بیشتربخوانید
ماه ۳ آییننامه به مشمولان رتبهبندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آییننامه عبارتاند از مشمولین طرح طبقهبندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفاً در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تماموقت دارند.
افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزشوپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان - مصوب ۱۳۵۸ - شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آییننامه هستند.
آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پستهای کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبهبندی میشوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از فوقالعاده رتبهبندی برخوردار نخواهند بود.
ـ نیروهای اداری
ـ نیروهای فاقد کد شناسه استخدام مورد تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور
ـ کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاههای اجرایی (با حفظ پست سازمانی با بدون آن)
ـ کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی (بهاستثنای مدیران و معاونین که از آموزشوپرورش حقوق دریافت میکنند)
ـ نیروهای مازاد یا در اختیار مدرسه
ـ کلیه افرادی که از بیش از یک صندوق حقوق دریافت میکنند
ـ افرادی که در مرخصی بدون حقوق به سر میبرند، افراد انتقالی به دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی
ـ و افراد مأمور به تحصیل مشمول این آییننامه نیستند.
در ماده ۴ آییننامه، امتیازات لازم برای کسب رتبههای پنجگانه قید شده است و مشمولین در مرحله استقرار، با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر سنجش و ارزیابیشده و بر اساس امتیازات کسبشده در یکی از رتبههای پنجگانه قرار خواهند گرفت.
در تبصره ۱ این ماده تصریح شده است که بستههای ارزیابی با سنجههای کیفی متفاوت که متناسب با هر رتبه از عمق و اهمیت بیشتری برخوردار میشود، برای هریک از رتبهها بهصورت مجزا و بر اساس سهم از سقف امتیاز بر اساس توزیع جدول شماره ۱ توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت با همکاری مراجع ارزیابیکننده مندرج در جدول شماره ۲ به اجرا گذاشته میشود:
جدول شماره ۱ سهم میزان اثرگذاری هریک از بستههای (ابزارهای) ارزیابی و سنجش در هر یک از رتبهها به درصد:
بر اساس تبصره ۲، حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هریک از رتبههای مشمولان بر اساس سهم امتیازات تعیینشده جدول شماره ۱ برای هریک از شایستگیهای موضوع این آییننامه به شرح جدول شماره ۳ است.
در تبصره ۳ نیز قید شده است که مصادیق و شاخصهای رفتاری و عملکردی جهت ارزیابی برای احراز رتبهها ازجمله مدرک تحصیلی، سنوات خدمت، گواهینامهها، تألیفات، پروژهها و همچنین میزان و ضریب تأثیر هرکدام از آنها بهموجب شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت تهیه و به تأیید وزیر آموزشوپرورش خواهد رسید.
طبق تبصره ۴ ماده ۴، در ارزیابی شایستگیهای عمومی مطابق بند (۳-۱) ماده ۲ قانون، مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشوپرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد، معیار بررسی خواهد بود.
هیئتهای ممیزه جهت احراز این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مکلف به استعلام از مراجع ذیصلاح قانونی هستند.
همچنین در تبصره ۵ گفته شده است در مواردی که بر اساس قوانین مربوطه، بازنشستگی افراد شاغل مشمول در اختیار وزارت است، اجرای رتبهبندی منوط به حداقل دو سال خدمت در آموزشوپرورش از تاریخ اجرای این آییننامه است.
اما در ماده ۱۵ میزان افزایش حقوق ناشی از رتبهبندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام شده است. با تعیین رتبه مشمول توسط هیئت ممیزه ذیربط، فوقالعاده رتبهبندی مطابق ماده ۶ قانون به ترتیب برای رتبههای پنجگانه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب ۴۵ درصد، ۵۵ درصد، ۶۵ درصد، ۷۵ درصد و۹۰ درصد مجموع امتیازات حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده شغل در حکم کارگزینی مشمولین، بهصورت جداگانه درج و ماهیانه پرداخت میشود.
منبع: ایسنا
ضمن تشکراز باشگاه خبرنگاران جوان که واقعا به دغدغه های مردم می پردازند،یک خواهش دارم،
ما۴۰روزپیش درآزمون ماده ۲۸قبول شدیم ومصاحبه هم دادیم تا الان منتظر نتایج هستیم وهیچ اطلاعی از زمان نداریم،درصورت امکان پیگیری بفرمایید،چون مامعطل این نتایج هستیم خرج داریم متاهل هستیم وشرکتها هم بدون قرارداد وچک وسفته مارا نمی پذیرند