آزادراه زنجان به قزوین جزو ۱۰ گذرگاه مهم کشور محسوب می‌شود که عملیات ترمیم و بهسازی آسفالت آن در سال جاری با هدف افزایش ایمنی مسیر برای کاربران جاده‌ای شتاب می‌گیرد. به

باشگاه خبرنگاران جوان ـ راه‌های ارتباطی یکی از عوامل مهم و زیربنایی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و وضعیت مطلوب سطح جاده‌ها و نگهداری و سرویس به موقع و مناسب آنها یکی از مولفه‌های مهم ایمنی جاده‌ای است.

آزادراه زنجان به قزوین که بخش سوم آزادراه شماره دو کشور محسوب می‌شود به عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل در کشور علاوه بر پر حادثه بودن، ترافیک بالایی دارد.

این آزادراه به طول ۱۸۹ کیلومتر، اولین آزادراهی است که بعد از انقلاب طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۶ مشتمل بر ۹ قطعه ساخته شد که دو مرکز مهم جمعیتی و اقتصادی ایران را به هم متصل می‌سازد و از شهر‌های قزوین، تاکستان، ابهر، خرمدره و زنجان عبور می‌کند و در نهایت به آزادراه زنجان-تبریز می‌رسد.

با توجه به قرارگیری آزادراه در مسیر شهرستان‌های مهم استان زنجان و قزوین که اغلب آنها صنایع بسیاری را در خود جای داده‌اند، این آزادراه علاوه بر تسهیل در رفت‌وآمد و ترانزیت کالا موجب کاهش حوادث جاده‌ای نیز شده است.

طی سال‌های اخیر وضع نامطلوب برخی راه‌های ارتباطی و مسیر‌های مواصلاتی کشور و همسو شدن با عواملی همچون خودرو‌های غیر ایمن، بی‌دقتی رانندگان و رعایت نکردن نکات ایمنی، شمار بسیاری از حوادث جاده‌ای را رقم می‌زند و خسارات زیادی به بار می‌آورد.

آزادراه زنجان به قزوین نیز طی سال‌های اخیر بنا به دلایل مختلف دچار فراز و نشیب‌هایی شده به طوری که نامناسب بودن آسفالت این محور شریانی بسیاری از کاربران جاده‌ای را آزرده خاطر کرده است.

طی دو سال گذشته با تخصیص اعتبارات لازم، گام‌هایی برای ترمیم و بهسازی این آزادراه انجام شده است، اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: طبق برنامه ریزی‌ها عملیات روکش آسفالت ۷۰ کیلومتر از محور زنجان به قزوین با اعتبار چهار هزار میلیارد ریالی تا پایان سال گذشته انجام شد.

اصغر اسماعیلی با تاکید بر اینکه آزادراه زنجان - قزوین از مسیر‌های اصلی ترانزیتی کشور محسوب می‌شود، افزود: عملیات آسفالت‌تراشی، روکش، قیرپاشی و ترمیم این مسیر با چهار گروه با ۱۲۰ نفر نیرو انجام گرفت.

وی اظهار داشت: طبق برنامه زمانبندی این آزادراه تا سال ۱۴۰۵ به طور کامل ترمیم خواهد شد که هدف از این اقدام، افزایش ایمنی مسیر برای کاربران جاده‌ای است.

اسماعیلی اعتبار در نظر گرفته شده این محور را در مجموع ۱۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: با کار‌های صورت گرفته پخش ۱۶۰ هزار تن آسفالت در محور زنجان به قزوین با اعتبار حدود چهار هزار میلیارد ریالی در سال گذشته صورت گرفت.

به گفته این مسئول، نوسانات جوی و تراکم تردد، از عوامل دخیل در ادامه بهسازی آسفالت آزادراه زنجان به قزوین است که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال لکه‌گیری و روکش آسفالت ۸۰ کیلومتر از این محور به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این محور یکی از گذرگاه‌های مهم جمعیتی و اقتصادی ایران به شمار می‌رود کیفیت آسفالت مورد استفاده توسط کارشناسان لحظه به لحظه کنترل می‌شود و در تلاش هستیم ترمیم کل ۱۰۵ کیلومتر آزادراه به زودی پایان یابد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: با اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته عمده مشکلات آزادراه زنجان - قزوین حل شده است، اما نگرانی‌هایی همواره وجود دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال استفاده از ماسه و نمک برای یخ‌زدایی در زمستان که روشی ساده و ارزان است و به طور معمول بعد از بارش برف با هدف یخ‌زدایی و جلوگیری از لغزندگی سطح معابر و بروز مخاطرات صورت می‌گیرد موجب تخریب روکش آسفالت می‌شود.

ترمیم کامل آزادراه زنجان قزوین طی ۲.۵ تا سه سال آینده

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان خسارت‌های ناشی از بازگشایی نامناسب مسیر‌ها را به محیط زیست و جاده‌ها جبران‌ناپذیر اعلام کرد و افزود: در این راستا همراهی مردم با راهداری بسیار احساس می‌شود بنابراین فرهنگ‌سازی مناسب برای بازگشایی محور‌ها مورد انتظار است تا توقع‌های مردمی تعدیل شود، در غیر این صورت هرچه در دو سال گذشته برای بهسازی آسفالت آزادراه‌ها تلاش کرده‌ایم، در کمتر از دو سال آینده از بین خواهد رفت.

وی یادآور شد: طبق برنامه، این آزادراه در یک فرصت ۲.۵ تا سه ساله به طور کامل ترمیم خواهد شد که امیدواریم موجب افزایش رضایت هموطنان و کاربران جاده‌ای شود.

اسماعیلی از هم استانی‌ها خواست، این فرصت را به مجموعه مدیریتی استان بدهند تا فرایند ترمیم رویه راه که شامل پاکسازی و تراش آسفالت، قیر پاشی و آسفالت‌ریزی مسیر است تکمیل شود و آسفالت با کیفیتی در اختیار مردم قرار گیرد.

آزادراه زنجان- قزوین یکی از ۱۰ گذرگاه شریانی کشور

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در این باره گفت: آزادراه زنجان- قزوین به عنوان یکی از ۱۰ گذرگاه شریانی کشور با طول ۱۰۵ کیلومتر بوده که تکمیل بهسازی و ادامه عملیات آسفالت ریزی ۷۰ کیلومتر از آن در برنامه کاری سال ۱۴۰۴ با اعتباری بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

بهمن بیات افزود: مجموع اعتبار پیش بینی شده برای این طرح از ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت‌ها بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

بیات در خصوص دوام آسفالت و مولفه‌های استقامت، افزود: این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که در شرایط ایده‌آل بارگذاری، میزان دوام آسفالت به ۱۰ سال می‌رسد.

وی اضافه کرد: البته خرابی موضعی دور از انتظار نیست و این نقیصه را نباید به کل عملیات تعمیم داد.

رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان ادامه داد: تناژ غیر مجاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای که در برخی موارد به دو برابر ظرفیت می‌رسد و شرایط لایه‌های روسازی آسفالت که در زمان ساخت فاقد استاندارد‌های کافی بوده از دلایل مهم خرابی بیش از موعد روکش آسفالت است.

وی یادآور شد: تکرار بارگذاری غیرمجاز، کیفیت قیر و مصالح، شرایط محیطی و دمایی و اجرای غیر اصولی نیز از دیگر عوامل موثر در این بخش است.

یات خاطر نشان کرد: آزادراه زنجان- قزوین مسیر ترانزیت غرب به شرق و مرکز و بالعکس کشور بوده و از اهمیت سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است.

منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.