حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین میرلوحی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در رابطه با ویژگی های سیاسی و اجتماعی شخصیت پیامبر(ص) بیان کرد: درمورد پیامبر اکرم(ص) سخن ها و گفته ها بسیار زیاد است و بدون شک، هر آن چه بنویسیم و بگوییم دریا و اقیانوسی دیگر باقی می ماند. اما به طور خاص، درمورد ابعاد مختلف زندگی و سیاسی اجتماعی حضرت محمد(ص) و متناسب با این روزها صحبت های مهم و جذابی را می توان ارائه کرد که نیازمند تأمل دقیق مخاطبان است تا در محافل عالِمانه، این موضوعات را به بحث بگذارند.
این کارشناس مذهبی گفت: حقیقتاً هر انسان مسلمان بلکه هر انسان عاقلی که می خواهد زندگی درستی داشته باشد به دلیل این که پیامبر اکرم(ص)، یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ بشر هستند، خواندن کتاب های سیره حضرت (ص) از واجبات است و در این راستا، قصد ندارم حکم فقهی بدهم ولی از نظر حکم عقلی، واقعاً واجب است. زیرا باید بیشتر درمورد پیامبر (ص)، برجسته ترین شخصیت عالم خلقت بدانیم و کتاب هایی در موردایشان به ویژه، ابعاد اجتماعی زندگیشان بخوانیم.
حجت الاسلام میرلوحی تأکید کرد: درمورد سیره اخلاقی، خانوادگی و معنوی حضرت(ص) بسیار گفته شده اما متأسفانه، به این بُعد از زندگی ایشان، آن طور که باید پرداخته نشده است. البته حجم مکتوبات بسیار زیاد ولی استقبال از آن ها بسیار کم است؛ به طوری که می توان این خرده را به هنرمندانمان بالاخص در عرصه سینما گرفت که بهخوبی، به این بُعد نپرداخته اند.
به گفته این پژوهشگر دینی، اگر بخواهیم از حضرت محمد(ص) به عنوان شخصیت موفق عالم خلقت الگو برداری کنیم باید به آیات الهی مراجعه کنیم که قرآن کریم در رابطه با ایشان فرموده اند:«لقد کانَ لکُم فی رسول اللهِ فی اُسوةٌ حسنَه » و تأکید می کند که در وجود رسول خدا(ص) اسوه حسنه ای است.
حجت الاسلام میرلوحی ادامه داد: اگر بخواهیم از پیامبر اکرم (ص) الگو برداری کنیم همه بسته ی این الگوبرداری را باید با هم ببینیم. یعنی نه تنها باید به شخصیت موفق پیامبر(ص) اشاره کنیم و درمورد آن ها بگوییم بلکه باید این موضوع مهم را نیز بیان کنیم که مثل حضرت محمد(ص) عمل کردن، تبعات منفی هم به بار خواهد آورد. زیرا اگر همانند حضرت(ص) عمل کنیم، هم نعمت و هم بلا نصیبمان خواهد شد و با اتفاق ها و رنج هایی روبرو خواهیم شد که این موضوع، همان بُعد ناگفته و سانسور شده ای است که به مردم بیان نمی کنیم و بدنبال آن، آن ها دچار شبهه هایی می شوند.
این کارشناس مذهبی، با اشاره به نتایج الگوبرداری از پیامبر اکرم(ص) افزود: اولین تبعات منفی الگو برداری از سیره پیامبر اکرم (ص)، برچسب خوردن است. درواقع، تا زمانی که پیامبر(ص) به عنوان یک شخصیت اخلاقی و انسان عادی در حجاز تردد می کردند به عنوان محمد امین، روی چشم مردم آن منطقه جای داشتند و به حضرت (ص) بسیار احترام می گذاشتند و همه امانت های خود را در اختیار پیامبر(ص) قرار می دادند. اما به محض این که پیامبر اکرم(ص) عنان حکومت را در دست گرفتند و مسئله نظم اجتماعی را مطرح کردند، اغلب مردم آن جا، به حضرت محمد(ص)، تهمت و برچسب زدند و ایشان را متهم کردند؛ به طوری که قرآن کریم به چندین موارد از آن ها اشاره می کند. یعنی مردم آن منطقه تا حدی به پیامبر اکرم (ص) تهمت زدند که حتی به ایشان، نعوذبالله مجنون و ساحر می گفتند و حضرت(ص) را مسخره می کردند.
حجت الاسلام میرلوحی بیان کرد: همواره یکی از دستاوردهای مهم رسانه ای جبهه باطل این است که برای به حاشیه راندن جبهه حق از برچسب ها استفاده کند و کسی که علَم پیامبر اکرم(ص) را بلند می کند توسط جبهه باطل و منافقین به عنوان افراطی، خشونت طلب، فردی که از اعتدال به دور است و... متهم می شود. یعنی همان مسئله ای که برای پیغمبر(ص) و جبهه ایشان اتفاق افتاده است، می تواند ۱۴۰۰ سال بعد برای پیروان حقیقی و افرادی که در جبهه ایشان هستند هم بیفتد.
این پژوهشگر دینی گفت: دومین تبعات منفی الگو برداری از سیره پیامبر اکرم (ص)، حصر اقتصادی است که به ایشان تحمیل کردند. زمانی که حضرت محمد(ص) مسئله برقراری حکومت را مطرح کردند با انواع و اقسام تحریم ها روبرو شدند؛ به طوری که منافقین(جبهه باطل) گفتند نگذارید مالی به پیامبر(ص) برسد و باید از ایشان دور شوند و شعب ابی طالب را به حضرت(ص) تحمیل کنند. بنابراین، وقتی نظام اسلامی ما به عنوان نظام اشهد ان محمد رسول الله، پرچم حضرت (ص) را بلند می کند بدون شک، از این اتفاق، در امان نخواهد بود.
حجت الاسلام میرلوحی ادامه داد: سومین موردی که می توان به آن اشاره کرد جنگ های متعددی که پیامبر اکرم(ص) با آن ها روبرو شدند و ذیل یکی از آیات قرآن، از امام جواد(ع) نقل شده است که بیش از ۸۰ جنگ به پیامبر اکرم(ص) تحمیل شد و بدنبال آن، ایشان همه این جنگ ها را مدیریت کردند و فاتحانه، از بسیاری از این جنگ ها بیرون آمدند و طبیعتاً نظام اسلامی ما هم با چنین جنگ هایی روبرو می شود.
این کارشناس مذهبی افزود: آخرین مورد هم که پیچیده و دقیق است و در این ایام باید به آن توجه شود مسئله تولید نفاق است. اطراف پیامبر اکرم(ص) منافقین بسیار زیادی وجود داشت و اگر نخواهیم روایات را مطرح کرده و صرفاً به آیات قرآن بسنده کنیم صراحتاً قرآن می فرمایند:« وَ ممّن حَولکَ من الاعرابِ منافقون» و نتیجه اش هم این می شود که وقتی پیامبر(ص) رحلت کردند فقط سه یا پنج نفر در مسیر حضرت(ص) باقی ماندند و با توجه به روایت امام صادق(ع)، در قلب برخی از افرادی که مسیرشان را از حضرت محمد(ص) جدا کردند، یک لحظه هم ایمان به حضرت(ص) وارد نشده بود ولی در مقابل، افرادی که واقعاً پای حضرت محمد(ص) ایستادند تعدادشان اندک بود و منافقین، خون دل به جگر امیر مومنان(ع) و امام حسن(ع) کردند.
به گفته حجت الاسلام میرلوحی، هر حکومتی که ایدئولوژی داشته باشد و ایدئولوژی اش قدرت آفرین شود و حکومتی مثل حکومت اسلامی در زمان پیامبر اکرم(ص) را تشکیل دهد افراد فرصت طلب، اگرچه این ایدئولوژی را قبول ندارند ولی خودشان را شبیه به آن می کنند تا از قدرت بهره بگیرند و این اتفاق هم در زمان پیامبر(ص) افتاد و عده ای هم، از ترس، خودشان را به آن ایدئولوژی شبیه کردند. این در حالی است که آن ایدئولوژی را قبول ندارند و منافقانه به آن ایدئولوژی متمسک می شوند.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: اسلام به عنوان یک ایدئولوژی همه جانبه، اطراف زندگی بشر را فرا گرفته است و بدنبال آن، ترس حکومت چنین مکتبی و ترس عبور از خط قرمز های حکومت اسلامی، چنین افرادی را مجبور می کند که خودشان را به زور شبیه آن مکتب کنند و در نتیجه، نفاق تولید می شود.
او گفت: در حال حاضر، در شرایطی هستیم که نظام اسلامی متهم به ناکارآمدی هایی است و حقیقتاً این موضوع را نفی نمی کنیم که مدیران فاسدی داشتیم و داریم و ناکارآمدی هایی در مدیران وجود دارد. هرچند که نظام با آن ها برخورد کرده است و این برخوردها همچنان ادامه خواهند داشت. اما ناگزیر از قسمت مهم و قابل توجه ای از این ناکارآمدی ها هستیم؛ به طوری که مشاهده می کنیم به افراد فعال رسانه ای در جبهه انقلاب برچسب زده می شود و همین موضوع، اولین تبعات الگوبرداری از سیره پیامبر اکرم(ص) است.
به گفته این پژوهشگر دینی، اگر ما دچار تحریم می شویم و بدنبال آن، برخی می گویند طوری عمل می کردید که تحریم نشویم در پاسخ باید بگوییم پیامبر اکرم(ص) قوی ترین فرد برای این تحریم نشدن ها بودند و به همین خاطر، خاتم انبیاء نامگذاری شده اند و خاتم یعنی نگین و اعظم و افضل پیامبران که اولین نور خلقت بشر، حضرت محمد(ص) بودند. بنابراین، اگر قرار بود پیامبر(ص) به گونه ای حکومت داری کنند که تحریم ها باعث اذیت نشدن مسلمان ها نشود ایشان این کار را می کردند.
او ادامه داد: در پاسخ به این مطلب که گفته می شود به گونه ای حکومت داری می کردید که دچار جنگ و تنش نمی شدیم هم باید بگوییم اگر این طور بود پیامبر اکرم(ص) باید طوری عمل می کردند که دچار جنگ و تنش نظامی و مشکلات امنیتی نمی شدند و ایشان هم ناگزیر بودند.
حجت الاسلام میرلوحی افزود: عده ای مدعی هستند که نباید قوانین اسلام اجبار شوند که باید گفت اگرچه با نماز خواندن و ذکر و مباحث فردی، کاری نداریم ولی مواردی که ابعاد اجتماعی دارند مثل عفاف و حجاب را مورد توجه قرار می دهیم. زیرا اگر بی عفتی و کشف حجاب باشد بنابر همه عقل های معتدل روزگار و مقاله های مشخص، آسیب جدی به امنیت اخلاقی جامعه وارد می شود و در این میان، برخی از افراد مدعی هستند که نباید در این خصوص برخورد شود چراکه باعث نفاق می شود و در این مورد، موضوع نفاق هم ناگزیر در جامعه اسلامی وجود دارد هرچند که از لحاظ فرهنگی باید به منظور اغنا تلاش شود ولی موفق تر از پیامبر اکرم(ص) در اغنا وجود نداشته است و متأسفانه، ایشان هم نتوانستند بسیاری از منافقین دور و بر خود را اغنا کنند و مجبور بودند خود را در خط قرمز های حکومت اسلامی قرار دهند.