یوسف مرادیان این شبها با فصل سوم سریال «داستان یک شهر» در تلویزیون حضور دارد. دو فصل قبلی این سریال را اصغر فرهادی سالهای ۷۸ و ۷۹ ساخته بود و فصل سوم آن را محمدرضا آهنج جلوی دوربین برده است. مرادیان که تا به حال تجربه ایفای نقش پلیس را در کارنامه خود داشته، در این مجموعه نیز در نقش یک پلیس ظاهر شده است. به یاد ماندنیترین کاراکتر پلیس در کارنامه این بازیگر، شخصیت «سرگرد صدری» در سریال خاطرهانگیز «کارآگاه علوی ۲» اثر حسن هدایت است. فصل اول و دوم این مجموعه با بازی احمد نجفی، جزو آثار ماندگار و پرمخاطب در دهه ۷۰ و ۸۰ تلویزیون است. به بهانه پخش «داستان یک شهر ۳» با یوسف مرادیان درباره ایفای نقش در این مجموعه و همچنین تولید ادامه سریال «کارآگاه علوی» گفتوگو کردیم.
بیشتربخوانید
چه شد که بازی در سریال «داستان یک شهر ۳» را پذیرفتید؟
آشنایی من با آقای آهنج به سالها پیش بر میگردد، زمانی که سریال «آسمان من» را میساختند. قرار بود یکی از نقشهای اصلی را بازی کنم، اما بنا به دلایلی خیلی نتوانستم با آن کاراکتر ارتباط برقرار کنم و از ایشان خواستم در شرایط دیگری با هم همکاری کنیم. قسمت شد یکی، دو سال پیش در سریالی به اسم «فصل مینا» این همکاری را آغاز کردیم، اما متاسفانه سریال به دلیل مشکلات مالی به سرانجام نرسید. من در این مجموعه نقش اصلی را برعهده داشتم، کار خوبی بود و فیلم نامهای بسیار قوی داشت. آن آشنایی در نهایت به «داستان یک شهر» کشیده شد. من کمی دیر به گروه ملحق شدم و از تهیهکننده خواستم که اجازه بدهند نباشم، اما در نهایت تصمیم بر این شد که یکی از نقشهای کار را بازی کنم. به رغم این که اکثر نقشهای اصلی بسته شده بود، بعد از خواندن فیلم نامه احساس کردم شخصیت پلیس قصه، کاراکتر جالبی است که البته متوجه شدم متاسفانه در بازبینی نهایی، بسیاری از قسمتهای نقش پلیس حذف شده است.
علت این اتفاق چه بود؟
واقعا نمیدانم، این اتفاقی است که ما سالهاست با آن دست به گریبان هستیم. ما میتوانیم تلویزیون را به روزهای طلاییاش برگردانیم، روزهایی که شاید حتی مردم کاسبی و مغازه خود را تعطیل میکردند تا به سریال دلخواهشان برسند. از این نوع کارها داشتیم، سریالهایی مانند «امام علی (ع)»، «پدر سالار» و بسیاری آثار دیگر که مخاطبان خاص خودشان را داشتند. واقعا ریشه این اتفاق را نمیدانم، چون متخصص نیستم، اما میدانم زمان آن رسیده است که یک نگرش و نگاه جدیدتری وجود داشته باشد. این نگاه جدیدتر قرار نیست اتفاق بدی باشد، قرار است در راستای همین سرزمین، همین مردم و همین آیین و مذهب باشد. قرار نیست هیچ اتفاق عجیب و غریبی رخ بدهد، باید یک بازنگری اساسی اتفاق بیفتد. اگر قرار است چند کار توامان ساخته بشود، یک یا دو اثر با ارزش با بازیگران و گروه کارگردانی خوب، با گروه تصویربرداری حرفهای و با هزینه خوب تولید شود. به جای چند کار، یکی دو اثر داشته باشیم، اما آثاری که قابل دفاع باشند و مخاطب را جذب کنند.
آن اصلاحات و بخشهایی که از شخصیت شما حذف شد، به این کاراکتر لطمه زد؟
من سالهاست همه نوع نقشی را بازی کردم، از نقشهای تاریخی گرفته تا آثار قرآنی و رئال، تنها طنز کار نکردم، چون بازیگران کمدی خوبی داریم و دلیلی وجود ندارد به این عرصه ورود کنم. نگاه پلیس و نیروی انتظامی به نقشهای پلیسی توام با حساسیت بسیار است. من خودم جزو بازیگرانی هستم که آثار پلیسی زیادی بازی کردم، «کارآگاه علوی» را در کارنامهام دارم، از دست بزرگان این سرزمین برای نقشهای پلیسی که بازی کردم جایزه گرفتم، ولی حساسیتهایشان را سرکار میبینم. نمیدانم شاید هم طبیعی است، چون متخصص نیستم نمیتوانم با نگرش تخصصی صحبت کنم، به عنوان یک بازیگر که حدود سه دهه از عمرم را در این حرفه گذراندم، احساس میکنم حساسیتها خیلی بالاست. ما در سینما کارهایی مانند «متری شیش و نیم» را داشتیم و آقای روستایی هم در مصاحبهای اظهار میکرد که کار کردن با این بزرگواران سخت است. همه اینها در روند کار، اتفاقات و حضور پلیس در کنار یک گروه تاثیر دارد. از لحاظ کلیت داستان، «اینانلو» میتوانست در قصه «داستان یک شهر» حضور بسیار قدرتمندی در کنار این بچهها داشته باشد و خیلی جاها کمک حالشان باشد، اما ظاهرا قصه در مرحلهای نوشته میشود، میرود برای بازبینی و طبق آن چه از گروه کارگردانی شنیدم قسمتهای زیادی از این نقش حذف میشود، در نهایت احتمالا سر مونتاژ هم باز قسمتهایی حذف میشود و طبیعتا چیزی از نقش باقی نخواهد ماند. به عنوان یک بازیگر معتقدم که حتی یک پلان سه ثانیهای هم میتواند پل ارتباطی بین یک قصه بزرگ باشد و حذف آن میتواند مخاطب را گمراه کند.
با توجه به تجربههایی که در آثار پلیسی داشتید، به نظرتان این حساسیتها بیشتر شده یا از ابتدا وجود داشته است؟
از همان ابتدا بوده. از سالهای ورودم به این عرصه، ما این حساسیتها و نگاه توام با حساسیت را داشتیم و هرگز اجازه داده نشده در مسائل پلیسی به یک سری از داستانها پرداخته شود. به رغم این که انسان اشرف مخلوقات است، اما جایزالخطا هم هست. ما که معصوم و جزو بندگان خاص خدا نیستیم. اگر در فیلمی من تخلف کردم و پلیس جلوی ماشین من را گرفت، احیانا اگر قبول کرد با پرداخت رشوه بروم، آیا پرداختن به این موضوع جرم است یا خدای ناکرده قرار است با این حرکت کل پلیسها را زیر سوال ببریم؟! این حساسیتها بوده، الان هم هست و حتما آن عزیزان هم دلایل خاصی دارند که باید صحبتهای آنان را هم شنید.
تغییر گروه سازنده «داستان یک شهر» در فصل سوم باعث نشد تردید کنید که آیا ساخت ادامه سریال اتفاق خوبی است؟
تهیهکننده این سریال آقای فرشید محمودی، سالهای سال در برنامه «در شهر» کار تهیه را به صورت مستند و واقعی انجام میداده. «داستان یک شهر» در زمان خودش پرمخاطب بود، نمیدانم «داستان یک شهر ۳» تا چه اندازه بازخورد داشته و دیده شده، به همین دلیل قضاوتی نمیکنم، اما میدانم گروه کارگردانی از جمله خود آقای آهنج سعی کردند به آن سبک و سیاق تصویربرداری، آن مستندگونه و گزارشی بودن سریال وفادار بمانند.
نگاه شما به عنوان بازیگر چه بود؟ از مقایسه فصل جدید سریال با فصول گذشته توسط مخاطبان نگران نشدید؟
صادقانه میگویم بله. من از همان روزهای اول وقتی انتخاب بازیگران را دیدم این احساس را داشتم، چون در آن برهه بسیاری از بازیگران جوانی که در این سریال حضور داشتند، همدورههای خود من بودند. زمانی را که «داستان یک شهر» ساخته شد یادم میآید، آن زمان بیشتر در سینما فعالیت میکردم. بله همان روزهای اول احساس میکردم بین بازیگران آن سریال و انتخابها فاصله زیادی وجود دارد، اما خب همیشه نگرش ما این است که میتوانیم کارهایی متناسب با زمان خودمان بسازیم. درست است که مثلا از آن سریال وام میگیریم، اسمی را برمیداریم و نام این مجموعه را هم میگذاریم «داستان یک شهر» و ادامه آن ماجرا، اما سریال از همه لحاظ نوع تصویربرداری، پرداخت، نگاه، جنس بازیها و گزارش گرفتنها میتواند کاملا امروزی شود. به همه اینها فکر کردم، ولی امیدوار بودم با اثر جدید، نو و شسته رفتهای مواجه بشویم.
گفته بودید تصمیمی برای ساخت ادامه سریال «کارآگاه علوی» وجود دارد، از تولید این مجموعه خبری نیست؟
سریال «کارآگاه علوی» یک صفا و صمیمیتی در نوع نگاه به قصهها و پرداختش داشت. قصهها بیشتر جنبه جنایی دارند و، چون با پروندههای قتل سروکار دارد، قصهها رازآلود میشود، به همین دلیل اصولا مخاطبان، قصههای این چنینی را دوست دارند. در همان زمان ساخت «کارآگاه علوی ۲» صحبتهایی مطرح شد و نگاه آقای هدایت این بود که ادامه سریال را با این نگرش خواهد ساخت که کارآگاه علوی بازنشسته شده و حالا کارآگاه صدری است که قصه را پیش میبرد، هر جایی که به مشکل برمیخورد و نمیتواند گره نهایی را باز کند، از استادش کمک میگیرد. خود این موضوع به من به عنوان بازیگر، حس خوبی میدهد که چقدر نگاه قشنگی است و چقدر حرمت در آن است. شخصا برای بازی کردن نقشم کاملا آمادگی دارم و امیدوارم شرایطی فراهم شود که این اتفاق بیفتد، چون مطمئن هستم از سوی تماشاچی با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.
منبع: روزنامه خراسان