رئیس هیئت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه گفت: حرکت نمادین کاروان سید الشهدا (ع) از ساعت ۱۰ صبح دوم محرم شروع می شود.

رستمی با اشاره به اینکه در گذشته در سطح استان از این دست حرکت‌های نمادین انجام می‌گرفت، گفت: با گذشت زمان این حرکات به فراموشی سپرده شده بود و برای مدتی این موضوع تعطیل شد.

او ادامه داد: این مراسم در گذشته در ایام محرم و شهادت امام حسین انجام می‌گرفت، اما امسال با در نظر گرفتن تاریخ ورود کاروان امام حسین به کربلا به صورت نمادین این حرکت صورت خواهد گرفت، ضمن اینکه در راستای اجرای این مراسم جلساتی با حوزه هنری و سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و برخی دیگر از ارگان‌ها نیز صورت گرفته است.

رئیس هیئت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه افزود: حرکت نمادین کاروان سید الشهدا (ع) از ساعت ۱۰  صبح در تاریخ ۹ مرداد ماه امسال از روبه روی حوزه هنری استان زنجان در چهارراه پایین شروع می‌شود و همراه با تعزیه‌خوانی سیار تا مقابل مسجد سید واقع در پیاده راه سبزه میدان ادامه می‌یابد.

رستمی با بیان اینکه این نوع حرکت نمادین در اکثر شهر‌های ایران صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگرچه در استان زنجان در گذشته این دست مراسمات صورت می‌گرفت، اما در زنجان این امر به فراموشی سپرده شده بود که ما به دنبال احیای این موضوع هستیم.

او گفت: در گذشته در شهر‌های مختلف تکیه‌های بسیاری وجود داشت، اما اکنون در زنجان تنها تکیه حسینیه است و این مراسمات تقریبا جمع شده است همچنین قبلا تعزیه در همه مساجد و تکایا برگزار می‌شد، ولی اکنون به ورطه فراموشی سپرده شده است و در استان زنجان نیز ما تنها در ارمغانخانه و در روستای مشکین محل مختص تعزیه داریم.

رئیس هیئت امنای تکیه حسینی اعظم ارمغانخانه افزود:  با توجه به اینکه تعزیه‌خوان‌ها چندان رغبتی برای برگزاری این مراسم نشان نمی‌دانند، از همین جهت و به منظور احیای این مراسم ما اقدام به برگزاری حرکت نمادین کاروان سید الشهدا (ع) کردیم و امیدواریم که این حرکت دیده شود.

رستمی گفت: تعزیه اکنون بیشتر در خدابنده رواج دارد و انجمن تعزیه در این شهرستان برپا شده است و در قیدار نیز حرکت‌های در این زمینه صورت گرفته است و می‌توان اذعان داشت که آموزش و برگزاری کلاس‌های آموزشی در این شهر نیز صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: اگر اطلاع‌رسانی در این زمینه بیشتر باشد حتما مردم از این مراسم استقبال خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.