استاندار فارس گفت: آماده گسترش مروادات فرهنگی، علمی و تجاری با کشور مجارستان هستیم.

دکتر محمدهادی ایمانیه در دیدار با سفیر مجارستان در ایران گفت: پیشینه شهر شیراز به ۲۶۰۰ سال قبل برمی‌گردد و این شهر جزو قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا محسوب می‌شود و شاید بتوان گفت شروع تمدن جهانی از این شهر آغاز شده است.

استاندار فارس گفت: پس از اسلام هم آثار و نماد‌هایی از تمدن ایرانی و اسلامی در این شهر شکل گرفت که این نماد‌ها نیز قابل توجه است و نشان دهنده جایگاه شیراز و استان فارس در عرصه علم و فرهنگ جهان است.

ایمانیه گفت: دانشگاه‌های شیراز جایگاه برجسته‌ای دارند، سطح علمی دانشگاه‌های شیراز بالاست و پذیرش دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه‌ها محدودیت‌های خاص خود را دارد. با این حال آمادگی تبادل دانشجو را در رشته‌های مختلف علوم پزشکی و مهندسی با کشور مجارستان داریم.

سفیر مجارستان در ایران گفت: در بحث پزشکی نیز جایگاه مطلوبی داریم. به عنوان مثال در چند سال گذشته بالاترین تعداد پیوند کبد در بیمارستان ابوعلی سینا انجام شده است.

او با اشاره به اینکه بیماران بسیاری از کشور‌های خلیج فارس برای پیگیری روند درمان خود به شهر شیراز مراجعه می‌کنند، گفت: آمادگی تبادل بیمار و دانشجو را با کشور مجارستان داریم.

استاندار فارس گفت: در بحث صادرات و واردات هم در حوزه محصولات صنعتی، صادرات دارو‌های گیاهی و محصولات کشاورزی و باغی آماده همکاری دوطرفه و پایاپای با کشور مجارستان هستیم.

ایمانیه گفت: به دلیل مشکلاتی که در تبادلات ارزی وجود دارد، بنده این پیشنهاد را دادم که بتوانیم بدون محدودیت‌های سیستم بانکی این تبادلات را انجام دهیم.

استاندار فارس گفت: در بحث توریسم هم آژانس‌های ما آمادگی دارند که پذیرای تعدادی از توریست‌های مجاری باشند و در مقابل تروریست‌های ایرانی را هم در مجارستان داشته باشیم.

زولتان وارگا هاسونیچ سفیر مجارستان در ایران نیز با اشاره به پیشینه‌ای از مراودات فرهنگی بین ایران و مجارستان گفت: معتقد هستیم که این مراودات باید ادامه‌دار باشد.

او به خواهرخواندگی شیراز و پچ، در خصوص مرودات علمی دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ایران تعداد محدودی دانشجوی مجاری داریم که عمده این دانشجویان هم در رشته زبان و ادبیات فارسی مشغول به تحصیل هستند، اما در دانشگاه‌های مجارستان تعداد قابل توجهی از دانشجویان ایرانی حضور دارند که اکثر آن‌ها در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تحصیل می‌کنند.

سفیر مجارستان در ایران بر ضرورت انجام تبادلات فرهنگی میان دو کشور در حوزه گردشگری تأکید کرد و گفت: در بحث توریسم سلامت و صادرات دارو‌های گیاهی می‌توانیم مراودات خوبی داشته باشیم و کشور مجارستان می‌تواند به عنوان درگاه توزیع محصولات تولید شده ایران برای صادرات به اروپا باشد.

او در رابطه با صادرات و واردات و تبادلات تجاری گفت: دو کشور می‌توانند همکاری خوبی در بحث برگزاری نمایشگاه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها در عرصه تجاری داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار