مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعتبار‌های منابع طبیعی استان از مصوبه‌های رئیس جمهور نسبت به پارسال ۲ برابر افزایش خواهد داشت.

سعید جاویدبخت در خصوص پیشینه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط گفت: از سال ۱۳۴۸ در کشور‌های همسایه ایران از جمله عراق و ترکیه این آفت رایج و در سال ۱۳۵۱ وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

او افزود: در این سال‌ها حدود ۵ بار در حوزه زاگرس، این آفت طغیان کرده و در استان از سال ۱۳۹۷ شیوع و شدت بیشتری پیدا کرده است.

به گفته جاویدبخت؛ دلیل شدت این طغیان را خشکسالی‌های پی در پی، سم‌پاشی‌های متنوع برای از بین بردن آفت در مزارع و باغ‌های حاشیه جنگل‌ها، کشت، شخم و شیار‌های زیراشکوب درختان جنگلی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: افزون بر ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شدت این آفت در بخشی از این جنگل‌ها به علت اینکه پراکنش زمانی و میزان بارش بسیار نامناسب و پایین بوده، بیشتر خود را نشان داده است.

او اضافه کرد: پارسال اگرچه شرایط زمانی مناسب نبود، ولی مبارزه با آفت در ۱۴ هزار هکتار انجام شد.

این مقام مسئول گفت: با پیگیری‌های انجام شده و توجه ویژه دولتمردان برای عملیات حفاظت از جنگل‌ها که سال گذشته انجام شده بود، امسال تامین اعتبار انجام گرفته است.

جاوید بخت افزود: پس از اردیبهشت ماه کمیته گیاه‌پزشکی در استان تشکیل شد و از صاحبنظران دعوت شد و گروه‌های تخصصی مختلفی پای کار آمدند.

او بیان داشت: علاوه بر پرداخت مطالبات سال گذشته، امسال هم ۶٠٠ هکتار عملیات مقابله با آفت در مناطق کنترل کانون‌ها انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: آفت ۵ نسل دارد و محلول تنها بر ۲ نسل آن تاثیر گذار است و این مهم نشان می‌دهد با یک مرحله محلول پاشی آفت به طور کامل از بین نمی‌رود.

جاوید بخت اضافه کرد: ۲۰ میلیارد تومان در همان ابتدای کار برای مبارزه با آفت بلوط مصوب شد، اما از لحاظ زمانی، شرایط مناسبی برای مبارزه با آفت نبود.

او عنوان کرد: دولت به پرداخت این اعتبار همچنان پایبند است و اکنون که فصل زمان مناسب توزیع و تامین اعتبار است به دنبال تحقق نهایی و جذب هستیم.

جاویدبخت گفت: اینک طرحی در استان تدوین و به منابع طبیعی کشور ارائه شده که در کل ۶٠ هزار هکتار از مناطق دارای آفت استان اقدامات قابل توجهی برای نجات جنگل‌های استان انجام شود و حدود ۱۰۶ میلیارد تومان نیاز دارد.

او افزود: این طرح شامل محلول پاشی، جوان‌سازی جنگل، آفت‌زدایی، حفاظت و قرق، بذرکاری و موارد دیگر است و در حال حاضر، ۲ تن محلول «بی تی» نیز آماده شده تا در زمان مناسب کار محلول پاشی انجام گیرد.

این مقام استانی می‌گوید: در سفر نخست رئیس جمهور مصوبه‌ای برای منابع طبیعی استان پیش بینی نشده بود، اما با پیگیری‌های استاندار و دستور رئیس جمهور از محل متمم سفر، ۲۴۰ میلیارد برای ۳ سال اعتبار مصوب در نظر گرفته شده است و هم اینک مراحل تکمیل پروژه‌ها انجام گرفته و پیشنهاد پروژه‌ها اخیرا به تهران اعلام شده است.

او افزود: در حال حاضر افزون بر ۷۲ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات مصوب دستگاه از منابع استانی و ملی برای استان فراهم شده که این میزان، منهای اعتبارات سفر متمم رئیس جمهوری، محرومیت زدایی و دیگر اعتبارات است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: منابع طبیعی استان در صدد است با کمترین اشکالات بهترین بهره وری را نسبت به منابع اعتباری دولت با برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.