پیاده‌روی اربعین قدمتی به‌اندازه تاریخ شیعه دارد. اما در دوره معاصر زیارت با پای پیاده کمتر شد تا اینکه به همت یک این رویداد جهانی شد.

در تاریخ شیعه تا پیش از دوره معاصر وضعیت پیاده‌روی اربعین این‌گونه بود: «نخستین‌بار زینب‌کبری (س) و امام سجاد (ع) و جابر بن عبدالله انصاری به‌همراه جمعی از بنی‌هاشم چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) بر مزارش رفتند و سال‌های بعد ائمه و پیشوایان شیعه و پیروانشان همین سنت را اجرا کردند. طی قرن‌ها نیز پیاده‌روی اربعین به‌ویژه از نجف تا کربلا رواج داشت و بزرگان تشیع به ترویج این نوع زیارت پرداختند و خود همراه دوستداران اهل‌بیت (ع) به زیارت پیاده حرم امام حسین (ع) شتافتند.


بیشتربخوانید


پیاده‌روی اربعین در تاریخ شیعه

در ایران در دوره حکومت‌های آل‌بویه و صفویه زیارت کربلا با پای پیاده توسط علما ترویج‌شده است و در میان متأخرین نیز بزرگانی نظیر شیخ انصاری، آخوند خراسانی، محدث نوری و... به همراه یاران و شاگردانشان به پیاده‌روی اربعین می‌رفته‌اند. در این میان محدث نوری هرسال و در مناسبت‌های مختلف به همراه شاگردانش پیاده به زیارت می‌رفت و در ترویج زیارت اربعین نقشی ویژه داشت».

در دوران معاصر با افزایش تعداد خودرو‌ها و گسترش شبکه راه‌ها پیاده‌روی اربعین و در کل زیارت با پای پیاده کمتر شد، ولی بعد این‌طوری شد و پیاده روی اربعین بزرگ‌ترین گردهمایی سالانه جهان شد: «آیت‌الله سید محمود شاهرودی (۱۲۶۲ ـ۱۳۵۳ شمسی) هر سال به همراه شاگردانش پیاده به زیارت حرم کربلا می‌رفت و با اقدام وی جریانی جدید آغاز شد... آیت‌الله شاهرودی احیاگر پیاده‌روی کربلا و مؤسس نخستین بعثه در مکه و مدینه است... تا دهه ۵۰ شمسی پیاده روی اربعین به مراسمی بزرگ تبدیل شده بود و در منابع مکتوب آمده است که زائران از قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف بوده‌اند، ولی در میانشان گروه‌هایی که نوحه‌ها و شعار‌های عربی و فارسی و ترکی و اردو می‌خواندند بیش از سایرین بوده‌اند».

بعد هم که معلوم است؛ از سال ۱۳۸۲ پیاده‌روی اربعین میلیونی شد و از اوایل دهه ۹۰ این مراسم با جمعیتی بین ۱۵ تا ۲۶ میلیون نفر برگزار می‌شود.

آیت‌الله سید محمود شاهرودی

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۱۱:۵۲ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
در کتاب الدماء المسیله من العیون الکحیله نوشته اولین پیاده روی اربعین روز اربعین شهادت امام حسین توسط جبرئیل و میکائیل و عزرائیل همراه ۷۲ هزار فرشته از کوفه عازم کربلا شدن ، و بعدش هر سال امامان ما این مراسم انجام میدادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
خوب معلومه عزارییل همه جاهست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
آخرش نگفتیدموقع وضو تو وضوخانه و وموقع غذاخوردن که ماسکشون را بر می دارندوبا جمعیت فشرده صحن چطوری میشه پروتکلها را رعایت کرد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۱:۴۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
شما هم نگفتین موقع رقص تو تالارها با ماسک میرقیص یا بدون ماسک
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۲:۰۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
ناشناس عزیز قربونت برم اولا دیگه اکثر کشورها محدودیتها را بر داشته اند .فوتبالشون را ببین .جشنواره هاشون را ببین.در صورتی که کرونا هست.مسئله یعدی انشالله مراسم ختم برات پیش نیاد و هر چه مراسم هست عروسی و جشن باشه.ببین مگر در مراسم عقد و عروسیها و تحریمها و ختم ها مردم تو هم تو هم نیستند؟.بله درست می فرمایید در صحن و در موکبها و محل اسکان در بین راه ازدحام جمعیت بیداد می کنه .اما این مال اول شیوع کروناست.به قولی دیگه باید با کرونا هم زیست پنداری کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
فقط موقع اینگونه مراسمات به یاد پروتکلهای بهداشتی می افتید ولی در بقیه موارد لال تشریف دارید .
در مورد نذری هم همین مورد هست ولی در بقیه موارد کلا کور و کر و لال هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
خاصیت منافق شبهه انداختن است ولی این را بدان که در اوج کرونا مراسم اربعین آقا امام حسین(ع)برگزار شد و به کوری چشم دشمنان و نظر خود ارباب کمترین آمار کرونا مربوط به کربلا و نجف بود.البته فهمیدن اینطور مسائل برای ذهن منافقین و معارضین بسیار سنگین است حالا این را به نفهم بودن این فرقه ها اضافه کنید.السلام علیک یا ابا عبدالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
در مسجد محله ما با وجود نزدیک به 200 نفر نماز گزار از ابتدای کرونا تا بحال یک نفر هم بعلت مسجد آمدن ویا از نمازگزاران دیگر کرونا نگرفته چه برسه به فوتی . چه برسه به اربعین و حرم آقا که اصلا خبری از کرونا نیست . تا کور شود هر آنکه نتواند دید
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۶:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
انجا احتیاجی به ماسک نیست زیرا امام حسین ع خودمواظب زائران هست یاحسین ع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
شماروبه همین اربعین امام حسین قسم میدم برای منم دعاکنیدامسال راهی کربلابشم ازتون خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
اللهم ارزقنا کربلا فی عامی هذا و فی کل عام
آخرین اخبار