبی حدود ۱۰.۰۳ آب دارد که بعبارتی ۳۳ درصد حجم مخزن دارای آب است.

او با بیان اینکه با همکاری شرکت آبفای مشهد هماهنگ شده از سد‌های طرق، کارده و ارداک برای مواقع پیک مصرف آب استفاده شود. تصریح کرد: پیک لحظه‌ای مصرف آب در مشهد امسال ۱۶ هزار و ۴۰۰ لیتر در ثانیه بوده که عددبسیاربالایی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه روانآب سالیانه پیش بینی شده برای سد شوریجه ۲۹ میلیون مترمکعب است، تاکید کرد: از اهداف احداث این سد میتوان به تامین آب کشاورزی سیلاب بران پایین دست و تامین بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آب شرب مشهد نام برد. نزدیک بودن سد شوریجه به خط انتقال موجود سد دوستی از مزیت‌های خوب این سداست.

طاهری با اشاره به راه حل بحران کم آبی در خراسان رضوی، اظهار کرد: رفع این بحران باپروژه‌های حفاظت وتعادل بخشی منابع آب، طرح‌های انتقال آب وتصحیح الگوی مصرف است.

او از مردم تقاضا دارد در ماه‌های پیش رو صرفه جویی ۳۰ درصدی را در مصرف آب شرب به کارگیرندتا دچار کمبود نامتعارف آب نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.