یک کارشناس مذهبی، درمورد وجه تمایز حق و باطل و رساندن و نرساندن هریک از آن ها به ولایت حقیقی توضیحاتی داد.

حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد آگاهی از حق و باطل و تمایز این دو از یکدیگر بیان کرد: اباعبدالله الحسین(ع) در این عالَم، به جبهه باطل بی تفاوت نبودند و به همین دلیل، این که انسان بتواند جبهه حق را با تمام مختصاتش، فرهنگ، اخلاق و... بشناسد و در مقابل، آگاهی لازم درمورد جبهه باطل و مختصات آن داشته باشد و بتواند جبهه حق و باطل را از یکدیگر جدا کند و تشخیص بدهد و به جبهه حق وارد شود و در مقابل از جبهه باطل دوری کند بسیار مهم است.

 این کارشناس مذهبی گفت: زیارت عاشورا که محور آن، لعن و سلام است، می خواهد این درس را بدهد که انسان باید به یک اردوگاه تمایل داشته و از اردوگاه دیگر تنفر داشته باشد.

به گفته حجت الاسلام عالی، روایات متعددی درمورد حق و باطل داریم و حضرت محمد صلی الله عليه و آله فرموده اند:« هَلِ الدّينُ إلاَّ الحُبُّ وَالبُغضُ؟!»«آيا دين، جز دوستى و دشمنى است؟» مگر دین چیزی جز حبّ و بعض است؟. در واقع، روح دین و باطن و روح واجبات همین است که وقتی واجبات را انجام می دهیم، به خداوند مهربان می گوییم: چشم. یعنی خدایا من تسلیم شما هستم و همین، یک چشم گفتن به پروردگار متعال است. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: مدیریت، سرپرستی و ولایت در این عالم به گونه ای است که اقتضا می کند بندگان بدانند کدام عمل را باید در این دنیا انجام دهند. بنابراین، هر واجبی که صورت می گیرد چشم گفتن به خداوند متعال است. 

حجت الاسلام عالی گفت: باطن واجبات، تسلیم ولایت حق بودن است و این که امیر مومنان، در روایتی فرمودند:«انا صلاةُ المومنین» « من نماز هستم.» یا امام صادق(ع) در روایتی فرمودند:« ما نماز و روزه هستیم.» این معنا را نشان می دهد. البته این به معنای ظاهر نماز و روزه نیست چراکه ظاهر نماز فقط همین بلند و برخاستن و ظاهر روزه، صرفاً گرسنگی و تشنگی است و در مقابل، باطن نماز و روزه، فرد را به ولایت می رساند و متولی به ولایت و تسلیم می کند. 

این کارشناس مذهبی افزود: همه حرام ها، باطن و روحی دارند که یک چشم گفتن به ابلیس است و به همین دلیل، هر کسی که هر حرامی را انجام دهد، یک چشم به شیطان می گوید. از اینرو، گناهان، افراد را از ولایت حق، اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) دور می کنند و به سمت ولایت باطل و ظلمت می برند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.