دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین از راه اندازی نهضت پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در استان خبر داد.

علی شعبانی، رییس کل دادگستری استان قزوین در نشست هم اندیشی پیرامون پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغی که در سالن شهید سلیمانی دادگستری کل استان برگزار شد، گفت: یقیناً تشکیل جلسات و نشست‌ها ضرورت دارد، اما آنچه بیشتر حائز اهمیت است اجرایی شدن تصمیمات اتخاذ شده در این نشست‌ها است و باید با بیان انتقادات سازنده؛ ایرادات، نواقص و کاستی‌ها مرتفع شود.

وی افزود: در حوزه پیشگیری و اجرای احکام مربوط به ساخت و ساز‌های غیرمجاز اقدامات خوب و قابل تقدیری در استان صورت پذیرفته است، اما رضایتمندی کامل حاصل نشده و باید تلاش‌ها در این حوزه بیشتر شود، تا شاهد این حجم از ساخت و ساز غیرمجاز نباشیم.

رئیس کل دادگستری استان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی اقدامات صورت گرفته در راستای تخریب و پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز طی سال گذشته، استان قزوین رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده و این نتیجه تلاش‌ها و زحمات همه دستگاه‌ها و نها‌های متولی و مرتبط است و امیدواریم در سال جاری نیز نتیجه اقدامات مثمر ثمر واقع شود.

شعبانی تاکید کرد: در تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز باید عدالت برقرار شود و باید اولویت با تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز و مجللی باشد، که اشخاص مرفه برای تفریحات خود ایجاد کرده و در کنار آن‌ها باید قانون نسبت به اتاقک‌های غیرمجاز نیز اجرایی شود و بدون شک عدم رعایت عدالت در تخریب‌ها نیز می‌تواند موجب نارضایتی شود.

رییس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: اقدام در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ نسبت به تشکیل پرونده قضایی راهکار بهتری است و آثار آن با صدور احکام قضایی قابل قیاس نیست و این موضوع باید در راستای اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و با استفاده از این ظرفیت قانونی نباید اجازه داد ساخت و ساز غیرمجاز شکل گیرد.

حمایت دستگاه قضا از تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز

حسین رجبی، دادستان قزوین هم در این نشست گفت: باید صدور مجوز‌ها برای بهره برداری بهینه در حوزه کشاورزی تسهیل شود و نباید به دلیل تاخیر در صدور مجوز‌ها ساخت و سازی صورت گیرد و مجوز صادر نشود و سپس تخریب صورت گیرد و قطعاً این امر موجب نارضایتی می‌شود.

وی ادامه داد: قانون و احکام قطعیت یافته باید اجرا شود، اما نباید اجازه دهیم ساخت و ساز غیرمجازی صورت بگیرد و در نهایت تخریب شود و چرا در این حوزه از ظرفیت‌های پیشگیرانه قانونی همچون تبصره ۲ ماده ۱۰ به درستی استفاده نمی‌شود؟

رجبی خاطرنشان کرد: باید نهضت پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در استان شکل گیرد و بر همین اساس هزینه‌های مادی و معنوی که متوجه اجتماع است، کم شود و دانه درشت و دانه ریز در برابر قانون معنا و مفهومی ندارد و باید نسبت به همه اجرایی شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز پتانسیل و ظرفیت‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد و باید از آن‌ها به نحو احسن استفاده شود و بحمدالله دستگاه‌های متولی و مرتبط نیز پای کار هستند و قطعاً از مدیران و دستگاه‌های برتر در این حوزه تقدیر خواهد شد و دستگاه قضایی نیز از اقدامات قانونی آن‌ها حمایت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار