معاون درمان وزیر بهداشت گفت: واکسن‌های ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با واکسن‌های جهانی هستند.

سعید کریمی، معاون درمان  وزارت بهداشت با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: یکی از دستاورد‌های ما کنترل بیماری کرونا بود. در هر موج، ابتلای ۶۰ هزار نفری را شاهد بودیم؛ اما در یک سال گذشته با انجام واکسیناسیون، در موج هشتم هم به نظر می‌رسد که میزان مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده است. در کشور‌های اطراف وضعیت شیوع بیماری کرونا بد ارزیابی شده است.

به گفته وی، واکسیناسیون با حجم زیاد در زمان کم و نوع واکسن تزریق شده باعث ایجاد شرایط بهتر شد.

او افزود: در حال حاضر، چین به دنبال قرنطینه سخت نیست؛ زیرا به تدریج میزان کشندگی ویروس ها کم شده است و بیماری بیشتر به صورت فصلی خود را نشان خواهد داد.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: ۶۵ میلیون نفر دز اول، ۵۹ میلیون نفر دز دوم و حدود ۳۳ میلیون نفر نیز دز سوم  واکسن کرونا را تزریق کرده اند. توصیه متخصصان به تزریق دز یادآور کرونا است.

او ادامه داد: جهش ویروس سبب کاهش ایمنی واکسن‌ها نمی‌شود.

به گفته وی به طور کلی کیفیت واکسن‌های داخلی از برند‌های خارجی کم‌تر نبوده و نیست. واکسن‌های ایرانی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با واکسن‌های جهانی هستند؛ اما برای صادرات نیاز به بازاریابی دارند.

کریمی بیان کرد: کسانی که بیماری زمینه ای دارند، در مراکز پر ازدخام حتما باید ماسک بزنند. روند ابتلا به بیماری آنفولانزا از موج مهر عبور کرده و میزان ابتلای مردم در کشور کاهش یافته است.

او افزود: در حال حاضر در کشور ۱۰۵۰ بیمارستان داریم. در سال گذشته ۳۰ بیمارستان متصل به نوبت دهی الکترونیکی بوده و الان نزدیک به ۹۰۰ بیمارستان به این سیستم متصل شده اند. داروهای تحویلی در سامانه تی تک ثبت شده اند که به کدام بیمار داروی خاص تحویل داده شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: بیمارستان ها برای گرفتن پول دارو باید اصالت سنجی شوند؛ زیرا این کار از نشت دارو و قاچاق اقلام دارویی جلوگیری می کند.

او بیان کرد: در حال حاضر مشکلات سامانه تی تک به طور کامل برطرف نشده اند. با افزایش تولید و در برخی مواقع با واردات توانسته‌ایم کمبودهای دارویی را کاهش دهیم؛ به طوری که الان کمبود دارو حدود ۱۰۰ قلم گزارش شده است.

کریمی افزود: ۱۲ سیستم هوشمند در بیمارستان های کشور داریم. زیر ساخت ها در حال فراهم شدن هستند. طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باید به درستی اجرا شود. طرح پزشک خانواده از ماه گذشته در شهر های زیر ۲۰ هزار نفر شروع شده است. افراد به نزدیک ترین متخصص می توانند مراجعه کنند. از سال آینده قرار است که نظام ارجاع در سایر مناطق کشور اجرایی شود.

او بیان کرد: با اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع مشکلات برطرف شده و بیمار به نزدیک ترین محل ارجاع داده می شود. اجرای طرح پزشک خانواده در بودجه پیشنهادی سال آینده دیده شده است. با سازمان برنامه و بودجه جلسات متعددی را برگزار کرده ایم؛ بنابراین برنامه ریزی شده است تا از اردیبهشت این طرح اجرایی شود.

کریمی با بیان این که تعداد تخت های ای سی یوی اطفال دو برابر شده اند، گفت: امسال بیش از ۹۷۰۰ تخت به ای سی یوی کودکان اضافه خواهد شد. در حال حاضر راهنمای بالینی بسیاری از آنتی بیوتیک ها، در نسخه های الکترونیکی نوشته شده است. در یک سال گذشته ۳۵۰ راهنمای بالینی تدوین شده اند.

معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: از ابتدای امسال نزدیک به شش میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شده اند. مصرف داروهای بی رویه نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. میزان مصرف سرم حدود ۳۰ درصد بوده است. باید تجویز دارو را منطقی کرد.

او بیان کرد: پزشکان در نسخه نویسی الکترونیکی بر اساس تخصصی که دارند می توانند دارو را تجویز کنند. کمبود سرم در کشور به دلیل افزایش ۳۰ درصدی مصرف نیست. در یک مقطع میزان تولید کم شده بود؛ اما با توجه به کمبود هایی که دیده می شد، برخی اقدام به دپو کرده بودند.

او افزود: بسیاری از تجهیزات در بیمارستان ها تولید داخل هستند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ بر اساس بخشنامه ابلاغی، مراکز دولتی نمی توانند کالاهای تولید داخل را از خارج وارد کنند.

وی اظهار داشت: تعرفه پیوند در سال های گذشته پایین و برای مراکز ضرر ده بود؛ بنابراین این تعرفه ها اصلاح شده اند و عدد پیشنهادی در این شورا تصویب خواهد شد.

کریمی گفت: پیشنهاد شده تا دهنده پیوند بیمه شود. سیاست وزارت بهداشت رفتن به سمت پیوند و تشویق به این کار است. اگر پیوند انجام نشود، منجر به مرگ بیمار یا انجام دیالیز خواهد شد. در شش ماه گذشته ۶۰ هزار بازدید انجام و ۱۱۰۰ پرونده معرفی شده اند. مردم خارج از صندوق بیمارستان ها نباید هزینه ای را به خدمت دهنده یا هر فرد دیگری پرداخت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۱:۳۱ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
واکسن ها برای مقابله با بیماری کرونا نیستن. من واکسن نزدم ولی پدرم واکسن برکت سه دوز زد. اول پدرم کرونا گرفت بعد به من سرایت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
عزیز واکسن هم بزنی احتمال گرفتنش هست اما خفیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
از یه ور آلودگی از یه ور سویه ی جدید کرونا باید بچه های مردم رو به کشتن بدین با حضوری شدن مدارس
Germany
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
چن وقت پیش میگفتین سوم بهمن اوج میگیره کرونا کجا بود
Switzerland
ناشناس
۰۸:۴۲ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
مردم خودشون بهتر از شما یادگرفتن چیکار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
گذر احتمالی؟! اصلا موجی نبوده که بخواد بگذره!
Germany
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۵ بهمن ۱۴۰۱
دمت گرم حرف حساب