رئیس جمهور کشورمان ۱۷ تیر امسال مهمان مردم کردستان بود و حالا به فاصله پنج ماه، برای بهره برداری از یکی از مصوبات سفر قبل به این استان آمد.

هدف هیئت دولت از سفرقبلی رفع مشکلات کردستان، خدمت‌رسانی به مردم و تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌هایی بود که رها شده بودند، مهمترین طرح نیمه تمام که نارضایتی جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری این شهر را در برداشت، کیفیت نامطلوب و طعم و بوی بد آب آشامیدنی سنندج بود و حالا این طرح امروز با حضور خود رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

پروژه آبرسانی به سنندج، یکی از مدرن‌ترین و بزرگترین طرح‌های آبرسانی و البته پرزحمت وزارت نیرو بود که در مدت زمان کوتاهی با موفقیت هرچه تمام‌تر به نتیجه رسید.

کردستان که وارد سومین سال خشکسالی شده است، با اجرای این طرح، بخشی از چالش‌های آبی را پشت سر خواهد گذاشت و مهمتر از آن مردمی که همواره از طعم و بوی بد آب آشامیدنی گلایه داشتند، از این پس آبی با کیفیت آب معدنی استفاده خواهند کرد.

معاون عمرانی استاندار کردستان درباره دلایل معرفی این طرح به عنوانی یکی از مدرن‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور اظهار داشت: تکیه بر توانایی‌های تکنولوژیک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فنی مهندسی در این طرح، ساختار کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از ۳۰ بار به ۲ بار برای نخستین بار، بخش دیسپاچینگ انتقال آب کشور را با طرحی نو روبرو ساخته است که نمونه دیگری ندارد.

کیومرث حبیبی افزود: این طرح در کمترین زمان ممکن با احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله فولادی منشعب به قطر‌های ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلی‌متر با ارتفاع پمپاژی تا میزان ۴۸۰ متر، آب در نظر گرفته شده از سد آزاد را به تصفیه‌خانه شهر سنندج می‌رساند.

طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج در کمترین زمان ممکن با احداث ۲۷ کیلومتر خط لوله فولادی منشعب به قطر‌های ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ میلی‌متر با ارتفاع پمپاژی تا میزان ۴۸۰ متر، آب در نظر گرفته شده از سد آزاد به تصفیه‌خانه شهر سنندج می‌رساند.

وی اضافه کرد: با افتتاح این طرح هرساله می‌توان تا ۵۷ میلیون متر مکعب آب را به تصفیه‌خانه سنندج منتقل کرد.

معاون عمرانی استاندار کردستان گفت: این طرح دسترسی آب شرب مورد نیاز روستا‌ها را در مسیر خط انتقال آسان کرده است و روستاییان منطقه از این پس به لحاظ نیاز‌های آبی خود مشکلی نخواهند داشت.

حبیبی به هزینه کرد ۸۵۰ میلیارد تومانی دولت برای به سرانجام رسیدن این طرح اشاره کرد و افزود: آب انتقالی قادر است مصرف جمعیت ۷۰۰ هزار نفری سنندج را فراهم سازد، ضمن اینکه کیفیت آب تحویلی به مصرف‌کنندگان از بالاترین استاندارد‌های سلامت و زیست محیطی روز دنیا برخوردار است.

طرح آبرسانی تنها یک بخش از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به کردستان است، امروز گام دیگری هم در استان برداشته می‌شود به گفته استاندار کردستان، عملیات اجرایی یک مجموعه بزرگ سرمایه‌گذاری در حوزه طلا در سقز برداشته می‌شود؛ طرحی که هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد.

سفر تیر ماه رئیس جمهور ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب ۱۸۹ مصوبه برای توسعه کردستان داشت و یک ماه بعد از سفر در تاریخ ۲۲ مرداد تفاهم‌نامه‌هایی اجرایی آن رد و بدل شد.

با اجرای این مصوبات بخشی از شاخص‌های توسعه استان در حوزه زیربنایی ارتقا و بهبود خواهد یافت که از جمله این بخش‌ها می‌توان به حوزه کشاورزی، حمل و نقل، منابع آب و سد‌های استان، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و آموزش عالی و تولید مسکن اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار