رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: مسئله انتشار سوالات، قبل از آزمون در آموزش و پرورش صحت ندارد.

محسن زارعی در نشست تخصصی مدیران کل آموزش و پرورش شرق کشور گفت: دروس عمومی از کنکور حذف شده اند و ارزیابی منوط به سوابق تحصیلی می‌شود که وابسته به آزمون‌های برگزار شده در آموزش و پرورش است؛ بنابراین این آزمون‌ها امنیت و دقت بیش از پیش را می‌طلبند.

وی خاطرنشان کرد: آزمون‌های آموزش و پرورش در محیط قرنطینه کامل و امن اجرا و برگزار می‌شوند. به صورتی که تمام فرایند طراحی سوال، تایپ و تکثیر با وسعت دید در محیط‌های حفاظتی و امن انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در حوزه‌های تصحیح نیز از دبیران متخصص همان درس استفاده می‌شود و برای جلوگیری از سوگیری در تصحیح برگه‌های امتحانی، طرح تصحیح الکترونیکی در امتحانات دی به صورت آزمایشی در برخی نقاط کشور انجام می‌شود تا در صورت نبود مشکل در کشور اجرایی شود.

وی افزود: مسئله انتشار سوالات، قبل از آزمون در آموزش و پرورش صحت ندارد و این موضوع نیازمند همکاری و مساعدت سایر دستگاه‌ها برای حفاظت از برگزاری آزمون است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پایان گفت: ارزشیابی به نظام آموزشی جهت می‌دهد؛ بنابراین سنجش درست، با دقت و سلامت اهمیت بسیاری دارد و باید تمام جوانب در آن رعایت شود.

۹ فروشنده سؤالات امتحانات نهایی دستگیر شدند

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا نیز گفت: فروش سؤالات امتحانات سابقه‌ای ۱۰ ساله دارد و هر زمان به ایام امتحانات نزدیک می‌شویم، برخی کانال‌های در فضای مجازی ادعا می‌کنند تا دو ساعت قبل از آزمون، سؤالات را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند!

وی افزود: برخی کانال‌های مجازی اعلام می‌کنند تجهیزاتی را برای بردن به جلسه امتحان در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند و از طریق تماس صوتی، پاسخ‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهند. ۹۵ درصد این تبلیغات دروغ است، اما به دلیل سهل‌انگاری در یک یا دو مورد هم شاهد بودیم این ادعا اثبات شده است.

معاون اجتماعی پلیس فتا متذکر شد: کانال‌های مجازی، مبالغی را از داوطلبان متقاضی تقلب دریافت کرده و قبل از امتحان، نمونه سؤالات سال‌های گذشته را در اختیار آن‌ها گذاشته‌اند و داوطلب در جلسه آزمون، متوجه فریب می‌شود!

پاشایی گفت: کانال‌های بسیاری را شناسایی کرده‌ایم و تا‌کنون ۹ نفر دستگیر شده‌اند. هیچ کدام از این افراد، سؤالات را در اختیار نداشتند و حتی به دروغ، خود را منتصب به مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کردند.

وی با اشاره به این که پلیس فتا تا پشت در حوزه‌های امتحان در خدمت آموزش و پرروش است، تصریح کرد: در فضای مدرسه، مسئولیت با آموزش و پرورش است؛ مواردی را در کنکور و امتحانات داشتیم که برخی افراد موفق شده‌اند، وسایل هوشمند به داخل جلسه ببرند و از سؤالات عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، این اقدامات برای بی‌اعتبار‌سازی سیستم آموزشی کشور اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ادامه داد: فرآیند برگزاری آزمون‌ها در سیستم آموزشی متناسب با رشد تکنولوژی نبوده است، هفته گذشته شاهد بودیم جلسه آزمون، سؤالات به بیرون ارسال شد؛ مسئولان آموزشی در عصر دیجیتال باید بسیار مراقب باشند، هر لحظه امکان دارد مجرمان سایبری برای اثبات اقدامات خود، دست به شگفتی بزنند و حتی سؤالات را قبل از آزمون منتشر کنند.

پاشایی یادآور شد: بازرسی‌های لازم از اقلام و تجهیزاتی که دانش‌آموزان به جلسه امتحان می‌آورند، نیاز است همچنین تجهیزات هوشمند تمام افراد حاضر در جلسه امتحان اعم از دانش‌آموزان و مراقبان دریافت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار