قناعت گفت: در روابط تجاری و اقتصادی متمرکز بر کشور افغانستان نیستیم و از ظرفیت‌های تجاری کشور‌های خاورمیانه و حوزه خلیج فارس هم استفاده خواهیم کرد.

استاندار خراسان جنوبی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی خراسان جنوبی که با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه برگزار شد، گفت: تاکنون دیدار‌هایی با پنج سفیر از کشور‌های آسیای میانه در تهران داشته‌ایم که برخی از آن‌ها اعلام آمادگی کرده اند که ارتباط اقتصادی با خراسان جنوبی داشته باشند.

او گفت: در دولت سیزدهم سیاست تقویت روابط با همسایگان دنبال می‌شود؛ لازم است نگاه ما نسبت به افغانستان از نگاه سطحی به یک نگاه عمیق و همه جانبه تبدیل شود تا بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی در ۲ طرف مرز را فعال کنیم.

قناعت گفت: امتیازات اقتصادی کشور افغانستان از نگاه مسئولان خوب دیده نشده استو همیشه نگاه سنتی به مسائل افغانستان حاکم است در حالی که علاوه بر نگاه سنتی که بیشتر فعالیت‌های سیاسی و امنیتی را مورد توجه قرار می‌دهد باید از ظرفیت‌های مختلف در حوزه اقتصادی بهره‌مند شویم.

استاندار خراسان جنوبی به پیوند‌های تاریخی، کهن و مذهبی بین ایران و کشور افغانستان اشاره کرد و گفت: باید از این ظرفیت و فرصت در حوزه اقتصادی بهره‌مند شویم.

او گفت: خراسان جنوبی در مرکز محور ترانزیتی شرق کشور قرار گرفته و ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغاستان، چهار بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی بیرجند از ظرفیت‌های بالای استان است.

قناعت گفت: از مجموع صادرات خراسان جنوبی، ۹۰ درصد آن به کشور افغانستان صادر می‌شود و بیش از ۳۵ درصد از کل صادرات ایران به کشور افغانستان از نظر ارزشی و بیش از ۵۰ درصد از نظر وزنی از طریق گمرکات خراسان جنوبی صادر می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بعد از استقرار طالبان در افغانستان از مرداد پارسال شاهد بی‌ثباتی در تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های اقتصادی افغانستان هستیم که این بی‌ثباتی خللی در فعالیت‌های اقتصادی تجاری ایران و خراسان جنوبی ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید


او از بازگشایی مجدد مرز ماهیرود از سوی افغانستان خبرداد و گفت: ما نگاه ویژه بر فعال‌سازی بازارچه‌های استان داریم و پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

قناعت از خراسان جنوبی به عنوان پایتخت ذخایر معدنی کشور یاد کرد و گفت: معادن خراسان جنوبی با تنوع مختلف ماده معدنی ظرفیت خوبی است که آینده ای بسیار روشن در حوزه معادن برای استان متصور است و در آینده شاهد حضور کشور‌های مختلف برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی در استان خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی بر فعال سازی اتاق تجارت استان فراه و خراسان جنوبی تأکید کرد و گفت: در این خصوص نیاز است که سرکنسول‌گر ایران در استان هرات افغانستان در این بخش به ما کمک کند و استان فراه را در این زمینه کمک و تشویق کند که نشست‌های تجاری بین اتاق‌های ۲ استان صورت بگیرد.

او گفت: درخواست ما ایجاد کنسولگری و یا ایجاد یک شعبه از کنسولگری مشهد در خراسان جنوبی و ایجاد کنسولگری ایران در استان فراه است، چرا که این ۲ موضوع مکمل هستند و این از درخواست‌های تجار افغانستانی در نشست‌های مختلف است.

قناعت گفت: صادرات سوخت به استان‌های هرات و فراه افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان یک فرصت بسیار خوب است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: درخواست طرف افغانستانی تکمیل راه ترانزیتی میل ۷۸ به استان فراه افغانستان است که از مجموع ۱۲۰ کیلومتر مسیر، ۵۵ کیلومتر باقی مانده است؛ اجرای این طرح علاوه بر اینکه تعهد جمهوری اسلامی ایران به طرف افغانستان است، مسیر تجاری خراسان جنوبی به کابل هم خیلی نزدیک می‌شود و برای تجار افغانستانی این راه مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.